Hej

När vi köpte vårt hus var två larm installerade. Ett trådat från Satel som installerades i samband med bygget av huset 2007 och ett trådlöst från Verisure. Förra ägarna använde endast Verisure och vi fortsatte med det, det äldre larmet lät vi bara vara. Men nu har det äldre trådade larmet börjat pipa och blinkar ibland rött och orange. Eftersom vi inte använder det tänkte vi bara koppla ur det. Frågan är om jag kan lösa det själv?

Bifogar en bild på panelen och en inne från skåpet i väggen. Det finns tyvärr ingen instruktionsbok men jag har läst lite och hoppas att jag kan dra säkringen och sedan dra ut batteriet för att släcka det gamla larmet helt. Det sitter även en siren uppe på husnocken men har ingen aning om hur den är kopplad.

Vad tror ni kan jag lösa det genom säkring och batteri?

Väggmonterad Integra larmpanel med upplyst blå skärm och tangentbord nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elskåp med kretskort, kablar, blybatteri och strömförsörjningsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PS: Vet någon hur man stänger av pipandet utan att ha tillgång till koderna? Piper ganska högt när det är tyst i resten av huset.
 
Slägga.

Är det inte bara göra det strömlöst och koppla bort batteriet?
 
raveper raveper skrev:
Slägga.

Är det inte bara göra det strömlöst och koppla bort batteriet?
Det verkar ju logiskt. Vill bara höra mig för så jag inte gör en blunder. Har ingen vana alls av larm och det känns lite läskigt när det kan börja tjuta:D
 
Efter batteriet var urkopplat drog jag säkringen till larmet i säkringsskåpet men det fick även vår belysning att sluta fungera då dessa styrs av en central enhet som ligger på samma säkring. Men jag hittade en forumtråd där någon nämnde en glassäkring i transformatorn eller vad det heter och jag verkar ha hittat den. Den är utdragen och nu är larmet släckt. Rödmarkerade var glassäkringen satt på bilden.

Öppet säkringsskåp med elektronik och kablar, rödmarkering där glassäkring varit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.