En tidigare granne till mig, en +80 år gammal man, lät förra året en firma gräva upp och dränera om grunden. De använde någon typ av isodränkopia. Jag tror det var fuktisol som det hette. Den här mannen sålde huset i vintras. Nu har de nya ägarna grävt upp och dränerat om grunden igen. De har satt dit frigolitplattor, hela och tätslutande frigolitplattor. Jorden som de grävde upp har de transporterat bort och nu har de fyllt upp med singel utan någon fiberduk mellan singeln och jordmassorna. Vad skall man säga? Det dräneringsarbete som utfördes förra året var utfört enligt konstens alla regler och så gör de om det mindre än ett år efteråt och dessutom på detta sätt... Jag tror i och för sig att det nog kommer gå bra även om de gjort ett lite udda dräneringsarbete men jag måste skriva det här inlägget för att få lufta mina tankar. Snacka om att kasta pengarna i sjön...
 
siamthai skrev:
Snacka om att kasta pengarna i sjön...
Ja Siamthai,

det brukar ju kallas "down the drain..."
fritt översatt ner i dräneringen ;D

Var glad att det inte var dina pengar!

//KoW

 
nog får man lite varmare för dom pengarna.... men torrare blir det inte .
Jag skulle hellre betala för extra värme i källaren i stället ;D
gaia
 
gaia skrev:
nog får man lite varmare för dom pengarna.... men torrare blir det inte .
Jag skulle hellre betala för extra värme i källaren i stället ;D
gaia
Hej gaia (eller någon annan som vet), jag vet att inlägget är något gammalt. Men jag funderar på vad gaia menar med att det nog blir lite varmare i källaren.
Anledningen att jag frågar är att Fuktisol-skivan isolerar mot både fukt och kyla.
Är det något jag missat?
 
tror det är en tankevurpa

logiskt sett torde fukten kyla mer?

inomhusklimatet blir fuktigare, känns råare / kallare...
 
Mikael_L
Jag tror Gaia tänker på att vanlig cellplastisolering har något bättre isoleringsvärde än pordrän/isodrän och allt vad dränerande cellplast kan heta.

dvs mer isolerande och mindre dränerande = varmare + "fuktigare".

Nu hade dom lagt singel utanför så det bör blivit tillräckligt dränerande ändå, åtminstånde till dess att singlet har blandat sig med den omkringliggande jorden.
 
nu är det min tur att förklara vad jag menade med det suddiga svaret ...;)
Jag skulle helt enkelt höja temperaturen i källaren och betala för uppvärmning/vädring än att dränera om och bara lägga till några små cm extra isolering till det som redan fanns. Var det ingen syndaflod i källaren och bara unken lukt så hjälper också en avfuktare en bra bit på vägen utan att man får ond i ryggen :). Det är inte alltid man kan dränera sej ifrån fuktbelastningen i en gammal källare .... grundvatten och vanlig markfukt under golvet kan man ju knappt ändra på med en dränering.

Det dräneras många gånger helt i onödan , många tror att det är tvunget att göra när man köpt ett gammalt hus och gör det av själva farten utan att sätta sej i problematiken.
Siamthais granne är ju ett lysande exempel på det .
Snart kommer det fler .... efter alla dom översvämningar och kraftigt förhöjda grundvattennivåer här och där.
gaia
 
Tack för era snabba svar!
Nu förstod jag bättre vad som menades.
 
Chansen är ju minimal men jag blir nyfiken om det är han som sålde mitt hus till mig som dränerat fel - vi har upptäckt att han gjort fel på huset vi köpte av honom. Jag vet även att han håller på att dränera om sitt "nya" hus...

Järfälla?

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.