Jag har en IVT 490 frånluftvärmepump.
Jag har också ett isolerat ouppvärmt garage.

Är det en väldigt dum idé att styra den använda luften ut från värmepumpen, istället för ut på taket så leder jag den in i garaget?
Så får jag kanske några plusgrader där på vintern.
Nackdelar?
 
Dasa0100 Dasa0100 skrev:
Jag har en IVT 490 frånluftvärmepump.
Jag har också ett isolerat ouppvärmt garage.

Är det en väldigt dum idé att styra den använda luften ut från värmepumpen, istället för ut på taket så leder jag den in i garaget?
Så får jag kanske några plusgrader där på vintern.
Nackdelar?
Du kommer ju att blåsa in en massa fuktig luft från badrummet in i garaget.
 
J
Dasa0100 Dasa0100 skrev:
Jag har en IVT 490 frånluftvärmepump.
Jag har också ett isolerat ouppvärmt garage.

Är det en väldigt dum idé att styra den använda luften ut från värmepumpen, istället för ut på taket så leder jag den in i garaget?
Så får jag kanske några plusgrader där på vintern.
Nackdelar?
Det beror på.

Bland annat vilken temp du har på frånluften du skickar in, du vill till exempel inte skicka in kallare luft än vad som är för stunden i garaget.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Det beror på.

Bland annat vilken temp du har på frånluften du skickar in, du vill till exempel inte skicka in kallare luft än vad som är för stunden i garaget.
Jo, har tänkt kolla det, så det vet jag inte just nu, men tänkte kolla först om det luft/ventilationmässigt är möjligt.
Och är det så att det finns någon temperatur kvar på frånluften hade jag på sikt också tänkt göra en övervakad trevägsventil med typ arduino så man kan skicka ut det vanliga vägen annars.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du kommer ju att blåsa in en massa fuktig luft från badrummet in i garaget.
Jo, det har jag redan funderat på. En massa är det ju inte. Och vi bor två vuxna i en enplansvilla, och det är ju inte så att vi duschar timme efter timme dagarna i ända.
Har redan temp och luftfuktmätning därute, så det ser jag ju snabbt om det drar iväg åt ett dåligt håll så får jag ändra tillbaka.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Funderar på övertrycket som kan bli i garaget, och att det påverkar värmepumpens prestanda och dess fläkt kanske?
Räcker det att ha ett ventilhål med samma diameter som VP's frånluftrör tro.
Eller behöver jag till och med en aktiv fläkt i garaget för att skapa ett utblås/undertryck där?
 
Principiellt gillar jag ju idén. Att elda för kråkorna är ju aldrig kul. Men som jag förstått det (ta det här med en nypa salt) så ligger utluften från en frånluftsvärmepump rätt långt under rumstemp, alltså runt nollan. Men som sagt, det måste du verifiera.

Ett annat problem kan vara att du på så sätt "täpper till" luftflödet genom pumpen och på så sätt får sämre inomhusklimat. Just det problemet borde gå att lösa genom att höja farten på fläkten.

Om jag inte minns fel så får fläktmotorn sin ström från en trafo med flera sekundärlindningar. Man flyttar helt enkelt en kabel mellan olika stift för att få rätt fläkthastighet för sitt hus.

Edit: Två på bollen. Du har uppenbarligen redan tänkt såhär långt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Principiellt gillar jag ju idén. Att elda för kråkorna är ju aldrig kul. Men som jag förstått det (ta det här med en nypa salt) så ligger utluften från en frånluftsvärmepump rätt långt under rumstemp, alltså runt nollan. Men som sagt, det måste du verifiera.

Ett annat problem kan vara att du på så sätt "täpper till" luftflödet genom pumpen och på så sätt får sämre inomhusklimat. Just det problemet borde gå att lösa genom att höja farten på fläkten.

Om jag inte minns fel så får fläktmotorn sin ström från en trafo med flera sekundärlindningar. Man flyttar helt enkelt en kabel mellan olika stift för att få rätt fläkthastighet för sitt hus.

Edit: Två på bollen. Du har uppenbarligen redan tänkt såhär långt.
Ändra VP's fläkt är jag inte så sugen på, då det är uppmätt och rumsventilerna är inställda för rätt luftflöde o.s.v.

Ja, tempen måste jag kolla på frånluften, förstår att den minskar, men trodde aldrig den var nedåt 0'an. Det är ju isolering på röret inne också, så det är väl risk för kondens då antar jag.

Aja, det här var ju nåt jag kom på nu i soffan, så det är väl antagligen inget som är praktiskt möjligt. :geek: men får mäta tempen på frånluften först.
 
Dasa0100 Dasa0100 skrev:
Ändra VP's fläkt är jag inte så sugen på, då det är uppmätt och rumsventilerna är inställda för rätt luftflöde o.s.v.
Du ändrar ju definitivt tryckdynamiken. Från att blåsa ut luft till fria luften till ett stängt utrymme. Sämre flöde kommer det ofrånkomligen bli.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du ändrar ju definitivt tryckdynamiken. Från att blåsa ut luft till fria luften till ett stängt utrymme. Sämre flöde kommer det ofrånkomligen bli.
Ja, fanken, det lär väl bli så..
Om inte man lyckas matcha luftflödet som VP har också i garaget med en fläkt där. Blir väl som att stå i en vindtunnel därute :rofl:
Köpa en likadan reservdelsfläkt och sätta i garaget, borde ju bli nära samma
 
Mycket skrik för lite ull sa han som klippte grisen :rofl:
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Mycket skrik för lite ull sa han som klippte grisen :rofl:
Haha, ja, lite så känns det. och efter att ha lagt 2-3 tusen på det inser man att det blev bara skit, och kunde lagt på lite till och köpt en mindre luft/luft istället.
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Jag har tankar åt liknande håll, men vad gäller varmvatten. Det känns helt huvudlöst att man spolar ut duschvattnet i avloppet med den enorma energin som är lagrad där.

Men jag tror att det enkla svaret är "Hade det varit lätt så hade någon annan redan gjort det."
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har tankar åt liknande håll, men vad gäller varmvatten. Det känns helt huvudlöst att man spolar ut duschvattnet i avloppet med den enorma energin som är lagrad där.

Men jag tror att det enkla svaret är "Hade det varit lätt så hade någon annan redan gjort det."
Ja, fast jag tror jag hört nåt om att återvinna duschvattnet?! Minns dock inte vart eller några detaljer om det, så det är nog inte en dum tanke.
 
Man bör tänka på att hela husets luftflöde kommer att passera genom garaget, så en frånluftsfläkt kommer att krävas för undvika stort övertryck.
Sedan kommer garaget att kylas när avluften är lägre än utetempen vilket troligen, åtminstone tidvis, kommer att leda till kondensproblem.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.