Hej,
vi har ett sadeltak där takstolarna är utformade som ett A med basen placerade på ytterväggarna. Jag har just insett att ytterdelarna av A:et sviktar/hänger en bit. Detta kan bero på att man vid något tillfälle har bytt från tegel- till betongpannor, eller att konstruktionen är för klen. Min fråga är nu om detta inte är något att oroa sig över eller hur det på ett enkelt sätt kan åtgärdas. Till saken hör att det är en råvind som jag vill isolera och eventuellt sätta solceller på.
Har på nedanstående skiss markerat a) Fästpunkt, b) högben, c) hanbjälke, d) golv/yttervägg, e) golv.
Högbenen har dimensionen 100x150.
Det enklaste vore att förstärka hanbjälken (c), samt fästpunkten mellan hanbjälken och högbenen. Räcker det? (Tror att "svackan" är max 50 mm djup)
Arkitektonisk ritning av en vägg med markerade fästpunkter A, B, C, D, E och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bsoderbergh skrev:
Hej,
vi har ett sadeltak där takstolarna är utformade som ett A med basen placerade på ytterväggarna. Jag har just insett att ytterdelarna av A:et sviktar/hänger en bit. Detta kan bero på att man vid något tillfälle har bytt från tegel- till betongpannor, eller att konstruktionen är för klen. Min fråga är nu om detta inte är något att oroa sig över eller hur det på ett enkelt sätt kan åtgärdas. Till saken hör att det är en råvind som jag vill isolera och eventuellt sätta solceller på.
Har på nedanstående skiss markerat a) Fästpunkt, b) högben, c) hanbjälke, d) golv/yttervägg, e) golv.
Högbenen har dimensionen 100x150.
Det enklaste vore att förstärka hanbjälken (c), samt fästpunkten mellan hanbjälken och högbenen. Räcker det? (Tror att "svackan" är max 50 mm djup)
[bild]
Husets bredd framgår inte, men om du har 100x150 i dimension på både överliggare och hanbjälke och cc 1200 så känns det som det borde vara stabilt ?
Det sviktar alltså mellan A och yttervägg ?

På flera ställen eller många ställen ?
Är det på många ställen så kan det ju vara ett konstruktionsfel/feldimensionering. Men är det ett gammalt hus så borde det har stått länge ?
Kan det ha kommit in fukt i konstruktionen ? Kan ett antal fästpunkter ha börjat glappa med tiden ? Några krafitga vibrationer som har påverkat under årens lopp tex ?

Om upplaget mellan A och yttervägg inte är jättemånga meter så borde det ju inte svacka med de dimensionerna om hanbjälken är bra infäst?

Men med det sagt så verkar man nuförtidn dimensionera lite grövre (145/195 x 45 på "normal" villaspännvidd)

https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-11-45/?previousState=000100
 
  • Gilla
bsoderbergh
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Huset har stått sedan 1942. Inga fuktproblem, men fästpunkterna (A) har börjat glappa. Svackan är på den del av huset som har råvind, i andra delen - där råvinden är utfyllt med rum med stödjande väggar ser det bra ut.
Frågan är om jag ska trycka upp svackan (är rädd för att takstolarna knäcks) eller om det räcker med att förstärka fästpunkterna med MFP/plywood eller spikplåt.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Husets bred d framgår inte, men om du har 100x150 i dimension på både överliggare och hanbjälke och cc 1200 så känns det som det borde vara stabilt ?
Det sviktar alltså mellan A och yttervägg ?

På flera ställen eller många ställen ?
Är det på många ställen så kan det ju vara ett konstruktionsfel/feldimensionering. Men är det ett gammalt hus så borde det har stått länge ?
Kan det ha kommit in fukt i konstruktionen ? Kan ett antal fästpunkter ha börjat glappa med tiden ? Några krafitga vibrationer som har påverkat under årens lopp tex ?

Om upplaget mellan A och yttervägg inte är jättemånga meter så borde det ju inte svacka med de dimensionerna om hanbjälken är bra infäst?

Men med det sagt så verkar man nuförtidn dimensionera lite grövre (145/195 x 45 på "normal" villaspännvidd)

[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.