Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
Galne Gunnar skrev:
30 min av min semesterdag åt skogen .
Hur orkar du?
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Hur orkar du?
Det är det jag inte gör. Därav min kommentar. Håller på att avsluta mitt ”medlemskap” då det mest förekommer skräp här.
Troligt är väl att du kände dig lite träffad.
Ha det bäst.
 
Unikt namn
Galne Gunnar skrev:
Det är det jag inte gör. Därav min kommentar. Håller på att avsluta mitt ”medlemskap” då det mest förekommer skräp här.
Troligt är väl att du kände dig lite träffad.
Ha det bäst.
Nej Gunnar lämna oss inte! Ve behöver dina klarsynta och värdefulla kunskaper inom området. :cry:
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Galne Gunnar skrev:
Håller på att avsluta mitt ”medlemskap” då det mest förekommer skräp här.
Varför då? Det är väl bara att sluta läsa? Eller är det någon form av principsak?

Och att det mest skulle förekomma skräp kan jag inte riktigt hålla med om. Visst händer det rätt ofta att trådar drar iväg långt bortom ursprungsfrågan med en hel del nonsens, men jag är ändå övertygad om att det är väldigt många som får väldigt god hjälp här. Mitt förslag är att suga åt sig av all den kunskap som erbjuds och ignorera det trams man eventuellt stör sig på. Ett forum som var extremt formellt och helt sakligt tror jag lätt skulle bli så tråkigt att ingen skulle finna någon glädje i att bidra, och då skulle det på sikt inte fungera alls
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Galne Gunnar skrev:
Vilken kund får betala Er tid här på forumet? Lägga den som ej debiterbar administration där ni jobbar vilket ger låg beläggningsgrad och höjda timpriser.
Just idag är jag pensionär och Staten samt min pensionsförsäkring får stå för fiolerna när jag kastar bort min värdefulla tid på att läsa på ett forum;)
De dagar jag jobbar skulle det inte falla mig in att dribbla runt på ett forum med smartfånen.

Och när det gäller de jobb som vi utför (grunder, avlopp och allt annat inom gräv/schakt/markanläggning) tar vi betalt endast per timme samt för material vi använder/förbrukar på arbetsplatsen.
Inga bilkostnader per dag eller km, inga handskar eller batterier trots att handskar är en förbrukningsvara i raketfart, allt ingår i timpriset för maskin respektive gubbe. Fakturan levereras gratis också, även om jobbet inte är det...

Kan tillägga att vi har ett mycket gott rykte för väl och noggrant utförda jobb.
 
  • Älska
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Just idag är jag pensionär och Staten samt min pensionsförsäkring får stå för fiolerna när jag kastar bort min värdefulla tid på att läsa på ett forum;)
De dagar jag jobbar skulle det inte falla mig in att dribbla runt på ett forum med smartfånen.

Och när det gäller de jobb som vi utför (grunder, avlopp och allt annat inom gräv/schakt/markanläggning) tar vi betalt endast per timme samt för material vi använder/förbrukar på arbetsplatsen.
Inga bilkostnader per dag eller km, inga handskar eller batterier trots att handskar är en förbrukningsvara i raketfart, allt ingår i timpriset för maskin respektive gubbe. Fakturan levereras gratis också, även om jobbet inte är det...

Kan tillägga att vi har ett mycket gott rykte för väl och noggrant utförda jobb.
Hmm, säg att man skulle vilja dränera om runt husgrunden, skulle det löna sig att köra timdebitering från er (två arbetare, en grävmaskin, material mm), eller skulle det löna sig att köra en offert som täcker ca en veckas jobb på ett bräde?
 
Galne Gunnar skrev:
Han har troligtvis mindre tid än vad som läggs ned här i kommentarer. Hur orkar ni? Vilken kund får betala Er tid här på forumet? Lägga den som ej debiterbar administration där ni jobbar vilket ger låg beläggningsgrad och höjda timpriser. Byggahus forumet har helt spårat ur. 30 min av min semesterdag åt skogen .
Varför går du in och läser, är du dum på riktigt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Hmm, säg att man skulle vilja dränera om runt husgrunden, skulle det löna sig att köra timdebitering från er (två arbetare, en grävmaskin, material mm), eller skulle det löna sig att köra en offert som täcker ca en veckas jobb på ett bräde?
En offert inkluderar normal tidsåtgång och material, men du måste alltid ta höjd för eventuella tillkommande jobb, sedan tillkommer ibland det som kallas ÄTA, ändrings och tilläggsarbeten.
De offerter vi lämnar baseras på ett "normalt" jobb för det som ska utföras, små förändringar brukar vi inte bråka om, större förändringar blir tillägg.
Oftast är ett vanligt löpande på timpris lika prisvärt eller billigare, men kunder vill oftast ha ett fast pris som en försäkring, typ bundet elavtal...

Sedan vet jag att vi är för billiga...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Skulle mest oroa mig för provisorisk reparation...Provisoriska lösningar...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
mikethebik mikethebik skrev:
En offert inkluderar normal tidsåtgång och material, men du måste alltid ta höjd för eventuella tillkommande jobb, sedan tillkommer ibland det som kallas ÄTA, ändrings och tilläggsarbeten.
De offerter vi lämnar baseras på ett "normalt" jobb för det som ska utföras, små förändringar brukar vi inte bråka om, större förändringar blir tillägg.
Oftast är ett vanligt löpande på timpris lika prisvärt eller billigare, men kunder vill oftast ha ett fast pris som en försäkring, typ bundet elavtal...

Sedan vet jag att vi är för billiga...
Offert är rätt skönt. Blir kanske överpris/förlust. Men hade själv så när vi installerade värmesystem. Sedan kom man själv på andra saker som behövde lagas eller förbättras blev t ex varmvatten utomhus det blev ju såklart extra utöver då ;)

Alla kunder är säkert olika. Men jag föredrar att man räknar i överkant och sen om det blir budgetpengar över kan man lyxa till med nåt (y) Tycker det en mardröm lämna min gamla bil på service när slutfakturan slutar alltid högre än vad det beräknades :sweat: Blir kanske samma kostnad med nya bilen men då har man det på papper när man lämnat bilen :cool:

Är kanske en psykologisk grej...men surt när man säger en del kostar si o så och sen är det slutändan tusenlappar mer...men men det kanske finns kunder som vill ha lockpriser och blir inte sura efteråt fast fakturan blir betydligt mer.
 
Redigerat:
kisumisu
L lbgu skrev:
52:- fakturavgift är väl heller inte speciellt snyggt. Men med tanke på övrigt så är man väl inte direkt förvånad.
Undrar om det finns någon gräns för vad man kan ta. Som bolaget resonerar kan de väl säga att den som skrev ut fakturan har 1 timmes minimidebitering och sätta faktureringsavgiften på 800:- t.ex.
Jo dom där förbannade fakturaavgifterna. Nu tänker jag inte bara på hantverkare...utan allmänt allt från sjukhusbesök till internetabonnemang... Lätt säga "jo men vi skickar en faktura".

När man skulle kunna kortbetala, föra över manuellt, Kontanter, Swish.....
Har dock varit med om att en gång behöva betala för kortbetalning, kommer dock inte ihåg var det var.

Vissa företag erbjuder fri faktura om man väljer efaktura eller autogiro...men första fakturan dimper ner i pappersform och har ändå en avgift.

Små saker kanske men ack så irriterande. Sen de företagen som tar avgift för autogiro, efaktura väljer jag ha i pappersfaktura ;) Stödjer ju lite arbete i alla fall (y) Lite irriterande faktist det där "välj efaktura så spar vi miljön"...borde heta "välj efaktura så stödjer vi arbetslöshet och bankerna".
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Offert är rätt skönt. Blir kanske överpris/förlust. Men hade själv så när vi installerade värmesystem. Sedan kom man själv på andra saker som behövde lagas eller förbättras blev t ex varmvatten utomhus det blev ju såklart extra utöver då
Du resonerar som om "offert" betyder fast pris. Så är det inte. En offert kan ha vilka betalningsvillkor som helst, nästan. Tex fast pris eller arbete på löpande räkning, eller en kombination av dessa två.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu förstod ju dock jag vad kisumisu menade med "offert", dvs menade fast pris, jag tycker det framgick av meningen. Och jag tror att de flesta fattade.
 
Ja men om man skriver offert istället för fast pris när man menar fast pris så får man anta att något missförstånd föreligger, samma sak var också uppe i en annan tråd nyligen.
 
X
MathiasS MathiasS skrev:
Du resonerar som om "offert" betyder fast pris. Så är det inte. En offert kan ha vilka betalningsvillkor som helst, nästan. Tex fast pris eller arbete på löpande räkning, eller en kombination av dessa två.
En offert sees i regel som fast pris ja. Annars är det inte en offert så att säga
https://lawline.se/answers/vad-gall...bli-dyrare-an-vad-som-star-bestamt-i-offerten

I offerten bör framgå pris per enhet, till exempel då om du har timpris, men även totalt pris, alltså med beräkningen att det tar x timmar att utföra. Sedan skall detta avtal hållas. Det är liksom vitsen med just en offert, till skillnad mot ett ungefärligt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.