Jag har endast fått två taggar till porten till bostadsrättshuset. Jag bad föreningen om en tredje men blev nekad det. Känns ologiskt att ha tre nycklar till lägenheten men endast två blippar. En blipp till mig och en blipp till tjejen, verkar snålt. Skulle behöva en tredje. Har jag någon laglig rätt till det eller är det styrelsen som tar beslutet?
Mvh
 
Finns inget lagkrav på att ge ut ett visst antal taggar. Men ett "lagom antal" (vad som nu kan vara är rimligt) är bra. Av praktiska skäl vill man säkert ha så få taggar som möjligt. Priset för en tagg är inte speciellt högt men de ska in i systemet och risken är att folk av slöhet inte rapporterar att en försvunnen tagg ska tas bort ur systemet.

En bekant berättade om när de i styrelsen han var medlem efter några år inventerade alla taggar i föreningen så var det väldigt många som försvunnit utan att vara anmälda. Egentligen borde det följas upp när lgh byter innehavare men det görs säkert sällan.

Föreningen där jag är med i styrelsen har som "tagg-policy" att man definitivt inte får hur många taggar som helst men att alla i en familj bör ha sin egen. "Vänner och bekanta" får inga egna taggar (även om man vill betala för det). Om någon äldre har hemtjänst är det bättre om hemtjänsten får tillgång till en tagg istället för kod. Kod är aldrig bra. Kan därmed variera beroende på hur stor lgh det är.

Det korta svaret är i alla fall att det är styrelsen som beslutar om det. Är man missnöjd finns alltid möjligheten att skriva en motion till årsstämman eller helt enkelt diskutera saken med någon i styrelsen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Jag har endast fått två taggar till porten till bostadsrättshuset. Jag bad föreningen om en tredje men blev nekad det. Känns ologiskt att ha tre nycklar till lägenheten men endast två blippar. En blipp till mig och en blipp till tjejen, verkar snålt. Skulle behöva en tredje. Har jag någon laglig rätt till det eller är det styrelsen som tar beslutet?
Mvh
Kommer man inte in i porten med nyckeln?
 
E Edlunn skrev:
Kommer man inte in i porten med nyckeln?
Nej och det finns inte heller någon portkod eller porttelefon
 
S S1875 skrev:
Jag har endast fått två taggar till porten till bostadsrättshuset. Jag bad föreningen om en tredje men blev nekad det.
Mycket ska man läsa... Vilken idioti! Är det någon liten "skruttförening" där styrelsen fått storhetsvansinne?

Enligt min uppfattning är det alldeles självklart att man ska kunna få (köpa) det antal nycklar/blippar man behöver. En uppsättning per boende i lägenheten och en i reserv skulle jag anse som ett minimum. En mindre avgift för antal över "normalantal" får man nog acceptera.

Jag skulle hävda följande. Föreningen har underhållsansvaret för porten och dess lås. I det ansvaret ingår att tillse att porten fungerar och uppfyller medlemmarnas krav. Det gör den inte nu. Föreningen uppfyller därmed inte sitt underhållsansvar och jag skulle därför uppmana föreningen att skyndsamt åtgärda bristen!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S SM4UKE skrev:
Finns inget lagkrav på att ge ut ett visst antal taggar.
Nej det finns nog inget explicit formulerat lagkrav om att ens ge ut en enda tag. Men att antalet taggar till porten åtminstone ska motsvara antalet nycklar till lägenhetsdörren borde vara så självklart att inte ens den mest korkade styrelse borde kunna tycka något annat. Men uppenbarligen är det inte så... Undrar hur denna styrelse tycker man ska avgöra vilka tre personer i en trebarnsfamilj som ej ska kunna öppna porten till sin bostad...
 
  • Gilla
S1875
  • Laddar…
Prata ihop dig med några grannar och skriv en motion till föreningsstämman. Visst, det tar lite tid men det är enda sättet att överpröva styrelsens beslut.
 
  • Gilla
Jockas021
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Visst, det tar lite tid men det är enda sättet att överpröva styrelsens beslut.
Nej det är inte enda sättet. En tvist mellan en medlem och bostadsrättsföreningen kan prövas i hyresnämnden eller tingsrätten. Tvistens art styr vilken som är laga domstol.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är inte enda sättet. En tvist mellan en medlem och bostadsrättsföreningen kan prövas i hyresnämnden eller tingsrätten. Tvistens art styr vilken som är laga domstol.
Ja, du har rätt. Jag funderade kort på att nämna det i mitt inlägg men skippade det, jag tänkte inte att någon skulle orka dra det dit.

Rimligen bör man motionera om det först.
 
zarkov zarkov skrev:
jag tänkte inte att någon skulle orka dra det dit. Rimligen bör man motionera om det först.
Om jag flyttade in i en bostadsrätt och föreningen insisterar på att enbart två personer av fem i min familj ska ha möjlighet att på egen hand komma in i sitt hem skulle jag inte ens överväga att invänta en stämma! Om styrelsen, mot förmodan, inte skulle inse det orimliga med sin "tvåblippsprincip", skulle jag omedelbart inleda en rättslig prövning. Vad vore alternativet? I princip är ju bostaden knappt användbar innan föreningen åtgärdar sin bristande förvaltning!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om jag flyttade in i en bostadsrätt och föreningen insisterar på att enbart två personer av fem i min familj ska ha möjlighet att på egen hand komma in i sitt hem skulle jag inte ens överväga att invänta en stämma! Om styrelsen, mot förmodan, inte skulle inse det orimliga med sin "tvåblippsprincip", skulle jag omedelbart inleda en rättslig prövning. Vad vore alternativet? I princip är ju bostaden knappt användbar innan föreningen åtgärdar sin bristande förvaltning!
Jag håller med dig om att boende bör ha en egen blipp men var drar man gränsen för utomstående? Två vuxna barn som växelvis hjälper en gammal förälder? Mor/farföräldrar som passar småbarn efter skolan, innan barnen är gamla nog att vara hemma själva? Dagmatte till hunden när båda vuxna är på jobbet? Hemtjänsten? Hur gamla måste barnen vara för att få ut en egen blipp, 7, 10, 12 eller 15?

Eller skall det vara fri tillgång på blippar? Kanske mot en årsavgift och med automatisk deaktivering om avgiften inte betalas?

Det är klart att man kan gå till rätten för att visa att man menar allvar men det tar minst ett halvår det med, om inte mer. De kommande åren lär dessutom Hyresnämnderna vara överhopade med tvister kring kommande hyreshöjningar, fastighetsägarna och Hyresgästföreningen är ju redan i luven på varann.
 
För mig är det självklart att man ska ha rätt till samma antal blippar som man har nycklar till sin lägenhet. Detta såklart när föreningen har ett nyckelsystem som de ansvarar för. Annars lämplig mängd beroende på boende. Kostnaden för blippar är liten utan det är arbetet runt det som kostar i tid.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jag håller med dig om att boende bör ha en egen blipp men var drar man gränsen för utomstående?
Nu tycker jag i och för sig inte "att boende bör ha en egen blipp" utan jag tycker det är fullkomligt självklart att de boende som är gamla nog att ha en egen nyckel även ska ha en egen blipp. Allt annat är absurt!

En "blipp" per "utfärdad/tillåten/godkänd" lägenhetsnyckel är väl en självklar minimigräns. Kan absolut diskuteras om flera behövs eller ska tillåtas men för mig är det helt självklart att lägenhetsnyckel och "blipp" måste ses som en "helhet" då de var för sig är oanvändbara, eller i varje fall är en lägenhetsnyckel utan en "blipp" oanvändbar.

Vad gäller "vuxna barn som växelvis hjälper en gammal förälder", "mor/farföräldrar som passar småbarn", "dagmatte", "hemtjänsten" och liknande är svaret enkelt. De som ska ha en nyckel ska naturligtvis ha en egen blipp. Anser då bostadsrättshavaren att personer av uppräknad kategori ska ha en nyckel ska de naturligtvis även ha en "blipp". Annars blir nyckeln oanvändbar och förutsättning för personerna att utför sina uppgifter omöjliga.

I min förening har vi aldrig haft några problem med antalet nycklar. De som vill tillverka några extranycklar får naturligtvis göra det och det har hittills aldrig funnits önskemål om att tillverka orimliga mängder med nycklar och jag har svårt att förstå att inte detsamma borde gälla för "blippar".
 
C
S S1875 skrev:
Jag bad föreningen om en tredje men blev nekad det.
Vilket trams, hela poängen med taggarna är ju att man lätt lägger till och tar bort individuella taggar ur systemet om man behöver fler eller om de kommit bort.
Vad är det för typ av taggar? Vissa är relativt triviala att kopiera.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Enklast väg framåt är att kopiera taggarna. Om systemet är äldre så kan man göra det under 500kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.