Har själv bara en laddhybrid men har börjat höra från flera att batterierna mår bättre om de bara laddas till 85%.
Vad jag har sett finns det inte någon typ av inställning i bilen att inte ladda fullt men även om det gör det gör ju kortare resa med ren el.
Hur gör ni andra och stämmer detta med 85%? Fått själv för mig att upp till 85% går att ladda fort på de rean elbilarna och då vid en påfyllning vid långresa är ju detta säkert vettigt.
 
Alla litiumceller stressas av för hög spänning, vilket i princip kan likställas med laddningsprocenten du pratar om. Över 4,2 V reduceras livslängden dramatiskt, men begränsar man till t.ex. 4,1 V (cirka 85% kapacitet) dubblar man den.

https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-lithium-based-batteries

Jag tror, men har inte någon källa, att den tid cellerna är fulladdade har betydelse för livslängden. Jag råder min fru, som elcyklar varje dag, att bara ladda batteriet om det riskerar att ta slut dagen efter och att gärna sätta det på laddning sent på kvällen. Dessutom laddar hon det inte förrän söndag kväll även om det är halvlågt efter fredagens cykling, just för att det inte ska vara fulladdat länge.
 
Jag skulle tro att biltillverkaren redan har tagit hänsyn till detta. Dvs när du laddar fullt utnyttjas ändå bara 85% av batteriets verkliga kapacitet.
 
  • Gilla
StyvBoard
  • Laddar…
Walle85
Jag har laddat vår laddhybrid fullt nästan varje arbetsdag i ca 3 års tid, tömmer batteriet helt på min tur/retur resa till jobbet. Har inte märkt någon skillnad i hur långt batteriet räcker i normala förhållanden, väder och trafik påverkar dock räckvidden märkbart de gånger det är kallt eller mycket start/stopp.

Tror också som tidigare nämnt att det finns en buffert inbyggd som hjälper till att skydda batteriet någorlunda.
 
F fb35523 skrev:
Alla litiumceller stressas av för hög spänning, vilket i princip kan likställas med laddningsprocenten du pratar om. Över 4,2 V reduceras livslängden dramatiskt, men begränsar man till t.ex. 4,1 V (cirka 85% kapacitet) dubblar man den.

[länk]

Jag tror, men har inte någon källa, att den tid cellerna är fulladdade har betydelse för livslängden. Jag råder min fru, som elcyklar varje dag, att bara ladda batteriet om det riskerar att ta slut dagen efter och att gärna sätta det på laddning sent på kvällen. Dessutom laddar hon det inte förrän söndag kväll även om det är halvlågt efter fredagens cykling, just för att det inte ska vara fulladdat länge.
Lite halft off-topic.

Jag har märkt att låter man batteriet sitta kvar i cykeln så laddas det ur snabbare än om man tar ut det från cykeln när man inte använder den.
 
På elbilar, där man sällan har nytta av batteriets fulla kapacitet, kan man tänka så (och har normalt inställningsmöjlighet att inte ladda fullt). På laddhybrider leder det nog ofta till att man kör på bensin istället för att man vill spara på batteriet, vilket är sämre.

Så släpp tanken tills du har en elbil, nu är nersidan större än uppsidan.
 
Som tekniker tycker jag att detta med att bara ladda till 85% borde vara från början om det nu ger en stor försämring av batteriets livslängd. Eller iaf finnas en tydlig inställning. Men som flera har skrivit så får ju då en hybrid ofta fånigt kort räckvidd och då faller ju hela iden.
 
På vissa (t.ex. Dells professionella) laptops kan man ställa in vilken faktisk laddningsgrad som skall motsvara 100% som ses av drivarna i operativsystemet. Jag ställde in max laddningsgrad till 85% på min dator när jag köpte den för många++ år sedan och peppar peppar har den hållt mycket bättre än liknande datorer på jobbet. Så visst kan det vara en bra idé att kolla om man kan ställa in något sådant eller om det redan hanteras av prylen i fråga.
 
  • Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
Jag laddar min E-Niro till 70 % om jag inte behöver mer. Den har degraderats 1 % på 45 månader. Jag pratade med en annan som laddat fullt hela tiden i 45 månader och han har en 4 procentig degradering. Tillfällighet ?

NEJ jag tror inte det.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Som tekniker tycker jag att detta med att bara ladda till 85% borde vara från början om det nu ger en stor försämring av batteriets livslängd. Eller iaf finnas en tydlig inställning. Men som flera har skrivit så får ju då en hybrid ofta fånigt kort räckvidd och då faller ju hela iden.
B Bastiann skrev:
Jag skulle tro att biltillverkaren redan har tagit hänsyn till detta. Dvs när du laddar fullt utnyttjas ändå bara 85% av batteriets verkliga kapacitet.
Om ni läser lite i artikeln jag länkade till så ser ni att varje minskning av laddningsspänningen innebär en ökning av livslängden. Vad som anses vara 100% laddning är ju en definitionsfråga. Om anser att en cell har full laddning då den har 4,2 V polspänning så utgår man ju ifrån det. Branchen i allmänhet verkar ha 4,2 V som riktmärke. Jag tror inte att elbilstillverkare baraladdar till 85% för då får de inte den räckvidd batteriet egentligen klarar.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Attitudeswe
E Elajomannen skrev:
Jag laddar min E-Niro till 70 % om jag inte behöver mer. Den har degraderats 1 % på 45 månader. Jag pratade med en annan som laddat fullt hela tiden i 45 månader och han har en 4 procentig degradering. Tillfällighet ?

NEJ jag tror inte det.
Var ser du denna degradering (hyundai kona som jag har borde ju visa det på samma sätt tänker jag då bilarna är besläktade)

Om jag laddar 100 så ser jag till att bilen används några timmar senare så att den inte står länge med 100%... Sen är ju min bil en leasing och default inställningen var att ladda 100%...
 
Det hänger på vad det är för kemi i batteriet, De flesta använder litium-nickel-mangan-kobolt (NMC) och sådana trivs bäst halvladdade. 80% laddning är rätt lagom för dessa för att få mer livslängd. Den andra som förekommer är litium-järnfosfat (LFP) och sådana tål minst 95% laddning utan att försämras och tål dessutom många fler laddcykler än NMC. Nackdelen med LFP är att de blir tyngre för samma energiinnehåll och att de åldras även om man inte använder dem.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Var ser du denna degradering (hyundai kona som jag har borde ju visa det på samma sätt tänker jag då bilarna är besläktade)

Om jag laddar 100 så ser jag till att bilen används några timmar senare så att den inte står länge med 100%... Sen är ju min bil en leasing och default inställningen var att ladda 100%...
Ja det och en himla massa annan information får man tag på genom att plugga in en dongel i obd uttaget och använda en dator eller mobil. . Ja att det är en leasing har inget alls med detta att göra. Alla inställningar går att ändra för alla. Min säljare tom rekommenderade 70- 90 % till vardags. Det var något vi var helt överens om ! Ja du kan plugga in en dongel i en Kona också. Ca 300 kr kostar en helt okej dongel.
 
F fb35523 skrev:
Om ni läser lite i artikeln jag länkade till så ser ni att varje minskning av laddningsspänningen innebär en ökning av livslängden. Vad som anses vara 100% laddning är ju en definitionsfråga. Om anser att en cell har full laddning då den har 4,2 V polspänning så utgår man ju ifrån det. Branchen i allmänhet verkar ha 4,2 V som riktmärke. Jag tror inte att elbilstillverkare baraladdar till 85% för då får de inte den räckvidd batteriet egentligen klarar.
Ska kanske inte generalisera här, men den tillverkaren där jag jobbar gör så iaf.
 
F fb35523 skrev:
Om ni läser lite i artikeln jag länkade till så ser ni att varje minskning av laddningsspänningen innebär en ökning av livslängden. Vad som anses vara 100% laddning är ju en definitionsfråga. Om anser att en cell har full laddning då den har 4,2 V polspänning så utgår man ju ifrån det. Branchen i allmänhet verkar ha 4,2 V som riktmärke. Jag tror inte att elbilstillverkare baraladdar till 85% för då får de inte den räckvidd batteriet egentligen klarar.
Jag brukar ladda till 50%
Klarar mig gott och väl på det, den vanliga pendlingen tar 10-12%.

Skall man åka långt brukar jag köra 100%
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.