Hej,

Vi har renoverat men jag är inte riktigt nöjd med taket eftersom det är träpanel. Kan man sätta upp gips direkt på taket och sen måla vitt eller måste man ta ner dessa för att komma ner till takstolarna?

För mig ser det ut som att träet är ganska tunt som klickas ihop på nåt sätt. Vet inte riktigt vilket sort tak det är. Huset är byggt 1982 ifall det är till någon hjälp.
 
  • Renoverat rum med trägolv och tak, vägg med geometrisk tapet, fönster och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måla direkt på panelen är inget alternativ? Fråga i färghandeln efter lämplig färg i så fall. En 6 mm renoveringsgips borde inte heller vara några problem att hänga i panelen om du vill ha ett slätt tak. Går det att se var takstolarna är skadar det väl inte att välja att skruva där för säkerhets skull
 
Rickard.
Jag vågar såklart inte lova något men jag tror det ska gå. Vertikala skarvar bör man lägga över takstol där träpaneler är som starkast och horisontella bör nog hamna mitt i en bräda. Sitter dom nu bara fast i dold spik/dyckert skulle jag börja med att spika eller skriva fast allt ordentligt, minst en spik/skruv i varje bräda i varje takstol.
 
D
Skall precis börja med att gipsa vår träpanel

jag har skruvat fast panelen för att vara säker på att den inte lossnar när vi får på gipset
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
B BjörnEng skrev:
Måla direkt på panelen är inget alternativ? Fråga i färghandeln efter lämplig färg i så fall. En 6 mm renoveringsgips borde inte heller vara några problem att hänga i panelen om du vill ha ett slätt tak. Går det att se var takstolarna är skadar det väl inte att välja att skruva där för säkerhets skull
Jag tror inte det är det ett bra val. Träet verkar vara svår och slipa ner till en mjuk yta. Vi försökte lacka den men den blir lika hård som ett sandpapper varje gång.

Går nog och se vart takstolarna sitter från sidovindarna så det är nog inga problem. Långa skruvar där borde nog hålla upp 6 mm gips på plats tänker jag?
 
Det är nog enklare att få ett snyggt gipstak om du plockar ner panelen, sätter gles och gipsar ytan innan du målar och tapetserar samt fixar med golv och lister.

Jag själv skulle tvätta och måla paneltaket då gips är trist och tungt att hantera utan skivlift och sådana brukar vara svåra att få in på övervåningen i bef kåkar.
 
Jag skulle valt vanligt gips. Blir billigare.
Och låtit panelen sitta.
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
M Mohammad Ayham Kadi skrev:
Jag tror inte det är det ett bra val. Träet verkar vara svår och slipa ner till en mjuk yta. Vi försökte lacka den men den blir lika hård som ett sandpapper varje gång.

Går nog och se vart takstolarna sitter från sidovindarna så det är nog inga problem. Långa skruvar där borde nog hålla upp 6 mm gips på plats tänker jag?
Inte så att ni missat att mellanslipa mellan målningarna? Träet reser sig av fukten och stelnar sedan av lacken/färgen.
 
H hapazard skrev:
Inte så att ni missat att mellanslipa mellan målningarna? Träet reser sig av fukten och stelnar sedan av lacken/färgen.
B BjörnEng skrev:
Måla direkt på panelen är inget alternativ? Fråga i färghandeln efter lämplig färg i så fall. En 6 mm renoveringsgips borde inte heller vara några problem att hänga i panelen om du vill ha ett slätt tak. Går det att se var takstolarna är skadar det väl inte att välja att skruva där för säkerhets skull
Jo, det blev mjukare till slut men jag tycker fortfarande det ser bättre och modern ena ut med gips.
 
F fribygg skrev:
Det är nog enklare att få ett snyggt gipstak om du plockar ner panelen, sätter gles och gipsar ytan innan du målar och tapetserar samt fixar med golv och lister.

Jag själv skulle tvätta och måla paneltaket då gips är trist och tungt att hantera utan skivlift och sådana brukar vara svåra att få in på övervåningen i bef kåkar.
Problemet är att vi har redan tapetserat och lagt klart golvet. Därför kommer jag behöva täcka dem med papper och plast ifall jag ska ge mig på att gipsa taket.
 
M Mohammad Ayham Kadi skrev:
Problemet är att vi har redan tapetserat och lagt klart golvet. Därför kommer jag behöva täcka dem med papper och plast ifall jag ska ge mig på att gipsa taket.
Det är ett sätt, men inte det lättaste. Jag skulle föredra att börja med tak, sedan väggar, golv och sist listerna.
 
M Mohammad Ayham Kadi skrev:
Hej,

Vi har renoverat men jag är inte riktigt nöjd med taket eftersom det är träpanel. Kan man sätta upp gips direkt på taket och sen måla vitt eller måste man ta ner dessa för att komma ner till takstolarna?

För mig ser det ut som att träet är ganska tunt som klickas ihop på nåt sätt. Vet inte riktigt vilket sort tak det är. Huset är byggt 1982 ifall det är till någon hjälp.
Hade själv paneltak som var typ mörka och stal allt ljus och skitfula (>15år sen)
Bytade till typ klicktak i mdf som var vita med trästruktur, blev mycket bra.
Köpte på Jem&fix.se .
Enklast sätta upp och bygger bara 10mm
M Mohammad Ayham Kadi skrev:
Hej,

Vi har renoverat men jag är inte riktigt nöjd med taket eftersom det är träpanel. Kan man sätta upp gips direkt på taket och sen måla vitt eller måste man ta ner dessa för att komma ner till takstolarna?

För mig ser det ut som att träet är ganska tunt som klickas ihop på nåt sätt. Vet inte riktigt vilket sort tak det är. Huset är byggt 1982 ifall det är till någon hjälp.
M Mohammad Ayham Kadi skrev:
Hej,

Vi har renoverat men jag är inte riktigt nöjd med taket eftersom det är träpanel. Kan man sätta upp gips direkt på taket och sen måla vitt eller måste man ta ner dessa för att komma ner till takstolarna?

För mig ser det ut som att träet är ganska tunt som klickas ihop på nåt sätt. Vet inte riktigt vilket sort tak det är. Huset är byggt 1982 ifall det är till någon hjälp.
Hade själv fula mörka paneltak i hela huset .(15 år sen)
Bytade till
M Mohammad Ayham Kadi skrev:
Hej,

Vi har renoverat men jag är inte riktigt nöjd med taket eftersom det är träpanel. Kan man sätta upp gips direkt på taket och sen måla vitt eller måste man ta ner dessa för att komma ner till takstolarna?

För mig ser det ut som att träet är ganska tunt som klickas ihop på nåt sätt. Vet inte riktigt vilket sort tak det är. Huset är byggt 1982 ifall det är till någon hjälp.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ett sätt, men inte det lättaste. Jag skulle föredra att börja med tak, sedan väggar, golv och sist listerna.

Ja jo, det skulle jag också gjort om jag visste jag skulle ogilla det mörka taket så mycket när allt är klart.
 
Du bör nog först kolla hur plant panelen sitter, den kan mycket väl vara vågig på både det ena och andra hållet. Panelen tar upp det naturligt så det inte syns, målade gipsskivor gör det betydligt sämre och det riskerar att slutresultatet inte blir som du tänkt dig.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.