Min flickvän vill ha möjligheten att kunna stänga av strömmen till vissa grupper när hon går hemifrån, dels för att t.ex. hundarna inte ska starta spisen och dels för att stänga av standby apparater som drar ström och för att minska brandrisken. Hon drömmer om en knapp vid ytterdörren som man bara trycker av när man går och då vet man att inte kaffebryggaren är på osv. Huvudbrytaren funkar det ju inte med för värme och kylskåp t.ex.

Vi håller på med nybygge och har just gjort grunden klar och har nu möjlighet att bygga in vad vi vill.

Finns det nått sätt att lösa detta förutom med nån dyr PLC för inteligenta hus eller är det det enda alternativet?

Det enda jag kommer på är att ha en knapp för varje grupp man vill stänga av, antingen direkt eller så med en kontaktor i mellan. Fast det känns ju inte riktigt som om det är det jag söker...

Tips och ideer önskas :)
 
  • Gilla
k.qvant
  • Laddar…
Enklast bör väl vara att sätta in en kontaktor som styr matningen till de grupper du vill stänga av när du går hemmifrån.
 
Mikael_L
En trefaskontaktor + sektionering av elcentralen är den enkla lösningen.

Problemen är:
1. Att välja vad som ska slås av!
Fel (dåligt) val kan bli rätt mycket dyrare att installera, och fel val känns tråkigt i framtiden då det återigen blir hyfsat dyrt att ändra.
2. En kontaktor drar onödig ström och börjar ofta med tiden att brumma och låta.

Jag funderar på om trådlösa system typ Nexa eller nåt häftigare system skulle kunna vara en lösning. Jag tror inte att Nexa har 3-fas-strömbrytare i sitt sortiment. Men man kan nog ha en 3-fas kontaktor som styrs med en Nexa fjärrströmbrytare som slår av alla trefas-förbrukare som ska stängas av. Sen blir resten av förbrukarna avstängda med små fjärrbrytare placerade i apparat och kopplingsdosor samt helt utanpåliggande brytare som ni själva kan flytta runt efter behov. Alla kan ställas in på samma fjärrstyrnignsadress och därmed slås på/av samtidigt. Den programmerbara fjärren kan kanske fixa samma sak även om brytarna har olika adresser. Då kan ni även använda fjärrstyrningarna till vanligt till/frånslag. Detta system tror jag skulle bli enklare att montera och förändra.
 
Mikael_L skrev:
En trefaskontaktor + sektionering av elcentralen är den enkla lösningen.


2. En kontaktor drar onödig ström och börjar ofta med tiden att brumma och låta.

Jag funderar på om trådlösa system typ Nexa eller nåt häftigare system skulle kunna vara en lösning. Jag tror inte att Nexa har 3-fas-strömbrytare i sitt sortiment. Men man kan nog ha en 3-fas kontaktor som styrs med en Nexa fjärrströmbrytare som slår av alla trefas-förbrukare som ska stängas av. Sen blir resten av förbrukarna avstängda med små fjärrbrytare placerade i apparat och kopplingsdosor samt helt utanpåliggande brytare som ni själva kan flytta runt efter behov. Alla kan ställas in på samma fjärrstyrnignsadress och därmed slås på/av samtidigt. Den programmerbara fjärren kan kanske fixa samma sak även om brytarna har olika adresser. Då kan ni även använda fjärrstyrningarna till vanligt till/frånslag. Detta system tror jag skulle bli enklare att montera och förändra.
Jo, det är just det jag har emot kontaktorlösningen...

Jag har läst på lite om trådlösa PLC lösningar men det är samma nackdelar som dom trådbundna med tanke på priser och reservdelar fast installationen blir ju enklare att göra i efterhand.
 
En kontaktor drar inga större mängder ström, skulle tro max 5-10W.
Visst all ström kostar pengar men skall man ha en massa trådlösa saker med batteri i blir inte så billigt iheller.
Vill man slippa brum finns det man kallar brumfira kontaktorer, dyrare men mindre risk för växelspännings brum.

När du nu ändå håller på att styra uttag tänk även på om du vill kunna styra vissa uttag via ett kopplings ur (lampor i fönster, julgran etc.)
Enklare att fixa nu än att komma på efteråt.
 
FrittDrag_II skrev:
En kontaktor drar inga större mängder ström, skulle tro max 5-10W.
Visst all ström kostar pengar men skall man ha en massa trådlösa saker med batteri i blir inte så billigt iheller.
Vill man slippa brum finns det man kallar brumfira kontaktorer, dyrare men mindre risk för växelspännings brum.

När du nu ändå håller på att styra uttag tänk även på om du vill kunna styra vissa uttag via ett kopplings ur (lampor i fönster, julgran etc.)
Enklare att fixa nu än att komma på efteråt.
Det låter bra! Jag ska kolla upp lite vilka brumfria kontaktorer som finns och vad dom kostar.
Kopplingsur ska jag även det kolla närmare på.
 
jag pratade med en elektriker och detta är inte helt ovanligt, enligt honom så var det inga problem att fixa detta. hemma hos mig skulle det dock vara en hel del jobb (stort hus o flera elcentraler).
han nämde inget pris men det skulle kosta flis.

så kolla detta med en elektriker som vet vad som finns på marknaden, iom att ni bygger nytt så är det säkerligen en ganska liten extrakostnad.
berätta gärna sen hur det gick
 
Efter lite undersökning kan jag konstatera att en brumfri kontaktor = likströms spole...? Man behöver alltså ett litet spänningsaggregat för manöverspänningen.

Just nu ser det ut som om jag kommer att ha kontaktorer/relän till köks spisen och till dom olika grupperna som TV och stereo anlägningarna är inkopplade på samt till grovkök. Jag gör nog så att jag sätter ett eller flera uttag som inte är styrda bredvid dom styrda uttagen för alla eventualliteter.

Kanske man även ska ha en "main switch" som bryter spänningen till hela huset förutom till värmesystem och kyl/frys skåp...

Finns det nån anledning att kunna separera detta, t.ex. att man kopplar ifrån grovkök men lämnar TV uttagen på? Annars är det enklast att styra allt från en eller två knappar.

Jag har även funderat lite på kopplingsur och konstaterar att den enda funktionen jag kommit på att man behöver är till motorvärmaren. Kanske även till utebelysningen... Eller vid närmare eftertanke så ska nog utebelysningen ha tidsstyrning.

Nått mer?
 
Brummfria kontaktorer med likströmsspole har inbygd likriktare så nån separat matning behövs ej. Styr du uttagen för tex Vidio, Mocro mm där du har klockor får du troligtvis ställa om dom varje gång du kommer hem.
Att tex. en hund ska kunna starta en spis är mycket långsökt, dom flesta moderna har dessutom en barnsäkehets funktion en typ av startspärr.
För att "rädda" kaffekokaren kan man sätta ett timeruttag.
Jag har hos några kunder monterat nått liknande som du efterfrågar och har märkt att efter några månader så står kontaktorn permanent till. Så hos dom har investeringen i stort varet bortkastad
 
varför vill du ha brytare till Stereo och tv? förutsätter att det inkluderar video, dvd och digitalboxar m.fl.
Det är ju inte kul att klockan blinkar 0:00 jämt och ständigt. och skulle man glöma av att stänga av apparaten är det ju inte hela värden.....
Vissa apparaterna kan också tappa inställningar vid längre avbrott.
 
Mikael_L
Det finns vägguttag med brunntändning med.

Det är vägguttag där du kan ha ena "hålet" kopplat så det är ström jämt och det andra styrt av en strömbrytare. Då kan man själv välja om prylen ska slås av eller inte .

Men visst är det så att dessa två matningar måste ligga på samma grupp?
Iså fall blir det lite trixigt, du måste i princip ha en kontaktor för varje säkringsgrupp som matar dessa uttag.

Tja, jag faller fortfarande tillbaka på nåt sånt där trådlöst system, att det borde kunna bli väldans smidigt...
 
elmont skrev:
Jag har hos några kunder monterat nått liknande som du efterfrågar och har märkt att efter några månader så står kontaktorn permanent till. Så hos dom har investeringen i stort varet bortkastad
Man kanske skulle koppla så att kontakten är till när spänningen är bruten till spolen...? ;)
 
Mikael_L skrev:
Men visst är det så att dessa två matningar måste ligga på samma grupp?
Iså fall blir det lite trixigt, du måste i princip ha en kontaktor för varje säkringsgrupp som matar dessa uttag.
Jo, samma grupp för alla ledare i ett rör/på samma kontaktor är det som gäller vilket ju medför en kontaktor/relä för varje grupp. Om man inte har 3fas säkringar förstås, då kan man ju gå med alla 3 faser i samma rör/kontaktor.
 
Egentligen förstår jag inte varför man vill stänga av strömmen när man lämnar huset. Jag tror att det i långa loppet genererar mer problem än den ev. nytta det ger.
Men jag är visserligen aldrig orolig för att jag har strömmen på när jag lämnar huset.
 
Syftet är dels att minska strömförbrukningen i standby apparater och dels att lugna hundarnas matte ;)

Matten i fråga undrar jämt om hon stängt av spisen, dragit ut strykjärnet och stängt av kaffebryggaren när hon redan har åkt hemifrån, det är väl det som hon vill komma åt genom en gemensam knapp vid ytterdörren. Strykjärnet och kaffebryggaren kan man ju fixa till med en timer på uttaget och spisen blir väl nått nytt med barn/hund lås inbyggd men försäljare av hus plc:er framhåller ju i sin marknadsföring det fina med att stänga av allt med en knapp vid ytterdörren så jag tänkte man kunde göra samma grej mycket billigare utan nån dyr plc.

Och få en glad matte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.