Som rubriken lyder, elpatronen har blivit galen. Tempen i ackumulatortanken står på 90 grader fast patronen står på 55. Det fräser i tanken fast jag vrider dom till 0. Dom blir endast tysta om jag slår av strömbrytaren till dom. Vad fasen kan vara del? Dioderna som lyser när patronerna är aktiva lyser inte, men om jag vrider dom till Max temp lyser dom att dom startar. Men tempen är som sagt 90 grader redan. Blir ju ruinerad i dessa tider om patronerna ska producera Max
vad kan man göra?
vad kan man göra?
Trasig termostat eller fastsvetsad kontaktor.
Det ska ju finnas ett överhettningsskydd till termostaten, men jag är inte säker på vid vilken temp det löser ut. Känns som man skulle behöva ta fram multimetern för att mäta sig fram till felet.
Det ska ju finnas ett överhettningsskydd till termostaten, men jag är inte säker på vid vilken temp det löser ut. Känns som man skulle behöva ta fram multimetern för att mäta sig fram till felet.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Fabrikat , modell på VVB, för svarK krös skrev:Som rubriken lyder, elpatronen har blivit galen. Tempen i ackumulatortanken står på 90 grader fast patronen står på 55. Det fräser i tanken fast jag vrider dom till 0. Dom blir endast tysta om jag slår av strömbrytaren till dom. Vad fasen kan vara del? Dioderna som lyser när patronerna är aktiva lyser inte, men om jag vrider dom till Max temp lyser dom att dom startar. Men tempen är som sagt 90 grader redan. Blir ju ruinerad i dessa tider om patronerna ska producera Max
vad kan man göra?
i vilken ände rekommenderar du att jag börjar så att säga?B BSOD skrev:
Ok en äldre sort av reglering men fungerar lika som nya. Termostatratten som nog sitter på lådan där en kabel gåt in strax nedanför toppen. Kan du ta en bild på den , då kan jag säga vad du har för grejer där.K krös skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 067 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 067 inlägg
Om lampan inte lyser tror jag att det är kontaktorn som är trasig. Hade det varit termostaten hade den dragit kontaktorn med manöverspänningen och troligtvis är indikatorlampan styrd av samma manöverspänning.
Beror på fabrikat och ålder på VVB, annars en form rätt av dig . Nya VVB har inte kontaktor bara termostat, finns i 2 polig/3polig brytning och en del har en fas direkt och reglerar dom andra 2 faserna.. Så därav ett foto på patrondelen är bra.S SueCia skrev:
Har provat att koppla bort den patron som lät hela tiden, tänkte om det var den som var problemet. Inget resultat ännu
OK då vrider du ner termostaten till noll och mäter mellan N och 6 ,N -7 , N-8 samt mellan M-12 , N- 13, N14 det ska vara noll volt då , PS den blå kontaktorn har en indikering på mitten , kan vara så att trycka på mitten med en mejsel , är det rätt ska den ( ankaret ) gå in, är den inne kör in näsan och lukta , den kan ha bränt fast.
Finns ett steg till i sökningen, men börja där och kom tillbaka.
Finns ett steg till i sökningen, men börja där och kom tillbaka.
Har fått lite tillfälligt hjärnsläpp. Revidering på allt
Den burk du har där är en belastningsvakt och matningen till förstapatron ( dom du lossade ) går direkt till patronen och kontaktorn går till patron 2. Bryts strömmen mer än ca 2 min så tar det 2 timmar innan patron får gå in. Dom EL-patroner du har är av Backer fabrikat och har 2 poliga termostater.
Det ligger en fas konstant på varje EL-patron och regleras med 2 steg ( en fas i taget sedan ) Är du med.
Du ska koppla ur båda från burken 6-8-7-8 och 12-13-14. Sen ställer du instrumentet på M-ohm och mäter mellan dom lossade ledningarna och jord. Termostaterna ska då stå på max. Det ska vara noll på instrumentet, Samma som när pinnarna inte är ihop. Troligtvis har du ett fel på en patrondel ( det är 3 slingor i varje patron ) och med en slinga som får direktspänning och kanske är trasig , så gåt spänningen genom vattnet till metallen och kommer att värma konstant. Glöm inte bryt elen innan du mäter.
Den burk du har där är en belastningsvakt och matningen till förstapatron ( dom du lossade ) går direkt till patronen och kontaktorn går till patron 2. Bryts strömmen mer än ca 2 min så tar det 2 timmar innan patron får gå in. Dom EL-patroner du har är av Backer fabrikat och har 2 poliga termostater.
Det ligger en fas konstant på varje EL-patron och regleras med 2 steg ( en fas i taget sedan ) Är du med.
Du ska koppla ur båda från burken 6-8-7-8 och 12-13-14. Sen ställer du instrumentet på M-ohm och mäter mellan dom lossade ledningarna och jord. Termostaterna ska då stå på max. Det ska vara noll på instrumentet, Samma som när pinnarna inte är ihop. Troligtvis har du ett fel på en patrondel ( det är 3 slingor i varje patron ) och med en slinga som får direktspänning och kanske är trasig , så gåt spänningen genom vattnet till metallen och kommer att värma konstant. Glöm inte bryt elen innan du mäter.