Hej,
Har ett fritidshus byggt på 70-talet, med direktverkande el.
Tanken är att så småningom bo i det permanent.
Skall installera luftvärmepump.
Tanken är att ha en inomhus temperatur på ca 10grader.
Säljaren tillika monteraren sa att man inte skall låta de gå under 16grader!? Annars finns det risk för isbildning.
Fritidshuset ligger i Västra Götaland.
Blev rekommenderad en Gree Fairy 25.
Några tankar om detta?
Tack på förhand.
 
B
Det finns olika modeller på luft luft som är mer eller mindre anpassade för underhållsvärme. Leta efter annan modell. Det finns sådana som klarar lägre temp.

Sen finns det ju vissa risker med att sänka för lågt vill minnas att vissa försäkringsbolag kräver 15C för att ersätta frysskador.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
För låg temp inomhus kan göra att det inte finns tillräckligt med värme för att avfrosta utedelen ordentligt, antingen försöker den gång på gång eller så blir det ett ispaket.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om du har ett rum mer mitt i huset och värmepumpen sitter där så låter du de rummet ha den temperatur som gör att läckvärmen ger 10grader i rummen runt omkring
 
Med reservation för att jag inte har någon personlig erfarenhet av Gree så är jag ytterst tveksam till deras maskiner. Det baserar jag på vad jag hört och läst om "kinamaskiner".

Att montören rekommenderat den modellen säger inte så mycket. Har montören kanske anledning att tro att pris är viktigt för dig? Är det så att montören rekommenderar Gree för att han har stor avans på dom maskinerna?

Be om en offert på en märkesmaskin också, typ Mitsubishi eller Daikin. Alt. hör med ytterligare en firma.

Kommer inte ihåg var jag läste det, kanske på värmepumpsforum men en vvs-gubbe skrev att Ahlsell i princip slumpar ut "egna kina-pumpar" men att han ändå trots bra avans vägrade att rekommendera dessa.
 
  • Gilla
L.I
  • Laddar…
Jag har sett en sån där isklump som det gömmer sig en luft-luft-värmepump i.
Intressant att beskåda — om det är grannens VP. :rolleyes:
 
I InsidersUnited skrev:
För låg temp inomhus kan göra att det inte finns tillräckligt med värme för att avfrosta utedelen ordentligt, antingen försöker den gång på gång eller så blir det ett ispaket.
Precis det säljaren montören sa.
Också intressant som någon annan skriver det här med att försäkringsbolagen inte täcker om den stått på under 15C.
 
Många luft/luft har ett antifrysläge på ca 8 gr, och då ändras avfrostningen så att det fungerar
 
A Alexn72 skrev:
Om du har ett rum mer mitt i huset och värmepumpen sitter där så låter du de rummet ha den temperatur som gör att läckvärmen ger 10grader i rummen runt omkring
Så gör vi låter pumpen primärt värma utrymmen med vatten installationer. Vi har hängt upp draperier för att begränsa spridningen. Ska väll sägas att detta är ett äldre hus utan fuktspärr i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.