Någon här i forumet skrev att Vattenfall visar realtid på nätet. Jag hittar inte detta hos Eon som bara tycks läsa av ett par ggr/dygn. Jag har rörligt avtal. Hur får jag fram exat förbrukning?
 
Du kan generellt inte se i realtid, men om du har en mätare som kan rapportera per timme så går du in under "Din förbrukning" och väljer År, månad, vecka och dag i kalendern för att få fram timvärden.

Skärmdump av en energiförbrukningsvy med kalender och timvisa elförbrukningsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vill du se förbrukningen i realtid så behöver du koppla in en "dongel" i elmätaren som plockar ut datan, finns lite olika tjänster för detta.
 
Joco_ Joco_ skrev:
Du kan generellt inte se i realtid, men om du har en mätare som kan rapportera per timme så går du in under "Din förbrukning" och väljer År, månad, vecka och dag i kalendern för att få fram timvärden.

[bild]

[media]
Vill du se förbrukningen i realtid så behöver du koppla in en "dongel" i elmätaren som plockar ut datan, finns lite olika tjänster för detta.
Det kräver väl en elektriker? Knöligt att gå ut och kolla mätaren i stora elskåpet på förådsväggen.
 
yonna yonna skrev:
Det kräver väl en elektriker? Knöligt att gå ut och kolla mätaren i stora elskåpet på förådsväggen.
Nej då, bara att sticka in i RJ12-porten, behövs ingen elektriker för det..

En RJ12-kabel ansluten till en port i en elektrisk enhet med texten "e.on".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad använder man för att presentera datat?
Inga betalda abonnemang.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
L lat skrev:
Vad använder man för att presentera datat?
Inga betalda abonnemang.
Det är väl lite olika beroende på vilken lösning man har... Man får nog välja om man vill bygga själv, utan abonnemang, och koppla upp mot exempelvis Home assistant, eller köpa en färdig lösning, med eventuell månadskostnad, på elektronikaffär, elhandlare eller liknande. Tibber pulse är väl mest uppmärksammad hittils?
https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1


I mitt fall presenteras datan i mobilapp.
 
Joco_ Joco_ skrev:
Nej då, bara att sticka in i RJ12-porten, behövs ingen elektriker för det..
Mitt skåp är 16 år gammalt och jag hittar ingen port! Innebär detta att du får direktavläsning i Eon-appen?

Jag kollar dagligen appen men i denna görs avläsningen tydligen med ett par timmars fördröjning.
 
Redigerat:
K
yonna yonna skrev:
Mitt skåp är 16 år gammalt och jag hittar ingen port! Innebär detta att du får direktavläsning i Eon-appen?

Jag kollar dagligen appen men i denna görs avläsningen tydligen med ett par timmars fördröjning.
Det kräver väl den nya generationens elmätare?

Jag har en blinkräknare från IKEA idag som fungerar bra. Då din elmätare snart kommer bytas ut rekommenderar jag att du inte lägger allt för mycket på en blinkmätare..
Frågan är om det är värt över 1000 kr?
 
K Kallebo skrev:
Det kräver väl den nya generationens elmätare?

Jag har en blinkräknare från IKEA idag som fungerar bra. Då din elmätare snart kommer bytas ut rekommenderar jag att du inte lägger allt för mycket på en blinkmätare..
Frågan är om det är värt över 1000 kr?
Elskåpet byttes i somras så informationen borde finnas.
 
K
yonna yonna skrev:
Elskåpet byttes i somras så informationen borde finnas.
Okej. Läste att elskåpet var 16 år gammalt. Men om mätaren är bytt så borde du ha en port att koppla in en momentanmätare i. Kolla med ditt nätbolag vad de erbjuder
 
yonna yonna skrev:
Elskåpet byttes i somras så informationen borde finnas.
Om du googlar skåpet så bör du hitta om det finns en port eller inte?
 
yonna yonna skrev:
Elskåpet byttes i somras så informationen borde finnas.
Ta ett foto på elmätaren så kan vi nog hjälpa dig framåt
 
Joco_ Joco_ skrev:
Ta ett foto på elmätaren så kan vi nog hjälpa dig framåt
 
Byggde hus 2018, fick en gammal mätare utan port och utan möjlighet att mäta in o ut strömmar.
Så 2019 när vi köpte solceller fick EON byta till en som klarade in o utström. De satte in en utan port....
Detta gör att jag bara ser "hela" kWh in o ut. Alltså utan decimaler. Vi har timpris......
Så verkar som att de har brist på mätare med HAN-portar.
 
Visa bilaga 651357

hm... Jag blandar tydligen ihop elmätare & skåp... det blåser & regnar just nu... skall ut och kika senare...
 
  • Ett öppet elskåp med säkringar och en gruppströmbrytare, märkt med Hager, samt ett schema på dörren till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.