Hej,

Funderar starkt på att investera i solceller, men då vårat tak är närmare 30 år känns det som man måste börja med det.
Idag består taket av av råspont från 1969 som ser bra ut underifrån, papp (två lager pga någon tidigare ägares renovering), läkt och plåt som efterliknar takpannor. Sadeltak på ca 11 graders lutning.

Solcellerna lämpar sig förmodligen bara på taket på ena sidan nocken. På andra sidan nocken har vi planer på en attefallstillbyggnad. Därför hoppas jag det går att bara renovera halva taket i det här läget.

Nu har man ju tyvärr blivit lite förtjust i falsade tak så nu kommer mina frågor.

1) Kan man lägga falsade tak på läkt? Känns ju bra med en luftspalt tänker jag. Eller måste dessa ligga dikt an mot underlaget?

2) Gissar att falsade tak är dyrare i installation är vanliga plåttak?

3) Gissar också att falsade tak är betydligt besvärligare om man måste lossa och in under och fixa något än sådant plåttak jag har, se bild?

4) Såg att det kommit ett nytt system som verkar vara som klickgolv:
https://www.plåtgrossisten.se/takplat/trend/
Är det någon som har erfarenhet av sådant tak?

Tacksam för kommentarer
/Fredrik
 
  • Nyinstallerat grått plåttak med vågformad profil och takfotsplåt vid tegelstenshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst så måste man skilja på "klickfals" och "äkta bandtäckning". Klickfals är plåttak som efterliknar bandtäckning, har en kostnad som är marginellt högre än andra plåttak (tex TRP20) och som går utmärkt att lägga själv. Dessa tak kan läggas på läkt, jag har själv gjort det flera ggr.

Bandtäckning är betydligt dyrare eftersom det utförs av plåtslagare med speciella verktyg.

Ett par inspirationsbilder från ett av de tak som jag själv lagt med klickfals. Jag vet att det finns många olika leverantörer av klickfals, själv har jag bara erfarenhet av www.falsat.se som jag varmt kan rekommendera. Jag skulle även tro att de kan erbjuda ett lägre pris än tex Plannja Trend som du länkade till.
Nybyggt hus med klickfals plåttak under installation, omgivet av byggställningar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt hus med klickfals plåttak i svart och träfasad under konstruktion, omgivet av byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klickfalsplåttak med synlig läkt och skruvar på ett hus, skog och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare som installerar klickfalsplåtar på ett tak under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nils55 och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Först och främst så måste man skilja på "klickfals" och "äkta bandtäckning". Klickfals är plåttak som efterliknar bandtäckning, har en kostnad som är marginellt högre än andra plåttak (tex TRP20) och som går utmärkt att lägga själv. Dessa tak kan läggas på läkt, jag har själv gjort det flera ggr.

Bandtäckning är betydligt dyrare eftersom det utförs av plåtslagare med speciella verktyg.

Ett par inspirationsbilder från ett av de tak som jag själv lagt med klickfals. Jag vet att det finns många olika leverantörer av klickfals, själv har jag bara erfarenhet av www.falsat.se som jag varmt kan rekommendera. Jag skulle även tro att de kan erbjuda ett lägre pris än tex Plannja Trend som du länkade till.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Enormt tack för ditt svar och dina erfarenheter! Man blir ju verkligen sugen på ett sådant tak!
Skulle du säga att ett riktigt falsat tak inte läggs på läkt?
Mvh
Fredrik
 
Tycker det ser ut som om det är riktigt rejäla läkt? Kan det vara 45*45?
Mvh
Fredrik
PS så otroligt snyggt det ser ut!
 
F fredand44 skrev:
Enormt tack för ditt svar och dina erfarenheter! Man blir ju verkligen sugen på ett sådant tak!
Skulle du säga att ett riktigt falsat tak inte läggs på läkt?
Mvh
Fredrik
Jag har aldrig lagt eller köpt en äkta bandtäckning, men jag tror inte att den bör läggas på läkt.
Klickfals kan läggas både direkt på pappad råspont eller på läkt.

F fredand44 skrev:
Tycker det ser ut som om det är riktigt rejäla läkt? Kan det vara 45*45?
Mvh
Fredrik
PS så otroligt snyggt det ser ut!
Läkten på bilden är 45x70, den hade kunnat vara klenare när takåsarna är på c-c 60cm, men det blev stadigt och bra.
Jag tycker oxå att det är mycket snygga tak.
 
Väldigt fint. Undrar om det skulle gå på vårt gamla sommarhus. Det är stort behov av takbyte där.
 
Ett riktigt falsat lägger man direkt på taket.
Klicktak är bra, men blir besvärligt när det är ränndalar och hinder
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ett riktigt falsat lägger man direkt på taket.
Klicktak är bra, men blir besvärligt när det är ränndalar och hinder
Så om jag säger att vi har frontespis och anslutande altantak, då blir det knepigt. Typiskt, trodde på en genväg här :crysmile:
 
Vad kan förhållandet lertegel tak, klick-plåttak vara i pengar?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ett riktigt falsat lägger man direkt på taket.
Klicktak är bra, men blir besvärligt när det är ränndalar och hinder
Hej,
Jag har en en utskjutande del på taket över en entre, se bifogad bild. Kan det betyda att det inte går att få till det med klicktak?
Mvh
Fredrik
Tak med utskjutande del över en entre täckt av mörkgrå klickplåt, sedd uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fredand44 skrev:
Hej,
Jag har en en utskjutande del på taket över en entre, se bifogad bild. Kan det betyda att det inte går att få till det med klicktak?
Mvh
Fredrik
[bild]
Jodå, det går att lägga klickfals även vid ränndalar. Men det tar mycket längre tid jämfört med att bara stapla helplåtar. Men så är det ju även om man lägger takpannor eller annan typ av plåt. Det går alltid mycket fortare om det inte är något som behöver anpassas på plats.

Tex taket jag postade bilder på ovan. Hela baksidan och halva framsidan (fram till skorstenen) tog väl ca en dag att lägga. Sen tog arbetet med anpassning runt skorsten, skorstenshuv och takstege lika lång tid trots att det inte såg ut som det knappt hände något alls.

PS.
Takplåten på din bild ser iof ut att ha gått rätt fort att anpassa till ränndalen, ser ut som att någon kapat plåten med vinkelslip och därmed orsakat rostangrepp.
DS.
 
G Gabbe1 skrev:
Jodå, det går att lägga klickfals även vid ränndalar. Men det tar mycket längre tid jämfört med att bara stapla helplåtar. Men så är det ju även om man lägger takpannor eller annan typ av plåt. Det går alltid mycket fortare om det inte är något som behöver anpassas på plats.

Tex taket jag postade bilder på ovan. Hela baksidan och halva framsidan (fram till skorstenen) tog väl ca en dag att lägga. Sen tog arbetet med anpassning runt skorsten, skorstenshuv och takstege lika lång tid trots att det inte såg ut som det knappt hände något alls.

PS.
Takplåten på din bild ser iof ut att ha gått rätt fort att anpassa till ränndalen, ser ut som att någon kapat plåten med vinkelslip och därmed orsakat rostangrepp.
DS.
Tackar för svaret, ja jag har fått förklarat att den granne som en gång i tiden anlitades att lägga plåten hade mottot "hellre än bra".
Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Hej,
Jag har en en utskjutande del på taket över en entre, se bifogad bild. Kan det betyda att det inte går att få till det med klicktak?
Mvh
Fredrik
[bild]
Jo det går, men det brukar bli en del synliga skruvar, och inte på långa vägar lika tätt som en bandtäckning
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jo det går, men det brukar bli en del synliga skruvar, och inte på långa vägar lika tätt som en bandtäckning
Köper man från tillverkaren jag länkade till och följer deras montageanvisning så blir det inga synliga skruvar.
Stämmer säkert att det inte blir lika tätt som en bandtäckning, men det blir garanterat tätare än tex betongpannor, så det är inget problem i praktiken.
 
  • Gilla
fredand44 och 2 till
  • Laddar…
Ska skicka en förfrågan och försöka få en prisuppgift på ett tak.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.