Hej, köpte ett hus för cirka 2år sen där vi ganska snabbt konstaterade en kemisk konstigt lukt lite badhus doft..
Tog hit en firma som sa direkt att det var syllarna som var dåliga efter detta gjorde vi följande

-bytade syllar
-rev bort alla uppreglade golv och ersatte detta med frigolit sen golvvärme flytspackel.
-Målade hela huset invändigt.
I princip var hela huset ur rivet

Men nu till problemet Det luktar fortfarande helst när det blåser eller är fuktigt ute luktar inte alls lika mycket på sommaren.

Börjat riva ner träfiber skivorna i dom rum detta sitter kvar men kan detta verkligen avsätta en så hemsk lukt?

Har slut på ideer och börjar bli trött på att alla kläder luktar osv..

All hjälp mottages med öppna armar
 
  • Skärmdump av ett tekniskt byggdokument med tabeller och text som beskriver byggmaterial och isoleringsspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en teknisk beskrivning för en byggnad med detaljerade specifikationer och materialval.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Davidbagare
Det är inte från en murstock det kan komma?
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Det är inte från en murstock det kan komma?
Kan det vara så illa? Sattes in öppen öppen spis med kasset 1994 kan detta ge en kemisk lukt? Hur löser man detta problem? Är bara en öppen stock på taket med nät ingen huv eller liknade..
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
Davidbagare
J Jeffsjoholm skrev:
Kan det vara så illa? Sattes in öppen öppen spis med kasset 1994 kan detta ge en kemisk lukt? Hur löser man detta problem? Är bara en öppen stock på taket med nät ingen huv eller liknade..
Jag vet bara att vi har en öppen spis som det ibland kan komma en lite kemisk lukt ifrån. Speciellt vid blåst.. Har gått runt som en galning i källaren innan jag lyckades lokalisera vart det kom ifrån. Sen om det är samma lukt som ni har blir ju såklart svårt att veta…
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag vet bara att vi har en öppen spis som det ibland kan komma en lite kemisk lukt ifrån. Speciellt vid blåst.. Har gått runt som en galning i källaren innan jag lyckades lokalisera vart det kom ifrån. Sen om det är samma lukt som ni har blir ju såklart svårt att veta…
Du kan komma hit och lukta ;)
Hur löste du det? :)
 
Asfaboard kan lukta, och lite som du beskriver när det blåser eller är fuktigare ute.

Annars kan det röra sig om att material är luktsmittat.

Hur ser det ut med gammal masonit eller tretex?
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
J Jeffsjoholm skrev:
Du kan komma hit och lukta ;)
Hur löste du det? :)
Jag har inte löst det. Men det är väldigt sällan denna lukt framträder numera. Vår öppna spis stod oanvänd 30 år innan vi började elda i den för ett år sedan. Kanske hade nåt med det att göra att lukt kom in i huset..
 
B boohoo skrev:
Asfaboard kan lukta, och lite som du beskriver när det blåser eller är fuktigare ute.

Annars kan det röra sig om att material är luktsmittat.

Hur ser det ut med gammal masonit eller tretex?
Okej, vad gör man åt det huset är ju tunn putsat utan på tegel så går ju inte att återgärda utan att riva ner hela fasaden typ.. Har träfiber/tretex i hela vardagsrummet ca30kvm samt i ett sovrum som är 14kvm. Masonit har jag inte hittat någon
 
  • Gilla
TSTS
  • Laddar…
J Jeffsjoholm skrev:
Okej, vad gör man åt det huset är ju tunn putsat utan på tegel så går ju inte att återgärda utan att riva ner hela fasaden typ.. Har träfiber/tretex i hela vardagsrummet ca30kvm samt i ett sovrum som är 14kvm. Masonit har jag inte hittat någon
Lukt sätter sig ganska bra i tretxen. Men du bör kunna kontrollera detta genom att stänga till ordentligt om vardagsrummet ett dygn eller två när det blåser, sen går du in där från ett annat rum, då borde du känna lukten.
 
Vad har du bakom teglet? Har du luktsmittad isolering där kanske den påverkas av fuktigare väder och lukten letar sig in.

/M
 
G guggen skrev:
Lukt sätter sig ganska bra i tretxen. Men du bör kunna kontrollera detta genom att stänga till ordentligt om vardagsrummet ett dygn eller två när det blåser, sen går du in där från ett annat rum, då borde du känna lukten.
Okej får typ plasta då, eller nåt stort öppet (valv) in där. Men tack för tips :)
 
M mgranbom skrev:
Vad har du bakom teglet? Har du luktsmittad isolering där kanske den påverkas av fuktigare väder och lukten letar sig in.

/M
Puts-putsskiva-Tegel-30mm minralull-asfaborard-95mm minralull-difftätpapp-15mm sp panel - 12mm porös träfiberskivor
 
Hade ett hus från -66.
När man varit borta några dagar och kom hem kände man en kemisk doft.
Trähus, gipsskivor på väggar och tak, spån på golven, precis som ett hus idag. När vi köpte huset -91 var det inte klart, det fanns alltså inga gamla plastmattor, tapeter mm, så all ytskit var nya utan några gamla bakom.
När jag tog bort gipset på en yttervägg för att sätta i en större ytterdörr hittade jag lukten, det var isoleringen, stenull som luktade.
Det fanns inga spår av fukt/ mögel eller liknande.
 
  • Gilla
Gunnar Dahlgren
  • Laddar…
Skulle gissa att det är lukt som sitter kvar i väggarna.
Värt att prova med en ozonbehandling. Finns maskiner för 1-2000 att köpa.
 
J Jeffsjoholm skrev:
Kan det vara så illa? Sattes in öppen öppen spis med kasset 1994 kan detta ge en kemisk lukt? Hur löser man detta problem? Är bara en öppen stock på taket med nät ingen huv eller liknade..
Det beror litet på hur spiskasetten installerats men ibland används silikon som ska vara beständig mot hyfsat höga temperaturer typ 400 grader C. Detta kan lukta kemiskt under många år är min erfarenhet, blir bättre med tiden i så fall men ingen tätningsmetod jag skulle rekommendera för dessa tillämpningar.

Sniffa runt spiskasetten när det eldas, kolla hur det luktar när det inte eldas, dra slutsatser som ev kan peka i den riktningen.

___
En annan klassisk källa till tråkig lukt är äldre tiders flytspackel som innehöll kasein, detta bröts ned och orsakade lukt som är svårbestämbar.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.