Hepp!

Badrummet på ovanvåningen är sedan en tid tillbaka "i princip klart". Har använt toaletten några månader och har två gånger haft problem med avloppet till denna. När jag gjorde vid badrummet bytte jag de gamla gjutjärnsrören till nya PVC-rör och skarvad på det nydragna på gjutjärnsstammen som går nedåt mot källaren. Skarven är lagd ute i krypvinden och är än så länge lättåtkomlig. Då symptomen tytt på att det varit något föremål som satt sig i vertikala stammen tog jag hit en spolfirma med kamera för att få kollat vad problemet var. Döm av min förvåning när det blev klart att problemet är min skarv mellan PVC och gjutjärn! Först lite mer bakgrundsfakta, sedan slutgiltlig frågeställning ;)

Den relevanta biten av avloppet visas i skissen nedan:

avlopp1.png

Stammen från badrummet kommer från höger, rörstumpen i mitten är ca 80cm gjutjärn och sedan går det in i en 90-böj i gjutjärn som går nedåt. PVC-rören är lagda med rätt fall, eventuellt är den lilla gjutjärnsstumpen lagd med sämre fall. Skarven mellan PVC-gjutjärn är gjord med en Fernco-koppling enligt bilden nedan:

fernco.jpg

Innanför kopplingen är det en glipa mellan PVC- och gjutjärnsrören på ca 10-20mm. Då gjutjärnsrören har en ytterdiameter på 100mm och PVC-rören 110 är skarven gjord så att nederkant på rören ligger för varandra enligt bild:

avlopp2.png

Det är detta som är problemet, papper fastnar direkt i kanten på gjutjärnsröret!

Hur löser jag lättast övergången mellan PVC->gjutjärn för att skithuspappret inte ska fastna och dämma upp avloppet?

Utan större möda går det att riva upp den sista stumpen gjutjärn och med yttersta försiktinghet nog få en ren gjutjärnsmuff från 90-böjen. Det jag är ute efter är egentligen någon form av förminskning från 110mm till 100mm-rör som dessutom bör vara excentrisk?

Känns som jag måste fixa det här, håller inte att man inte kan skita på toan =)
 
Vad är upp och ner, bilden visar ett lodrätt rör medan skissen ett vågrätt.
Jag kan tänka mig att det är problem med vågrätt men inte lodrätt.
Har varit på jobb i Alingsås och hål i gatan är alltid intressanta och där kom det ut ett 160 mm rör från huset, sedan satt en förminskning till 110 för vidare transport ut i gatans rör, det skulle inte vara något problem sa gubbarna i hålet, trot om ni vill.

Jag tror inte PHL får någon nattro förrän han har bytt den sista biten GJ.

Prototypen
 
Ah, mycket intuitiva figurer =/

Röret är horisontellt/vågrätt (nåja, lite fall men det räknas inte). Jag tror heller inte att förminskningen från 110mm till 100mm är ett problem, men frågan är hur jag får till det så att det blir en jämn övergång. Som det är idag blir det ju en skarp kant på gjutjärnsröret eftersom rören är lagda näst intill kloss till och sedan det feta gummikopplingen utanpå härligheten.

Roterade även bilden så att min förklaring blir lite tydligare...
 
phl skrev:
Det jag är ute efter är egentligen någon form av förminskning från 110mm till 100mm-rör som dessutom bör vara excentrisk?
Kanske det går att använda den här klosettanslutningen på något sätt?

Eller den här krympmuffen.
 
Jag har i sommar bytt ut gamla gjutjärnsrör i källaren mot PVC, skarvade 110 röret direkt i muffen på gjutjärnet med en gumminippel från Faluplast som är gängad på insidan i vilken man skruvar i en 110 PVC muff. Gumminippel är konisk vilket gör att den kan ta olika dimensioner, jumera man skruvar år PVC muffen desto mer expanderar gumminippel. Köpten den på Dahl för en 200 kr, länk: http://www.vvsinfo.se/db/db_default.aspx?RSK=3106248
 
Se på sjutton, vilken pryl! Följdfrågan blir då: Nippeln kommer ju onekligen bidraga till en liten uppförsbacke på avloppet då det handlar om en förminskning. Något du reflekterade över?

Eftersom avloppet är lagt med föreskrivet fall, dvs ungefär 10mm per meter eller 1:100 kan ju bara en liten puckel förstöra detta. Misstänker att det inte är ett problem men jag har blivit lite nojjig nu när när min befintliga övergång genererat sådana problem =/
 
Förminskningen blir konisk så min uppfattning är att det inte är ngt problem (inga skarpa kanter el likn som "skiten" kan fastna i) Du kanske kan öka fallet ngt? Jag har ett fall på ca 18 mm, liggande 110 rör.

Den stående ledningen har du funderat på att byta ut även denna?
 
Jag kan inte öka fallet då 90-gradaren i gjutjärn ju sitter där den sitter och PVC-röret som kommer från badrummet likaså. Får upp och väga in fallet på gjutjärnsstumpen helt enkelt...

Jag kommer byta den stående ledningen Någon Gång I Framtiden[tm]. Eller mer specifikt, när jag gör vid badrummet vars vägg stammen är inmurad i ;)
 
Om du har använt en Fernco koppling 100/110 så är inte det några problem med den skarven.
Ingen ide i göra en höna av en fjäder hehe.

Mvh Jonny
Buticks säljare i en av dom stora vvs grosisterna.
 
Tyvärr måste jag göra en höna av fjädern eftersom jag har fått stopp just precis i övergången vid tre tillfällen och numera har kamerabevis på problemet. Lätt som en plätt, vira ner en större laddning skithuspapper och spola och vips så ligger pappret som en fördämning mot kanten på gjutjärnet =/
 
Så där ja, ägnade hela förra helgen åt att försiktigt spåra fram den sista metern gjutjärnsrör och få fram muffen till 90-gradersvinkeln utan att kvadda den. Använde den expanderande gumminippeln från Faluplast som Mazen rekommenderad.

Förutom att det tog två dagar i ungefär en halv kubikmeter krypvindsutrymme körandes vinkelslip med diamantklinga så gick det rätt bra. Möjligen blev övergången med nippeln inte så bra som jag hoppats på, nippeln skruvas ju inte in så långt i gjutjärnsmuffen att det blev en hel övergång, blev i stället en liten "vallgrav" prexis efter nippeln men det verkar inte vara något problem.
 
Staffans2000
Hej,phl.
såg denna tråd först nu = för sent.
Mitt tips skulle varit - Ifall gjutjärnsrörets kant är vass efter det att den kapats, prova att först slipa till den så den inte har några vassa kanter elle grader där pappret kan fastna,
 
Den var lätt avrundad så det hjälpte uppenbarligen heller inte. Nåja, nu är det i alla fall kopplat bättre än någonsin och jag kan förhoppningsvis snart sluta springa och kolla stup i ett i avluftningen med ficklampa... Ska ge det någon månad till sedan slänger jag tillbaka isoleringen i krypvinden och kopplar dit avluftningen upp mot vinden permanent. Skiter nog i att gjuta runt röret, ska ju ändå på och pilla kring det inom kanske 10 år när badrummet under ska fixas ;)
 
Roligt att det löste sig phl.

Mazen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.