Z z_bumbi skrev:
Kör ozonbehandling först.
Sen spärrfärg
Sen fortsätt som vanligt.

Vad är det för underlig spånskiva som luktar efter så lång tid?
Det har ju vart originalgarderober i det hörnet sen 1990 som nog aldrig vädrats, om det kan vara förklaringen vet jag inte.
 
richardtenggren
Vi hade också byggboard, nu ett minne blott :)
Tycker dock det var rätt lämpligt för att skruva upp saker i, men har idag ersatt allt med osb-+gips, men vi har då gjort om i princip allt. :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi hade också byggboard, nu ett minne blott :)
Tycker dock det var rätt lämpligt för att skruva upp saker i, men har idag ersatt allt med osb-+gips, men vi har då gjort om i princip allt. :)
Bestämt mig för att prova bryta bort skitet och köra på samma lösning som du på i alla fall första rummet, blir det för mycket huvudvärk så skiter jag i det till nästa . Borde inte ett multiverktyg klippa klamrar och spikar hyfsat enkelt? Eller är det brytjärnet som gäller?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
richardtenggren
M Mjolnir skrev:
Bestämt mig för att prova bryta bort skitet och köra på samma lösning som du. Borde inte ett multiverktyg klippa klamrar och spikar hyfsat enkelt? Eller är det brytjärnet som gäller?
Jag sågade ett snitt mitt på väggen med cirkelsåg, sedan ryckte jag loss skivorna, bröt loss dem med
hjälp av kofot. Den mesta klammern följer med skivorna, medan spiken ofta sitter kvar så man får rensa i efterhand. Skivorna blir även mer lätthanterliga i två delar :)

Men ska du inte göra större ombyggnation så kanske det räcker med ett lager gips och låta boarden agera ”osb”?
Vi har rivit alla innerväggar och gjort om alla ytterväggar, samt byggt ut så det gjorde sig själv i vårt fall :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag sågade ett snitt mitt på väggen med cirkelsåg, sedan ryckte jag loss skivorna, bröt loss dem med
hjälp av kofot. Den mesta klammern följer med skivorna, medan spiken ofta sitter kvar så man får rensa i efterhand. Skivorna blir även mer lätthanterliga i två delar :)

Men ska du inte göra större ombyggnation så kanske det räcker med ett lager gips och låta boarden agera ”osb”?
Vi har rivit alla innerväggar och gjort om alla ytterväggar, samt byggt ut så det gjorde sig själv i vårt fall :)
Tack för tips. Det blir ingen större ombyggnation nej. Har ju även diskuterat i tråden om att spärrmåla boarden och kasta på gips. Vill dock inte riskera att det efter renoveringen kommer lukta gammal garderobslukt pga spånskivorna, därav osb i stället. Överdriver jag? :surprised::crysmile:
 
Tre väggar nere på 3 timmar, tycker skivorna gick av hyfsat enkelt och i stora stycken oftast. Lite bökigt med vissa skivor som var klämda mellan olika delar, en skiva var klämd mellan två innerväggsreglar så där fick jag använda multiverktyget.

1) tänkte fixa två till eluttag så rummet får totalt fyra styck, när väggarna ändå är öppna - finns det annat jag borde tänka på att göra?

2) se bild med vattenrör ur golvet, dessa går in till badrummet intill. Rören har inte haft servicelucka, har heller inte haft något som skyddar från att råka borra, skruva eller spika i (t ex nån plåtbit?). Jag kollade inte särskilt noggrant men tror rören är skarvade i en 90 gradig rörkoppling, det är väl inte tillåtet att bygga in skarvar i väggar? Hur borde jag göra här?

3) Väggen med fjärrvärmeelementet är sista väggen, vågar man ge sig på att koppla bort radiatorpanelen så jag kan riva bakom?
 
  • Rivet hörn av ett rum med synliga träreglar och vattenrör som sticker upp ur golvet, nära en öppen eldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med öppna väggstommar, isolering synlig, och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med borttagna gipsskivor, isolering synlig, radiator och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
M Mjolnir skrev:
Tre väggar nere på 3 timmar, tycker skivorna gick av hyfsat enkelt och i stora stycken oftast.
(y)
M Mjolnir skrev:
2) se bild med vattenrör ur golvet, dessa går in till badrummet intill. Rören har inte haft servicelucka, har heller inte haft något som skyddar från att råka borra, skruva eller spika i (t ex nån plåtbit?). Jag kollade inte särskilt noggrant men tror rören är skarvade i en 90 gradig rörkoppling, det är väl inte tillåtet att bygga in skarvar i väggar? Hur borde jag göra här?
Ja, så är det ju numera. Det kan väl vara lämpligt att sätta in ett fördelarskåp med inspektionslucka mot rummet om det går och då också helst ett skvallerrör som mynnar i badrummet. Läs i branschreglerna från Säker vatten.
M Mjolnir skrev:
3) Väggen med fjärrvärmeelementet är sista väggen, vågar man ge sig på att koppla bort radiatorpanelen så jag kan riva bakom?
Gör det i så fall bara när det går att få tag i en rörmokare och/eller affärerna är öppna utifall att det är något som går fel. Som jag har förstått det så måste antingen vattnet tömmas i radiatorkretsen (i alla fall den del vars vatten kan rinna ut där) eller så stänger man cirkulationen och fryser rören medan man kopplar bort radiatorn och pluggar rören. Om det är ett enrörssystem, och inte tvårörssystem, så ska rören byglas ihop i stället för att pluggas.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fungerar-enroerssystem.43847/
 
BirgitS BirgitS skrev:
(y)

Ja, så är det ju numera. Det kan väl vara lämpligt att sätta in ett fördelarskåp med inspektionslucka mot rummet om det går och då också helst ett skvallerrör som mynnar i badrummet. Läs i branschreglerna från Säker vatten.

Gör det i så fall bara när det går att få tag i en rörmokare och/eller affärerna är öppna utifall att det är något som går fel. Som jag har förstått det så måste antingen vattnet tömmas i radiatorkretsen (i alla fall den del vars vatten kan rinna ut där) eller så stänger man cirkulationen och fryser rören medan man kopplar bort radiatorn och pluggar rören. Om det är ett enrörssystem, och inte tvårörssystem, så ska rören byglas ihop i stället för att pluggas.
[länk]
Tack för tipsen, får se över det där med rören. Angående radiatorn så får det vänta till nästa vardag, ringer nog någon rörmokare. Tänkte riva bort spånskivorna på golvet men skivorna går under innerväggarna och vidare till nästa rum. Jag tänkte om jag sågar golvskivorna längs med innerväggarnas liggande regel så hamnar all last från innerväggarna i skarven, dåligt?
 
M Mjolnir skrev:
Tack för tipsen, får se över det där med rören. Angående radiatorn så får det vänta till nästa vardag, ringer nog någon rörmokare. Tänkte riva bort spånskivorna på golvet men skivorna går under innerväggarna och vidare till nästa rum. Jag tänkte om jag sågar golvskivorna längs med innerväggarnas liggande regel så hamnar all last från innerväggarna i skarven, dåligt?
Bump
 
BirgitS
I andra trådar har jag sett att folk har gjort så ungefär, visserligen inte med såg utan någon maskin i stället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I andra trådar har jag sett att folk har gjort så ungefär, visserligen inte med såg utan någon maskin i stället.
Jag tänkte med multiverktyg då, har du länk till någon av dessa trådar?
 
BirgitS
Nej, det är inte något som jag har bokmärkt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte något som jag har bokmärkt.
Får posta en egen tråd för det
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Angående rören som går i innerväggen, blir en servicelucka med 20x20 öppning, inte mycket utrymme att jobba med då men går ju att inspektera. Duger det tro?

Skarvarna är svetsade, godkänt då att ha innanför vägg?
 
  • Ett elskåp öppnas, visar provisorisk lagningsarbete på rör med tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita rör och ett kopparfärgat rör mot en brun vägg, tycks vara byggarbetsplats eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska påbörja nästa rum som också är av byggboardskivor på 9 mm. Ska riva 2 av 4 väggar för att isolera och installera fler uttag. Ytterväggen med fönster och radiator blir det renoveringstapet på.

Den andra ytterväggen med strukturtapet tänkte jag bara skruva fast gipsskivor på. I och med att det bara är 9 mm byggboard, funkar det eller är det för klent?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.