Efter att ha följt tråden "är det här en bomb" började jag fundera över var min egen "bomb" tagit vägen, den som jag tog över efter farsan för sådär 45 år sedan.
Efter lite letande hittade jag på den och konstaterade att här kan man ju snygga till lite!

Närbild på ett slitet gult och svart verktyg i ett skruvstäd med verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är då en 75 mm granat som faderskapet, (född 1922, numera borta sedan drygt 20 år) tog rätt på som ung inkallad och hade beredskapstjänstgöring under större delen av andra världskriget.

Granaten hade nog gubben målat som skarp, fastän det är en övningsgranat med betongfyllning vilket den blå färgen som tittar fram under det gula visar.
Hylsan matt, fläckig och tråkig, likaså tändröret.
Efter några timmar i garaget med slipning och lackning samt polering av mässing blev resultatet detta:

En metallstång bredvid en missilformad föremål på ett arbetsbord i ett garage med en klassisk bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hantverksprojekt som föreställer en dekorativ missil bredvid en klassisk bil i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en gul rörledning märkt med siffrorna "41" och beteckningen "NS".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en verktygshylsa med gradmärkningar och texten "BLIND".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Innan vissa av er börjar ropa efter polis, nationella insatsstyrkan, SOG eller annan lämplig eller olämplig myndighetsutövare är denna ungefär lika farlig som en begagnad bromsskiva till en bil, duger till att slå någon i skallen med, men inte mer.

Tändröret är markerat som blind och saknar primertändning, granaten numera tom då jag borrade ur betongen för att minska vikten.
Koppargördeln visar också att granaten avfyrats med tydliga spår efter räfflingen.

Intressant med dessa markeringar som tittade fram på granaten efter slip och lack.
Hylsan är undertill stämplad "AMMUNITIONSFABRIKEN 1916"
Tändröret med tidsinställning för detonation säger mig att det är avsett för luftvärn. Om någon annan har ett bättre förslag eller kunskap är jag idel öra.
 
  • Gilla
  • Haha
och en till och 5 till
  • Laddar…
Återkommer nör jag hittat min granat :)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Besökte en antikaffär för ett tag sedan och bland mängden av andra kul prylar hittade jag någonting som fick mig att gå upp i varv lite, en gammal marinkikare i väldigt bra skick och med hyfsat bra optik, förstoring ca 20 gånger.

En rejäl pjäs som behövde lite kärlek och som jag plockade isär och gjorde ren prismorna och förslutningslocken över okular och lins så att de går att öppna och stänga, hopkärvade efter många långa decenniers brist på användning.

För övrigt lämnade jag den orörd med vacker patina, dock fick lädret den är klädd med några omgångar med lanolinfett och blev mjukt igen.
Snickrade ihop ett ställ till den där bottenbrädan är al och "öronen" den vilar i är ett australiensiskt absolut stenhårt träslag kommen från gamla äppellådor som farsgubben tog rätt på för 60-70 år sedan, väldigt vackert träslag.

Handgjort träställ på brunt bord, med ljus bottenplatta och mörka stöd utformade som öron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antik marinkikare med patina vilande på handgjort träställ ute på en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SCB och 1 till
  • Laddar…
Gjorde en liten förbättring av ett fönster samt en vikdörr med polykarbonat från Stocksundet för att minska kallras.
Fönstret är ett vanligt kopplat 3-luft 2-glas som jag satte in 1998 i ett rum på övervåningen, jag gjorde ett litet "hobbyprojekt" med att lyfta taket på vinkelutbyggnaden på huset, rev av taket, höjde väggbandet med 60 cm och byggde nya takstolar och nytt tak.

Ekonomin då räckte inte till ett bättre klassat fönster, nu är det åtgärdat utan att behöva byta.
Löste det med att sätta tunna lister på insidan, dammlist på den och sedan ett 2mm polykarbonat som listats fast.
Uppgraderat fönster med tunna lister och polykarbonat för att reducera kallras, inifrån med utsikt över trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innertak med fönster och växter på fönsterbrädan, utsikt mot dimmig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en bild från FLIR:en på insidan av fönstret nu, -3 ute

Termisk bild på ett förbättrat fönster som visar temperaturen 16,4°C inomhus för att illustrera isoleringsförmåga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jämfört med ett 2-glas isoler från ett annat rum som nu är det sämsta i huset.

FLIR-termisk bild av fönster med temperaturmätning visar 13,4°C inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske åtgärdar det också, men på ett annat sätt genom att byta kassetterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.