Någon som har byggt uteplats i sten med höjdskillnad fån marken. Behöver inspiration.... bilder vore inte fel.

Mvh bikerzx
 
Inte riktigt hundra på vad det är du menar - ska uteplatsen vara upphöjd?

Vet inte hur upphöjd du vill ha den men en idé kan ju vara att använda granitkantstöd som man använder som trottoarkanter m.m. och på så vis få en förhöjd kant runt uteplatsen på 10-15 cm som du sedan kan fylla med din överbyggnad. Men man får nog täta alla skarvar med bruk så att inte grus och sand rinner iväg och det blir sättningar.

Detta förslag blir nog inte det billigaste och känns svår att motivera framför en stensättning i markplan, du vill inte klargöra lite varför du vill ha den upphöjd?

/Kalle
 
Oj... Hade glömt att jag har frågat om detta här. Ber om ursäkt. Grunnar fortfarande på detta....

Jag vill ha den upphöjd för att jag inte ska behöva ha trappa vid altan dörren. Ca 30 cm.

Håller just nu på att anlägga stödmurar på andra ställen på tomten. Använder Benders megastone. Har lite funderingar på att ev använda något liknande på altanen, men det är långt ifrån bestämt.
 
Jag har precis gjort en ca 60kvm uteplats i sten med mur runt, stenen ligger ca 3-4cm under träpanelen och det blir väl något mer mot altandörren. Men man vill ju ha lite mellanrum upp till panel för fukt osv. Blev iaf kanonsnyggt !

Har användt ST:eriks både plattor och mur runt uteplatsen, gårasten (Rustik block svart-grå tror jag bestämt).

Blir inte snyggt om du använder mursten, blir ju snyggt från 1 sida bara. Jag har ca 70m stödmur där jag använt annan sten som måste kunna klara av det tryck som blir när det är ca 80cm på högsta stället.

Men jag skulle absolut inte köra med mursten runt uteplatsen.
 
Jag håller på att utöka min altan och skall bygga trädäck ovanpå. Jag använder gråsten som jag murar ihop.
Där jag har 135 graders vinklar har jag använt lecablock som jag sedan kommaer att putsa eller sätta någon form av sten på.
 
  • IMG_1177_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M@ZE skrev:
Jag har precis gjort en ca 60kvm uteplats i sten med mur runt, stenen ligger ca 3-4cm under träpanelen och det blir väl något mer mot altandörren. Men man vill ju ha lite mellanrum upp till panel för fukt osv. Blev iaf kanonsnyggt !

Har användt ST:eriks både plattor och mur runt uteplatsen, gårasten (Rustik block svart-grå tror jag bestämt).

Blir inte snyggt om du använder mursten, blir ju snyggt från 1 sida bara. Jag har ca 70m stödmur där jag använt annan sten som måste kunna klara av det tryck som blir när det är ca 80cm på högsta stället.

Men jag skulle absolut inte köra med mursten runt uteplatsen.
Det är nått sånt här jag har tänkt mig. Får vara in på ST:eriks och titta lite.
Du har inga bilder ?
 
pixel skrev:
Jag håller på att utöka min altan och skall bygga trädäck ovanpå. Jag använder gråsten som jag murar ihop.
Där jag har 135 graders vinklar har jag använt lecablock som jag sedan kommaer att putsa eller sätta någon form av sten på.
Det var oxå en variant. Är dock inte så sugen på att ha trä p.g.a underhållet.
 
Jag kan rekommendera Benders produkter. Det har vi använt. Du kan ju använda deras Megawall som "ram" runt och sedan fylla på med bärlager och sedan plattor/sten. Kolla Benders hemsida och flisbyab.se för inspiration.
 
  • Megawall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrH skrev:
Jag kan rekommendera Benders produkter. Det har vi använt. Du kan ju använda deras Megawall som "ram" runt och sedan fylla på med bärlager och sedan plattor/sten. Kolla Benders hemsida och flisbyab.se för inspiration.
Snyggt !!
Använder en hel del av Bendersprodukter för tillfället nu när vi håller på med trädgården. Bl.a Megastone.

Vet du om Megawall att lägga i stora radier??
 
Allt står i deras mycket fina byggbeskrivningar. Bara att ladda hem. Jag tror att den stora murstenen Megawall (40x15x20 cm) kan läggas med 2.8 meters radie enligt deras beskrivning. Jag tror i och för sig att det går att lägga den snävare. Tänk bara på att den trappade stenen (Megawall Project) förskjuter varje skift och det gör att efter en radie så skjuts de översta stenarna framåt.

Är någon intresserad kan jag lägga upp ett par bilder till.
 
Bikerzx, jag kan ta några bilder om du är intresserad och försöka komma ihåg att lägga in dom.
 
Snart är min uteterrass i sten klar. Stengolv och stenräcken. Underhållsfritt hoppas jag, när jag väl impregnerat stenen.
 
  • DSC03835.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03843.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03845.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
MrH skrev:
Allt står i deras mycket fina byggbeskrivningar. Bara att ladda hem. Jag tror att den stora murstenen Megawall (40x15x20 cm) kan läggas med 2.8 meters radie enligt deras beskrivning. Jag tror i och för sig att det går att lägga den snävare. Tänk bara på att den trappade stenen (Megawall Project) förskjuter varje skift och det gör att efter en radie så skjuts de översta stenarna framåt.

Är någon intresserad kan jag lägga upp ett par bilder till.
Tack gärna !!
 
M@ZE skrev:
Bikerzx, jag kan ta några bilder om du är intresserad och försöka komma ihåg att lägga in dom.
Vore kanon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.