Hej,

Rev bort gammalt golv och under det finns en limmad plastmatta på golvspån, se bild. Det är cellplast och betongplatta under golvspånskivorna.

Finns någon anledning att ta bort de gamla skivorna med plastmatta och ersätta med nytt innan läggning av nya golvet?
 
  • Skyddad golvyta med plast och verktyg på en röd skottkärra under en parkettläggningsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Så länge inte mattan ellen spånskivan luktar, så finns ingen anledning att krångla. Låt det ligga.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nej. Så länge inte mattan ellen spånskivan luktar, så finns ingen anledning att krångla. Låt det ligga.
Toppen, tack för svar!
 
A AG A skrev:
Nej. Så länge inte mattan ellen spånskivan luktar, så finns ingen anledning att krångla. Låt det ligga.
Tänkte på en sak i efterhand, när man lägger golv över betongplatta så brukar man ju ha sånt där golvunderlag med kulor inuti, som gör att fukt och luft ska kunna vandra lättare. Med plastmatta limmat på golvspånen måste ju detta bli sämre, kan man anta att det ökar risken för fukt något anmärkningsvärt? Eller är det försumbart, det har ju vart sådär sen detta hus byggdes på 90 talet.
 
BirgitS
M Mjolnir skrev:
Tänkte på en sak i efterhand, när man lägger golv över betongplatta så brukar man ju ha sånt där golvunderlag med kulor inuti, som gör att fukt och luft ska kunna vandra lättare.
Menar du foam?
Det är väl mest till för att ta upp små ojämnheter och göra så det inte knarrar när golvet rör sig i förhållande till underlaget. Lägger man golv med trä i ovanpå betongplatta eller ovanpå golvvärme så ska man ha en plastfolie som förhindrar att fukten kommer upp och skadar träet.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du foam?
Det är väl mest till för att ta upp små ojämnheter och göra så det inte knarrar när golvet rör sig i förhållande till underlaget. Lägger man golv med trä i ovanpå betongplatta eller ovanpå golvvärme så ska man ha en plastfolie som förhindrar att fukten kommer upp och skadar träet.
Tack för utförliga svar som vanligt BirgitS. Men har man någonsin använt limmad plastmatta på spånskivor som fuktspärr under golv? Annars måste det ha vart originalgolvet i sovrummen? Myresjöhus byggt 1990, hade man plastmatta i sovrum på den tiden? Känns som äldre än så i min värld :rofl:
 
BirgitS
Tack :oops:

Nej, plastmatta vore ju dyrt som fuktspärr ;)

Jag bodde i ett hus byggt 1989 och i det var det ursprungligen plastmatta i köket, klädkammaren och förrådet men inte i sovrummen. Men om det var någon som ville spara pengar så kan det ju ha blivit plastmatta i fler rum. Det hade ju inte varit så dumt om det hade varit plastmatta i barnsovrummen med tanke på hur parketten såg ut där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tack :oops:

Nej, plastmatta vore ju dyrt som fuktspärr ;)

Jag bodde i ett hus byggt 1989 och i det var det ursprungligen plastmatta i köket, klädkammaren och förrådet men inte i sovrummen. Men om det var någon som ville spara pengar så kan det ju ha blivit plastmatta i fler rum. Det hade ju inte varit så dumt om det hade varit plastmatta i barnsovrummen med tanke på hur parketten såg ut där.
Då kan vi anta att de hade plastmatta i sovrummen som golv

De mätte radon i ett av sovrummen, låg på cirka 190, och jag tänkte ju lyfta bort alla lager av golv för att komma åt betongplattan, för att se om det finns några sprickor som släpper igenom radon. Det är väl främst därför jag är så benägen om att kanske riva bort det. Men jag kanske överdriver och det kanske är osannolikt att plattan under inte är tät.
 
BirgitS
Hur är det med ventilationen i sovrummet med 190?
Kan den vara sämre än i andra rum?

Det jag har sett i andra trådar är att det kan vara ett helsikes jobb med att få bort limmet från betongen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är det med ventilationen i sovrummet med 190?
Kan den vara sämre än i andra rum?

Det jag har sett i andra trådar är att det kan vara ett helsikes jobb med att få bort limmet från betongen.
Vi har ftx, enligt mätprotokollet är tilluftsvärdena enligt riktlinjerna, tror 10 liter per sekund eller något sånt.

Ovanpå betongplattan är det cellplast 70 mm. Menar du att cellplast limmas eller tänkte du på om spånskivorna var limmade kanske?
 
BirgitS
Förlåt, jag tänkte på de fall då mattan är limmad på en betongplatta, jag glömde bort att du förstås har ett bättre uppbyggt golv. Men motsvarande gäller att det går inte att räkna med att ta bort mattan utan att ta bort spånskivorna under, om du hade funderat på det alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.