Fick en Mitsubishi Ln35 Hero luft-luftvärmepump installerad i somras. Tymålcker det är hopplöst att få den att hålla en hyfsat stabil temperatur om tempen utmhus skiftar. T ex vaknade jag i morse av att pumpen gick för fullt och försökte värma upp rummet ytterligare trots en inställd måltemp på 15 grader. (Gissar ett tempen inomhus låg på ca 22-23 grader). Appen visar att värmepumpen tror att innertempen var runt 13 grader och det förklarar väl varför den fortsätter att pumpa värme. Har pratat med installationsfirman som säger att allt är som det ska och att genomföring av rör till ytterdelen är tätade som de ska. Hade motsatt problem i somras då pumpen trodde att det var mycket varmare än det verkligen var och sprutade full kyla Så, antar att tempgivaren sitter på dåligt ställe där väggens temperatur slår igenom för mycket. (Fast har svårt att tro att väggarn är SÅ uselt isolerade, huset är byggt2006..?).

Undrar därför om någon vet om det går att ansluta någon exterm tempgivare som man kan sätta en bit från pump och vägg, för att få riktigare innertempvärden till pumpen? Eller kan man flytta pumpens ordinarie givare till annan plats? Och var sitter den i så fall?
 
Temperaturgivaren sitter normalt i innedelen bakom filtret. Kolla bakom det högra filtret så att givarkroppen ligger mot batteriet eller liknande. Givaren kan ju bli dålig, även om det är ovanligt på nya maskiner.

Edit: det flesta luft/luftr uppbyggda på detta sätt. Hur din är vet jag ej med säkerhet.
 
Oki, ska checka om jag hittar den! Men att den visar olika mycket fel beroende på yttertemperatur borde väl mer bero på att det antingen är dåligt tätat i rörgenomföring i yttervägg och att ytterluft läcker in och kyler ner, eller på att isoleringen i väggen helt enkelt är så j-a dålig att innerväggen blir för kall och påverkar tempgivaren för mycket?
 
Låter som att det behöver isoleras bättre i genomföringen.
Givaren sitter på höger sida om innerdelen och tyvär blir den då känslig mot kyla som kommer via genomföringen om den nu är på höger sida som är vanligast.
Man kan ta bort nedre högra hörnet mot väggen så ser man genomföringen, alternativt tar du dit återförsäljaren som får täta lite bättre
 
C Comfort Thomas skrev:
Låter som att det behöver isoleras bättre i genomföringen.
Givaren sitter på höger sida om innerdelen och tyvär blir den då känslig mot kyla som kommer via genomföringen om den nu är på höger sida som är vanligast.
Man kan ta bort nedre högra hörnet mot väggen så ser man genomföringen, alternativt tar du dit återförsäljaren som får täta lite bättre
Återförsäljarens servicekille har varit här o tittat och sagt efter att ha kikat i säkert två minuter "Allt ser bra ut, det är tätat ordentligt" Fast kollade bara på utsidan och konstaterade sen " ja, jag har ju aldrig jobbat med den här modellen, men ska kolla med han som installerade så får han återkomma se. Nu måste jag vidare, hejhej" . Och sen dess är det tvärtyst.. Har inga större förhoppningar att det kommer hända nåt mer så försöker hitta lösning själv.
 
R richardke skrev:
Återförsäljarens servicekille har varit här o tittat och sagt efter att ha kikat i säkert två minuter "Allt ser bra ut, det är tätat ordentligt" Fast kollade bara på utsidan och konstaterade sen " ja, jag har ju aldrig jobbat med den här modellen, men ska kolla med han som installerade så får han återkomma se. Nu måste jag vidare, hejhej" . Och sen dess är det tvärtyst.. Har inga större förhoppningar att det kommer hända nåt mer så försöker hitta lösning själv.
Om han inte tog bort hörnet på innerdelen kan han knappast veta att det var ordentligt tätat och via appen så har du ganska kallt inne så bort med hörnet och täta
Tog han bort kanal/vägganslutning för att kolla utifrån ?
 
Han var ute och kikade och klättrade upp men jag såg inte exakt vad han gjorde. Snabbt gick det i alla fall.

Vilka bitar måste man skruva bort för att komma åt att kolla/täta inifrån?
 
R richardke skrev:
Han var ute och kikade och klättrade upp men jag såg inte exakt vad han gjorde. Snabbt gick det i alla fall.

Vilka bitar måste man skruva bort för att komma åt att kolla/täta inifrån?
Du behöver inte skruva isär något.
I nedre högra hörnet ser du att hörnet delbart, peta isär med något vasst.
 
Toppen, jag ska prova! Tack för tips!!
 
Nu plockat bort hörn och så här ser det ut Öppning i vägg med synliga rör utan isolering eller plastinsats, där rören kommer ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stoppar man i fingrarna i hålet i väggen känner man att det drar. Finns lite isolering längre ner i väggen men uppåt känns det rätt tomt. Tycker ni att detta ser ut som ok installation? Kikar jag på installationsmanualen ser det ut som det ska sitta en plastinsats i form av plastgör som rören/ledningarna ska gå igenom men nån sån syns ju inte spår av här.

Räcker det att bara stoppa in lite mineralull runtom slangar? Eller ska jag spruta in fogskum runt det hela? Har försökt kontakta firman men inga svar varken på mejl eller telefon..
 
  • Vägg med öppet hål där rör går igenom utan synlig plastinsats eller fullständig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja där fanns det inte mycket till tätning
Peta in typ mineral eller glasull.
Pressa inte in det.
Rör eller dylikt är inga problem normalt om dom inte har skadat isoleringen så det blir kondensutfällning.
Fogskum bör du inte använda då det kan få kondensslangen att åka ner i mitten och det blir då inte fall hela vägen.
Man är nyfiken på vem som installerat och dessutom kom och kollade att det såg bra och tätt ut
 
Prova aktivera 3D-ögat och sätt fläkten på 3an åtminstone så borde du få rätt jämn temperatur. Då bryr den sig inte om temperaturgivaren(iaf på min fh25), samt att värmen sprids bättre med högre fläkt.
 
Kör fläkten på autoläge och med ögat igång. Tycker nog att termostaten ska fungera och att den ska klara av att hålla temperaturen inom rimliga nivåer. Kommer börja med att täta genomföring och se vad det ger. Att det inte funkar som det ska som det är nu är inte konstigt om sensorn sitter i närheten av genomföringen, sprutar in kalluft där som det är nu.
 
Har inte hunnit skaffa nån mineralull men stoppade in en trasa i hålet. Enligt värmepumpen steg rumstemperaturen direkt 2-3 grader, från runt 17 till runt 19. (Yttertemp nu ca 12 grader). Verklig innertemp ligger på 20 så borde öka förutsättningarna för att kunna hitta en stabil inställning betydligt med en tätad genomföring.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Förlåt om jag kapar tråden lite, men här verkar finnas lite kunskap om just Hero:n.
Är lite spekulant och funderar på om det finns funktionalitet i den för att styra mot timpriset. Någon smart algoritm som blandar värdet på temperaturgivaren och elpriset för att inte elda på som mest när det är dyrt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.