Min golvvärme har slutat att fungera. Efter lite felsökning kom jag fram till att cirkulationspumpen inte snurrar.
Jag har bytt cirkulationspump tidigare i hela värmesystemet (har radiatorer också) men är det skillnad på att byta den till golvvärmen. Det finns inga avstängningsventiler. Gör det att jag behöver fylla på systemet efter bytet?

En cirkulationspump för golvvärme monterad på kopparrör utan synliga avstängningsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump och rörledningar för golvvärmesystem utan avstängningsventiler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Mvh, Anders
 
Provat att ge starthjälp med en skruvmejsel? Ser ut som någon typ av avstängningsventiler på kopparrören till pannan tycker jag(?) Då borde det bara vara värmevattnet i själva fördelaren som läcker ut.
 
Jag hade redan provat med starthjälp men efter upprepade försök hoppade den plötsligt igång. Jag får ha lite koll på den och se om det fungerar i längden.
 
När jag konstaterade att pumpen inte gick provade jag först med vanlig starthjälp (Skruvmejsel). När det inte fungerade trots en lång stunds arbete gick jag över till skruvdragare. Körde en stund och provade igen med skruvmejsel. Efter att upprepat detta ett antal gånger och egentligen gett upp hoppade den plötsligt igång. Vi får nu se hur länge den fungerar men skönt med värme i golven igen.

Passade även på att beställa 2 st Möhlenhoff A21405 för att byta mina Thermotech ställdon 67024. Mindre än halva priset och vad som har skrivits här på forumet verkar de fungera bra.
 
Bara av rent intresse för ev. framtida behov (om min egen lägger av); Hur ger man starthjälp? Skruvar man loss den stora mässingsskruven i mitten för att nå centrumaxeln och kunna vrida runt den (med skruvmejsel eller skruvdragare)?
 
Precis. Det finns ett spår bakom mässingsskruven. Där kan man hjälpa till med en skruvmejsel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hände idag igen. Märkte att golvvärmen i tvättstugan inte fungerade. Kollade och märkte att cirkulationspumpen inte gick. På samma sätt som senast provade jag att rotera pumpen med skruvmejsel utan framgång. Gick över till skruvdragare och vips så snurrade den igen.
 
Prova att vrida till 2 på fartvredet. Kan gå med att vrida fram och tillbaka med. I bland säger någon kontakt upp sig i fartvredet och då får man köra på en annan fart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.