A
Har bott fyra månader i 50-talsradhus i villaområde i lantlig miljö. Tre små våningar. Igår kom jag hem från jobbet på morgonen, gick ner i källaren, inget konstigt. Somnade och vaknade vid kl 14 och gick ner för att tömma kattlådorna, ahhh en mus på källargolvet. Död. Inte skadad på något sätt. Misstänker att en av mina två katter lekt med den tills den dött och sedan tröttnat. Ingen katt var där nere när jag hittade musen. Katterna är innekatter och fd stadskatter så de har inte träffat möss förut. Nu till mina frågor:
Det finns inget musbajs eller några andra spår efter möss i källaren. Jag har inte mycket saker där nere så lätt att ha koll på de öppna ytorna. Är det ändå troligt att musen kommit från väggarna eller är det mer troligt att musen irrat in i uterummet vid köket på entréplan, tagits av en katt som sprungit ner i källaren med sitt byte? De har katttlucka från uterummet och brukar göra så ibland med insekter som de fångat för att inte kompisen ska sno bytet. Källaren består av en korridor med ett öppet rum i ena änden, en tvättstuga utan dörr med betonggolv och betongväggar överallt och ett helkaklat badrum med endast badkar samt ett förråd med stängd dörr. Det finns paxfläktar i tvättstugan och badrummet, med ventilgaller ut, är dessa mussäkra? Annars hade man väl inte installerat dem så?
Hittade ett hål i betongväggen i tvättstugan där isoleringen syntes ca 15x15 cm, kan man limma på nån skiva/plåt, för att slippa borra?
Finns musskrämmor som inte stör katterna?
Vilka fällor är bäst att sätta, tänker inte tömma och ladda om utan slänga dem med musen i?
Har ni erfarenhet av nått annat knep som funkar, vitlök, enris osv?
 
"Hittade ett hål i betongväggen....." Jag förstår inte vad det innebär, kan du beskriva bättre? Hål i betongvägg skulle jag laga med betong men det beror på förutsättningarna, hur/var osv. Katter gör ett väldigt bra jobb med att hålla rent från möss och råttor. Jag som är allergisk mot bl a katter har stor nytta av grannars katter som patrullerar vår tomt dagligen. Katter fungerar bättre än fällor eller andra knep är min erfarenhet.
 
A
T TommyC skrev:
"Hittade ett hål i betongväggen....." Jag förstår inte vad det innebär, kan du beskriva bättre? Hål i betongvägg skulle jag laga med betong men det beror på förutsättningarna, hur/var osv. Katter gör ett väldigt bra jobb med att hålla rent från möss och råttor. Jag som är allergisk mot bl a katter har stor nytta av grannars katter som patrullerar vår tomt dagligen. Katter fungerar bättre än fällor eller andra knep är min erfarenhet.
Det saknas alltså betongvägg på ett ställe men det är fyllt med isolering, hålet sitter ca 120 cm upp på väggen. De som bodde här innan mig verkar inte haft ork/tid att fixa vissa saker som man kan tycka är enkla att åtgärda och personen innan dem var en gör det självare som hade för många projekt igång samtidigt, några avslutade han snyggt och en del inte alls. Hålet hade jag missat då det på ena sidan står tvättmaskin och torktumlare och på andra sidan står värmepannan. Hålet är där väggen går ut så det blir en vinkel.
 
Möss tar sig in i förvånande små hål, men skulle säg en mus ingen mus. Några engångs fällor känner jag inte till att det finns och gift funkar ju dåligt med katterna. Skulle tro att dina katter är det bästa skyddet du kan få.
 
15x15cm är ett relativt stort hål. Laga med betongbaserat spackel. Lägg in en bild här så får du bättre råd. Möss och råttor är förvånansvärt bra på att klättra på väggar. Katter slår de flesta fällor är min erfarenhet.
 
A
Så här ser hålet i väggen ut som jag skulle vilja veta hur jag ska laga.
 
  • Ett ojämnt hål i en vitmålad vägg som exponerar tegel och isolering, i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Behöver jag täta hålen runt paxfläkten? Eller sätter man nät innanför ventilen på utsidan?
 
  • PAX-fläkt monterad på vägg med synliga hål runt installationsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Denna ventil (vädringslucka, eller vad det kan kallas?) Gör att det drar iskallt in i förrådet och in i resten av källaren. Kan den bytas till något annat?

Tacksam för svar!
 
  • Ventil i källarförråd som släpper in kall luft, omgivet av förvaringshyllor och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helena7575 skrev:
Denna ventil (vädringslucka, eller vad det kan kallas?) Gör att det drar iskallt in i förrådet och in i resten av källaren. Kan den bytas till något annat?

Tacksam för svar!
Det är nog tilluft till källaren, helt naturligt att det känns kallt så här års.
Om du inte har någon värmepanna som behöver luft kan du nog stänga ventilen.
 
Helena7575 skrev:
Så här ser hålet i väggen ut som jag skulle vilja veta hur jag ska laga.
Är det sot som syns på teglet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.