Jag har köpt ett par ESP32 som jag i första hand tänkte använda för att läsa av realtidsförbrukningen i elmätaren. Det är ju sjukt lätt att konfigurera dessa små rackare och programmeringsmässigt har man den up and running på typ fem minuter med graf i Home Assistant osv.

Men! Jag skulle helst vilja koppla den till S0-porten (heter den så) på elmätaren då jag antar att avläsningen blir bättre än att köra med ljusdetekterande motstånd. Men jag kan inte hitta någon info om vilka stift i kontakten i elmätaren som är vad. Någon här lär ju veta? :D

https://esphome.io/cookbook/power_meter.html
 
  • Gilla
tumiro
  • Laddar…
Det förutsätter att kundgränssnittet på din mätare kan aktiveras.
Läs mer i denna tråd.

Edit: Oops, S0 skrev du, det var en annan sak. Vet inte om det är standardiserat på samma sätt.
 
  • Gilla
tumiro
  • Laddar…
tommib
S0 är en ren pulsutgång, brukar vara 1000 impulser per kWh. Dvs det fungerar på precis samma sätt som att läsa av med fotodiod, men är möjligen mer stabilt som TS säger.

Det finns säkert färdiga bibliotek för det hela.

Det är bättre om man har en P1-port, den får man väldigt mycket mer data från och även den går att läsa av med en ESP32, med lite extra hårdvara.
 
Jag kan ju förtydliga med vad jag vet:
Jag har Eon som nätägare och har alltså en Landis + Gyr F3_100. Enligt manualen har den HAN/P1-port. Kanske är lättare att hitta en pinout till den.

Men rent praktiskt sen, kan jag koppla in den på samma sätt som om det var S0 eller behöver jag andra komponenter?
 
Googlade lite snabbt och känslan är att det hela blev rejält mycket krångligare. Kanske blir fotomotstånd ändå...
 
Finns ens S0 åtkomlig för kunden på den mätaren? S0 är som sagt likartat med optisk avläsning, men det är inte alltid tillgängligt. En nackdel med båda är också att om man har egen produktion så går det inte att se vilken riktning energin går.
 
A alfista skrev:
Finns ens S0 åtkomlig för kunden på den mätaren? S0 är som sagt likartat med optisk avläsning, men det är inte alltid tillgängligt. En nackdel med båda är också att om man har egen produktion så går det inte att se vilken riktning energin går.
Nej, nu när jag har kollat så visade det sig bara finnas P1.
 
Kan nu meddela att jag klippte ett fotomotstånd från en "osmart" elmätare som jag haft tidigare. Köpte sen ett 600-pack motstånd varav jag behövde ett enda och nu verkar det som att det faktiskt fungerar. Måste hitta något bra sätt att placera mojängen bara då tillgången till ström (ironiskt nog) och wifi i elskåpet är dåligt.
 
tommib
Bra att det funkar, men kolla in tråden om P1/HAN-porten som finns här på forumet. Den ger som sagt mycket mer information.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Måste hitta något bra sätt att placera mojängen bara då tillgången till ström (ironiskt nog) och wifi i elskåpet är dåligt.
Det går ofta att nalla lite ström från P1-porten. Den ger 5V, men hur mycket ström den kan leverera verkar variera mellan mätartyperna. En standard anger 250 mA så kan man hålla sig under det så är nog chansen god att det funkar.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Tack för bra tips! Ska kolla dem!
Just nu är planen att försöka använda en gammal teleledning som går mellan tvättstugan och elskåpet för att koppla in fotomotståndet med (det verkar sitta någon sorts överspänningsskydd för telefonin i elskåpet som sedan länge kopplats bort). Funkar den gamla ledningen tillräckligt bra så har jag ju möjlighet att sätta min ESP inomhus vilket vore bra eftersom garagetaket läcker ungefär precis där jag annars måste sätta min mätare...
 
  • Gilla
tumiro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.