Jag har tänkt lägga golvvärme på ovanvåningen i mitt hus när jag gör iordning ovanvåningen som endast är isolerad. Jag tänkte lägga glespanel och vattenburengolvvärmeslingor med värmeplåtar. Som underlag tänkte jag dels ha laminat men även heltäckningsmatta. Måste jag ha spånskiva eller golvgips ovan panelen och värmeslingorna eller kan jag lägga golvet direkt på?

Andra frågan. En del av ovanvåningen kommer att bli badrum. Där kommer jag också lägga värmegolv som ovan. Vad bör jag ha för underlag där? Har jag för tjockt underlag så kommer väl värmen i golvet bli begränsad? Jag kommer att lägga klinker på golvet.
 
Det är golv tillverkaren som har krav på vilket undergolv deras golv kan läggas på. I regel kan man lägga 14 mm parkett direkt på gles, tunnare golv kräver något emellan.

I badrummet lägger du inte glespanel utan golvspån som du lägger slangen på och gjuter in med flytspackel. Sedan tätskickt och klinker på det.
 
pelle242 skrev:
Det är golv tillverkaren som har krav på vilket undergolv deras golv kan läggas på. I regel kan man lägga 14 mm parkett direkt på gles, tunnare golv kräver något emellan.

I badrummet lägger du inte glespanel utan golvspån som du lägger slangen på och gjuter in med flytspackel. Sedan tätskickt och klinker på det.
Anledningen till att jag lägger glespanel istället för spårade spånskivor är för att det är billigare. Men det går alltså inte att lägga glespanel i badrum?
Ang, flytspacklet, fixar plattsättaren fallet i badrummet med gjutningen av flytspacklet eller gör man det senare?
 
Det där dokumentet handlar om trägolv, inte laminat, matta eller klinker.
 
Det finns självklart olika lösningar för badrumm men det vanligaste är som jag beskrev. Man kan göra fallet samtidigt som man gjuter in slingorna eller i två steg.

Om du går på golvvärme tillverkarnas hemsidor, LK eller uponor, så har dom massor med instruktioner på hur man skall göra. Finns tom filmer på YouTube.
 
Krilleman
LK:s info här.

Klicka på: På golvbjälkar med LK Värmefördelningsplåt 16 i glespanel

Här kan du även läsa hur du ska göra i våta utrymmen!
 
krilleman_215 skrev:
LK:s info här.

Klicka på: På golvbjälkar med LK Värmefördelningsplåt 16 i glespanel

Här kan du även läsa hur du ska göra i våta utrymmen!
Om jag förstått anvisningarna rätt så behövs inga spånskivor eller golvgips, utan man kan lägga ångspärren direkt på rören och värmeplåtarna och sen lumppapp och avslutningsvis laminat. Stämmer det?

Hm, såg precis att golvet måste vara minst 14mm tjockt, Laminatgolv är ju oftast runt 9mm. Vad föreslår ni att jag lägger då? Både spånskivor och golvgips är väl rätt dyrt?
 
Redigerat:
Varför skal du ha laminat? Om laminat + golvspån är dyrare än parkett så lägg parkett istället...
 
pelle242 skrev:
Varför skal du ha laminat? Om laminat + golvspån är dyrare än parkett så lägg parkett istället...
Jag vill ha laminatgolv för det håller bättre när man har en stor hund. Det är inte en kostnadsfråga.
 
D09
Anna1984 skrev:
Jag vill ha laminatgolv för det håller bättre när man har en stor hund. Det är inte en kostnadsfråga.
Klokt val.

Tänkte likadant härhemma, 2 ungar och en vovve.

Dom hade slaktat ett parkettgolv på en vecka.

Laminaten har knappt ett märke undantaget en repa efter en stor tung kista.

Tips är att välja så tunn laminat som möjligt om du har golvvärme.
 
Håller inte med. Har lagt 15mm parkett av ask i hela övervåningen. Vi har två Vorsthrar med damp och en tvååring och jag vill påstå att golvet ser ut som nytt än iaf efter 8 månader.

Gillar inte laminat, vill man ha ett tåligt golv finns klinker och betong eller varför inte matta.
 
jensaro skrev:
Håller inte med. Har lagt 15mm parkett av ask i hela övervåningen. Vi har två Vorsthrar med damp och en tvååring och jag vill påstå att golvet ser ut som nytt än iaf efter 8 månader.

Gillar inte laminat, vill man ha ett tåligt golv finns klinker och betong eller varför inte matta.
Själv gillar jag laminat. Vill inte ha klinker eller betong i hela huset. Men smaken är som baken :)
 
Aludurk då? 😬
 
Anna1984 Anna1984 skrev:
Jag vill ha laminatgolv för det håller bättre när man har en stor hund. Det är inte en kostnadsfråga.
Jag ska snart inreda en övervåning där jag kommer lägga laminat ovanpå golvvärme som ligger i gles med värmefördelningsplåtar.

Jag kommer troligtvis köra på "Pergo Sensation" laminatgolv som är 8 mm tjock. Funderar på om jag bör lägga något på golvvärmen innan jag lägger laminatgolvet.
Jag har mailat Pergo och frågat men har inte fått något riktigt svar.

Hur blev det att du gjorde med golvet? Hur upplever du resultat så här 9 år senare? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.