BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har inte läst punkten ifråga, men det är väl rimligen avsikten – att göra elområdesindelningen obsolet genom utbyggnad av nät och kraftproduktion alltså.
Fast utbyggnad av elnätet har ju pågått i flera år, det är ju det som Svenska kraftnät använder flaskhalspengarna till i vanliga fall.
 
Elprisområden är i grunden en bra ide. Styr marknaden så att produktion lönar sig där den behövs och att konsumtion där produktion finns behöver inte bekosta exporten till bristområden. Råder en obalans får konsumenterna i bristområden betala för utbyggnaden av överföringskapacitet till dessa områden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast utbyggnad av elnätet har ju pågått i flera år, det är ju det som Svenska kraftnät använder flaskhalspengarna till i vanliga fall.
Ja, fast man kan väl ändå säga att det går rätt dåligt givet prisdifferenserna.

Jag har respekt för att det är svårt med å ena sidan miljöbalken och å andra kärnkraftsnedläggningen och veton mot utbyggd vindkraft i söder, men ändå. Antingen behövs det politiskt stöd i form av ändrade regler eller en bättre styrning av myndigheten.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, fast man kan väl ändå säga att det går rätt dåligt givet prisdifferenserna.

Jag har respekt för att det är svårt med å ena sidan miljöbalken och å andra kärnkraftsnedläggningen och veton mot utbyggd vindkraft i söder, men ändå. Antingen behövs det politiskt stöd i form av ändrade regler eller en bättre styrning av myndigheten.
Så vitt jag minns sa Svenska kraftnät tidigare under hösten att det stora problemet när det gällde att bygga ut snabbare var att få tag på personal med rätt kunskaper.
 
Det spelar säkert in, men tar man ett projekt som sydvästlänken så lades Norgedelen av det ner då det var lättare för norrmännen att dra runt Sverige i havet än genom, och övriga delar blev kraftigt försenade (uppåt tio år på vad som från början skulle ta åtta år att bygga), fördyrade och fick mindre kapacitet än tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.