Det var ju det jag trodde, att man aldrig får de svar man räknar ut själv.... Men det verkar ju gått rätt bra ändå!
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
Har du hans mejl så skicka detta till honom: Eller sms.

Hej ville bara påminna dig om att detta är sista datumet ditt växthus med grund ska vara borta från min mark. Om du inte tar bort det kontaktar jag Kronofogden som får ta bort det på din bekostnad.

Vänligen Tommy.

Svarar han på detta mejl, sms, med att han lovar att det ska vara borta tills dess, då har du skriftligt på att han har växthuset på din tomt och att han gått med på att han ska flytta det.

Spara mejlet eller ta en skärmdump på sms et så du har bevis på vad ni pratade om. Det kan du visa fogden sedan så han inte kan förhala det hela.
 
  • Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
S
Det är en bra idé att skriva något till honom så att det finns lite mer dokumentation än ett halvt inspelat samtal. Ett email är perfekt och i synnerhet om man skickar en kopia till en myndighet som är tvungen att diarieföra. Det kan lika gärna vara kronofogden som kommunens bygglovsavdelning. Glöm inte hänvisa till den muntliga överenskommelsen ni gjorde och vilket datum det var.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Hur tänker du dig att man ska effektivisera en icke-skattefinansierad verksamhet på ett sådant sätt att de obefintliga skattemedlen ska räcka till att täcka verksamhetens kostnader?

Själva grejen med att en verksamhet inte är skattefinansierad är liksom att det inte finns några "redan betalda skattepengar" att använda...
För det första är Lantmäteriet till ca 30 procent finansierat av anslag (2020), jag antar att dessa anslag inte kommer från privata donationer.
Ser man sedan till vilka avgifter de tar så finns det nog en hel del att kapa kostnader i.
Jag hoppas du inte jobbar på en statlig myndighet, med den inställningen du har.
 
  • Gilla
Matn05
  • Laddar…
De har ju också släppt diverse kartor fritt. De gör ju även annat än förrättningar.
 
T TommyK72 skrev:
Nu har jag talat med grannen i fråga.
Herregud, jag är förstummad över hans argument.

Jo, han har byggt växthuset och grunden helt på vår mark. Det var han fullt medveten om.
-Varför han gjort det?

”Jag har bara byggt på befintlig grund och det får man!”

Eeeeh..:rolleyes: jag sa ”till att börja med har du byggt på vår mark utan att fråga, det får man inte” varpå han svarade ”ja men det är ju ingen idé att fråga er för ni har ju sagt att vi inte får ha våra saker på er mark”

Mållös. Jag är HELT mållös.
På nästa punkt, byggt på befintlig grund. Trodde jag skulle svimma när han påstod detta. Vad den ”befintliga grunden” var? Jo. 4 telefonstolpar lagda som en ram. Ni vet som man gör runt ett trädgårdsland tex. Detta hade den förra ägaren gjort och planterat jordgubbar innanför. Grannen valde att se detta som en grund.

Jag sa sedan att växthuset med grund ska bort. Grannen svarade ”hur ska du tvinga mig?”
Jag svarade ”måste jag verkligen tvinga dig? Du erkänner ju själv att du medvetet byggt på vår mark fast du inte fått lov”
”Ja, du måste. Hur ska du tvinga mig?!”
”Ja då får jag lov att anmäla dig till kronofogden så får de tvinga dig”

Grannen övervägde detta en stund. Fortsatte tjata på om att ”det enda du vill är att starta bråk” TILL MIG. Javisst.. jävla bråkmakare man är som vill ha sin mark ifred och har mage att påpeka då han tagit sig rättigheter:rolleyes:

Jag kan inte återberätta hela samtalet för det var bisarrt. Som att diskutera med en femåring. Jag förklarade lugnt att han gör vad han vill på sin egen tomt, men på vår mark är det vi som bestämmer.

Till slut gick han med på att flytta växthuset och riva grunden. Han fick en månad på sig. Jag sa att om växthuset med grund inte är borta inom en månad så kontaktar jag kronofogden. Han lovade att flytta det inom en månad. Sen sa jag ”vad bra, då är vi vänner nu då”
Och så svarade han ironiskt ”javisst”

Herregud. Och nej, jag vet mycket väl att man inte har rätt att bygga på annans mark bara det finns en ”befintlig grund” det är det dummaste argumentet jag någonsin hört :crysmile:
Vilka idiotiska svar han gav dig - aldrig hört något så dumt.
Det där har du skött otroligt bra, riktigt snyggt jobbat Tommy - hoppas det kommer gå vägen så du undviker och skall behöva kontakta kronofogden.
Ser fram emot att höra sen hur det går och höra om han ordner med att få bort det innan det gått en månad, det vill jo vara skönast för alla parter.
Skall bli skönt för dig att slippa ha det problem liggande och malande runt i skallen - vet hur sånt kan ge en negativa tanker.

Sen när det är borta kan du ta en termos med kaffe och bjuda din nya " ven " på en kopp med, sen som ni sittar der tittar ut över fältet och njuter kaffet, kan du säga sådär spontant... fan det ju nästan synd växthuset er borta nu vi venner kunne vi ju sitta der o ha det som kaffe stuga när det kalt eller regner ....:crysmile::rofl:

Nej skämt åt sidan, om du känner det lämpligt att skicka han en mail där du är lite fråga ställande så du får han att svara på mailen.. bara för att du kan ha de skriftligt, vill nog vara bra.
 
A Arne_Planka skrev:
För det första är Lantmäteriet till ca 30 procent finansierat av anslag (2020), jag antar att dessa anslag inte kommer från privata donationer.
Ser man sedan till vilka avgifter de tar så finns det nog en hel del att kapa kostnader i.
Jag hoppas du inte jobbar på en statlig myndighet, med den inställningen du har.
Staten tar in mycket pengar på lagfartsavgifter och pantbrev. Vad får vi för dessa pengar? Rimligare priser på lantmäteritjänster ju vara bra!
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
För det första är Lantmäteriet till ca 30 procent finansierat av anslag (2020), jag antar att dessa anslag inte kommer från privata donationer.
Ser man sedan till vilka avgifter de tar så finns det nog en hel del att kapa kostnader i.
Jag hoppas du inte jobbar på en statlig myndighet, med den inställningen du har.
Nu var det väl gränsregleringarna det gällde? De har inte någon 30%-ig anslagsfinansiering.
Det är ju andra verksamheter inom LM som anslagen ska gå till. Det är liksom inte tillåtet att börja bolla med pengarna och använda dem till annat än de är avsedda för. Och speciellt inte "smygsubventionera" sådant som är menat att det inte ska finansieras med skattemedel.

Det du menade var kanske att riksdagen ska ändra vilka på verksamheter som ska vara anslags- respektive avgiftsfinansierade så att fler (alla?) av de uppgifter som LM sköter ska betalas över skatten? Men då är det är en politisk fråga. (som väl bäst avhandlas i en annan tråd än denna...)
 
useless useless skrev:
På TS mark ja, men inte på TS tomt. Det är en väsentlig skillnad om man t ex vill sätta upp ett staket.
Men.. vilken debatt, skit i staketet då.
Lägg den stoora stora stenen framför växthusdörren istället. Så närma som går med en lastmaskin.
 
S Serpum skrev:
Men.. vilken debatt, skit i staketet då.
Lägg den stoora stora stenen framför växthusdörren istället. Så närma som går med en lastmaskin.
Det underlättar inte direkt för grannen att göra det han nu lovat om det ligger en stor sten i vägen.

Däremot underlättar det att läsa lite i en tråd innan man skriver något.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Det har jag gjort! Fotat alltså. Var även ut idag och kontrollerade avstånd med hjälp av en karta från lantmäteriet med skala så det går att mäta i exakta meter. Men hon jag talade med på kommunen bad inte om foton eller något, jättekonstigt. Får skicka ett mejl till henne med foton
Hej en fundering var det för karta? När man får karta från kommunen är det oftast ett utdrag ur fastighetskartan som innehåller fantastiskt mycket fel och brister. Logga in på www.lm.se och titta på förättningskartan för Fastighetsbildning en. Leta sedan upp gränsmarkeringarna som finns angivna på kartan. Så det inte råder tvivelaktigheter, blir lite nervös när folk säger att dom skalmätt på kartan då jag jobbat med fastighetsgränser. Mvh P
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Zyb Zyb skrev:
Hej en fundering var det för karta? När man får karta från kommunen är det oftast ett utdrag ur fastighetskartan som innehåller fantastiskt mycket fel och brister. Logga in på www.lm.se och titta på förättningskartan för Fastighetsbildning en. Leta sedan upp gränsmarkeringarna som finns angivna på kartan. Så det inte råder tvivelaktigheter, blir lite nervös när folk säger att dom skalmätt på kartan då jag jobbat med fastighetsgränser. Mvh P
Läs gärna inlägg #12
 
Nu väntar vi bara på tråden från grannen om hur han blir hotad med fogden av sin galna granne.
 
  • Gilla
  • Haha
Björkisvägen och 4 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Läs gärna inlägg #12
Precis det jag gjorde före jag skrev....
 
QUOTE="Zyb, post: 4962159, member: 301634"]Precis det jag gjorde före jag skrev....[/QUOTE]
Och där stod det. ….med hjälp av karta från Lantmäteriet med skala……
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.