Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad menar du? Detta har mycket lite med vad jag tror att göra.
Okej, jag omformulerar mig. Var har har du fått informationen om att EU gör områdesindelningen ifrån?
 
Düsseldorff
D Daniel 109 skrev:
Okej, jag omformulerar mig. Var har har du fått informationen om att EU gör områdesindelningen ifrån?
Ah ok, jag var lite trög. Jag kan inte på rak arm påminna mig om det framgick i information från Svenska kraftnät eller om det kom någon annanstans ifrån. Senare ikväll har jag mera tid, då ska jag försöka leta reda på det jag läste.
 
EU är rimligen intresserade av att jämna ut priserna över Europa, så det inte blir jättebilligt i Norrland och jättedyrt i Tyskland och Italien. Gissningsvis får det till resultat att norrlänningar får lite dyrare el och sörlänningar lite billigare än annars, (och då menar jag inte ”än tidigare” utan ”än hur det annars hade blivit”), oavsett hur nya områdesindelningar dras.

Helt samma pris i hela EU lär det inte gå att åstadkomma.
 
Inget fel på elområdena idag, bara extremt pressat läge i Europa nu.

Enda jag skulle kunna se är att man inför elområde Storstockholm och straffbelägger det området med säg kanske 2000% gör ingen skillnad för mig men det skulle värma hjärtat lite.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är ju precis det jag menar, att det inte är Svenska kraftnäts förslag, utan att de bara vidareförmedlar EU:s förslag.
Du har fått svar av @Daniel 109
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
[länk]
Vad motsvarar punkterna på kartan med de föreslagna områdena? Är det produktionens lokalisering eller är det transportinfrastrukturens nyckelpunkter eller något annat?
 
@
S sepani skrev:
Det är ju en bubblare sedan tidigare, men vad tror ni? Skulle vara ett enkelt sätt att utjämna mellan företag i norr och söder. Men säkert många andra aspekter
De får vi väl hoppas att den inte gör. I norr är vinterdäcken och kylan redan här och vi ser fram emot en låång och kall vintersäsong. Förbrukningen blir såklart en helt annan mot för i syd där det knappt är någon minusgrad (och en betydligt kortare säsong med kallt väder).

Förbjuden i SE4 var väl ned 21 procent ( https://www.svk.se/press-och-nyhete...lforbrukningen-kraftigt-i-september---3333082 ) i september mot för föregående år. Frågan är hur mycket onödig ström som används till t.ex. pooler/bubbelpooler :thinking:

Det verkar i alla fall finnas potential att minska elförbrukningen...

I SE4 och SE3 bor det betydligt fler människor än i SE1 och SE2 det betyder förövrigt att om elområderna skulle avskaffas inte att elen skulle bli särskilt mycket billigare i SE4 och SE3...
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Har inte Tyskland bara ett område?
Kanske, men Tyskland har ändå enorma flaskhalsproblem. De har ett mycket sämre integrerat kraftnät än vi har, både allmänt mellan delstater och i synnerhet mellan gamla Öst och Väst. Det är därför de fortfarande är beroende av kol- och gaskraftverk utspridda lite här och var (det och att deras miljörörelses paradgren och huvudfråga varit att begränsa kärnkraften så mycket det bara går).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
mexitegel mexitegel skrev:
Du har fått svar av @Daniel 109
Ja jag såg det. Jag hade missuppfattat beslutsgången en aning.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Så heligt förbannad att jag vet inte ens vad jag ska säga.. :mad:

Artikelrubrik diskuterar expertens syn på Tidöavtalet och dess icke-lösning på Sydsveriges elprisproblem, med text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en artikel där analytikern Bengt Ekenstierna diskuterar höga elpriser i Norrland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en artikel som förklarar Bekenmodellen för elprissättning i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte för att Bengt verkar ha koll på marknaden (konstigt nog) men den här slutsatsen håller jag med om. Men elområden är inte ett påhitt, de går inte att ta bort utan att nätet byggs ut ordentligt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
elområden […] går inte att ta bort utan att nätet byggs ut ordentligt.
Jag har inte läst punkten ifråga, men det är väl rimligen avsikten – att göra elområdesindelningen obsolet genom utbyggnad av nät och kraftproduktion alltså.
 
Ja, inser man bara det så är det ju ett rimligt mål. Men om man bygger ut så, så kan ju områdena vara kvar, eftersom de då inte påverkar något.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.