Hej!

Vi är svenskar utflyttade till Belgien som har skaffat tomt här nere och hoppas komma igång med bygget till hösten (och flytta in i Juli 2008).

Här rekommenderar arkitekternas organisation följande arvode; 7% av byggkostnad vid nybygge och 12% vid ombyggnad. Anledningen till högre procentuellt arvode vid ombyggnad är att i detta fall har arkitekten ett ansvar som omfattar den befintliga byggnaden (oavsett hur gammal) och detta innebär mer arbete.

Procentsatsen räknas enbart på huset (ej tomt) och vanligtvis exkluderas köks och badrumsinredning.

I vårt fall betalar vi totalt ca 130.000:- till arkitekten och då fungerar han även som projektedare för bygget. Han är en mycket erfaren arkitekt med många goda referenser och vi valde honom efter att ha träffat och diskuterat våra planer med 8 andra arkitekter.

Kostnaden beräknas vid byggstart och fryses till ett fast pris. Eventuella fördyrande ändringar ger alltså inte arkitekten något mer i plånboken.


Mats
 
Intressanta siffror!

Egentligen inte så stor skillnad mot Sverige om man även inkluderar projektdelen - och den kan ju vara ganska arbetskrävande. Använder ni er också av någon motsvarande KA med granskningskoll i Belgien? Och hur ligger byggkostnaderna jämfört med Sverige? Att tomtpriserna ligger skyhögt över våra förmodar jag men övriga igångsättningskostnader (va, el, ev vägavgift etc)?
 
Ingen KA men väl en "säkerhetsansvarig". Detta verkar de flesta betrakta som en dold engångsskatt på husbygget. En sådan kan kosta mellan 500 och 1500 Euro beroende på om man tar det på allvar (verklig kontroll) eller bara vill ha ett papper att visa upp!

Anslutning av vatten, el avlopp handlar om ca 2500 Euro. Vattnet är dock starkt kalkhaltigt så man skaffar absolut en central "avkalkare" för inkommande vatten. Dock smakar det fortfarande inte så gott så vatten på flaska är det som gäller för rent vattendrickande. Till kaffebryggande och matlagning funkar dock det avkalkade kranvattnet bra.

Byggnadskostnaderna - tja jobbet kostar ungefär som i Sverige medan material förefaller billigare (men vi har inte kollat upp så noga). Tror det beror på hårdare konkurrens.

Tomterna i Belgien är inte billiga och har stigit med 10-15% per år sedan ca 10 år tillbaka. Men - de ligger trots detta väsentligt lägre i pris än i de omgivande länderna och med tiden väntas de plana ut in nivå med dessa. Det är hög efterfrågan och begränsad tillgång pâ "fria" tomter (ej bundna till visst husföretag). Man bygger på ganska små tomter och ofta djupare än brett. Tomter som har mått som är 10m breda x 50m djupa är inte ovanliga alls.

Vi hade enorm tur som fick tag in vettig tomt (avstyckning av annan tomt) i befintligt äldre och mycket välplacerat och lugnt villaområde. 24 meter bred och 40 meter djup. Kostade oss ungefär 1.5M kr.
 
Ursäkta svordomen, men DJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄDRAR! Vad mycket pengar! Jag köpte loss 780 kvm tomt från grannen när vi skulle bygga garaget, och då var kostaden till Lantmäteriet dyrare än tomten, totalt sprang det iväg bortåt 12000:- om jag inte minns fel:)

Seriöst, jag vet att det är att jämföra äppplen och päron, men här i norrland får man ett ganska fint hus för 1,5mille.

Vad ligger snittpriserna på "beg" hus egentligen?
 
W
imported_Tobbe har du inte sett på tv, radio, webben eller dylikt de senaste 5 åren? 1.5 mille e inget extremt alls för en tomt i sverige heller, snarare medel eller under medel i storstadsregionerna. Norrland e ju inte direkt representativt.
Detta var ju Beligien så det känns som det borde vara dyrare där än här.
 
imported_Tobbe skrev:
Ursäkta svordomen, men DJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄDRAR! Vad mycket pengar! Jag köpte loss 780 kvm tomt från grannen när vi skulle bygga garaget, och då var kostaden till Lantmäteriet dyrare än tomten, totalt sprang det iväg bortåt 12000:- om jag inte minns fel:)

Seriöst, jag vet att det är att jämföra äppplen och päron, men här i norrland får man ett ganska fint hus för 1,5mille.

Vad ligger snittpriserna på "beg" hus egentligen?
1.5 Mkr för 960 kvm lät väl inte alltför svindyrt ?
Strax norr om stockholm där jag bor är det två st tomter på ca 900 kvm ute för 1.6 miljoner nu. Och då är det 25 min med pendeltåget in till stan. Iof i ganska natursköna omgivningar men iaf...

/K
 
"Vad ligger snittpriserna på "beg" hus egentligen?"

Beror på storlek, läge etc, men mellan 300' och 500' för ett friliggande hus (ej radhus) med en tomt som man kan kalla en tomt. Detta är alltså Euro, så i kronor; 2.7 - 4.5 miljoner.

Vi tittade på ett flertal "beg" hus men samtliga skulle kräva omfattande ombyggnad för att ens något sånär passa oss. Nu är vi inte så att vi har extrema krav med Svenska mått mätt, men den typiska Belgiska byggstilen känns inte alls trivsam.

Se bifogat ett par bilder på ett hus inte långt från oss, begärt pris 375.000 Euro.
 
  • 1017647_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1017647_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bodde i Antwerpen under fem år och hade en svenskmöblerad/inredd lägenhet. Redan på den tiden (slutet 60-talet) var detta extremt och belgarna tyckte antingen att det var synd om mig som levde så spartanskt :D eller så blev de helfrälsta över den skandinaviskt rena och enkla stilen.

Dina bilder visar ju att man inte kommit så långt under alla dessa år :rolleyes:.

Jag förstår dig om du vill bygga eget med 'vår' smak. Samtidigt klarar inte heller jag invandrare från tex orienten som tar med sig sin smak om rysch/pysch/glitter - men det är inte underligt egentligen. (Obs detta är inte något negativt avseende invandrare!) Vår smak utvecklas från barnsben och det någon uppfattar som jättefint kan en annan tycka vara anskrämligt. Knepigt att tex japaner utvecklat en stilenlig smak som i mångt uppskattas även i Skandinavien.

Hör gärna av dig om hur det blir - spännande!
 
klaskarlsson skrev:
1.5 Mkr för 960 kvm lät väl inte alltför svindyrt ?
Strax norr om stockholm där jag bor är det två st tomter på ca 900 kvm ute för 1.6 miljoner nu. Och då är det 25 min med pendeltåget in till stan. Iof i ganska natursköna omgivningar men iaf...

/K
I Danderyd kostar det bara 5 miljoner för en tomt....
 
Cuelist skrev:
I vårt fall betalar vi totalt ca 130.000:- till arkitekten och då fungerar han även som projektedare för bygget. Han är en mycket erfaren arkitekt med många goda referenser och vi valde honom efter att ha träffat och diskuterat våra planer med 8 andra arkitekter.
Nu ska man vara medveten om att svenska arkitekter och sådana som återfinns i utlandet (bla. även i Tyskland och Spanien) har helt olika utbildningar.
Den svenska arkitektutbildningen utbildar esteter med en förmåga att se till kundens funktionskrav.
Utomlands har även arkitekten kunskaper i konstruktion, produktion, ekonomi och projektledning.
Om vi skulle ge våra svenska arkitekter samma ansvar skulle byggena blir oerhört dyra och kaotiska.

Egentligen efterlyser jag att de svanska arkitekterna breddar sina kunskaper till att åtminstonde omfatta konstruktion och produktionsteknik.
Först då har man verktygen att kunna bygga snyggt OCH billogt och praktiskt.
Idag är det lite si och så med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.