Hej allihopa!

Det är kul att följa alla trådar här på Byggahus. Så mycket bra information att ta med sig.

Jag har precis köpt ett torp från 1922 som vi ska göra lite renoveringar i. På 80-talet påbörjades ett badrum med utbyggnad från kattvind. Det blev dock aldrig färdigt och bygget har stått i princip still sedan 1990 om jag förstått det rätt.

Jag tänkte ta tag i badrummet och skulle vilja rådfråga om ni har ideer hur jag borde tänka. Det är förberett ett avlopp för separett samt vatten från varmvattenberedaren. Både vatten och avlopp kommer från köket under badrummet i ett platsbyggt skåp. Där sitter även varmvattenberedaren.

Jag skickar med några bilder på hur det ser ut samt hur jag tänkt göra det. Kom gärna med tips och tankar, det uppskattas otroligt mycket.

Vänligen,
Erik & Sophia
 
  • 3D-ritning av ett öppet kök och vardagsrum med möblemang i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomslutet underrenoverat badrum med trägolv, toalett och synlig rördragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörigt renoveringsrum med oskyddad väggisolering, dammsugare och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ouppstädat rum under renovering med oskyddade kablar, en glödlampa som hänger från taket, och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ama1223
  • Laddar…
Om ni tänkte kakla, tänk på att golvbjälklaget kanske inte (troligen inte) uppfyller stabilitetskraven, så då behöver bjälklaget byggas om. Jag minns inte exakt vad som gäller, men det kan man läsa i BKR:s byggregler. Enklast kanske därför är att köra med duschkabin? Det verkar finnas en golvbrunn också, jag gissar att även den är från 1990? Just 1990 har jag för mig är brytåret för golvbrunnar, vilket innebär att du behöver byta golvbrunnen vid renovering om den är äldre än så, och då behöver du ju ändå bryta upp golvet. 1990 var ju ganska länge sen, så det kanske ändå är läge att betrakta det som att en nybyggnad av badrummet behövs?
 
BirgitS
B Bullmorsa skrev:
Om ni tänkte kakla, tänk på att golvbjälklaget kanske inte (troligen inte) uppfyller stabilitetskraven, så då behöver bjälklaget byggas om. Jag minns inte exakt vad som gäller, men det kan man läsa i BKR:s byggregler. Enklast kanske därför är att köra med duschkabin?
Det enklaste är väl i så fall att ha våtrumsmatta eftersom byggreglerna för klinker måste uppfyllas oavsett om man duschar på golvet eller i en duschkabin. Man vill ju inte att fogarna mellan plattorna ska spricka.
 
B Bullmorsa skrev:
Om ni tänkte kakla, tänk på att golvbjälklaget kanske inte (troligen inte) uppfyller stabilitetskraven, så då behöver bjälklaget byggas om. Jag minns inte exakt vad som gäller, men det kan man läsa i BKR:s byggregler. Enklast kanske därför är att köra med duschkabin? Det verkar finnas en golvbrunn också, jag gissar att även den är från 1990? Just 1990 har jag för mig är brytåret för golvbrunnar, vilket innebär att du behöver byta golvbrunnen vid renovering om den är äldre än så, och då behöver du ju ändå bryta upp golvet. 1990 var ju ganska länge sen, så det kanske ändå är läge att betrakta det som att en nybyggnad av badrummet behövs?
B Bullmorsa skrev:
Om ni tänkte kakla, tänk på att golvbjälklaget kanske inte (troligen inte) uppfyller stabilitetskraven, så då behöver bjälklaget byggas om. Jag minns inte exakt vad som gäller, men det kan man läsa i BKR:s byggregler. Enklast kanske därför är att köra med duschkabin? Det verkar finnas en golvbrunn också, jag gissar att även den är från 1990? Just 1990 har jag för mig är brytåret för golvbrunnar, vilket innebär att du behöver byta golvbrunnen vid renovering om den är äldre än så, och då behöver du ju ändå bryta upp golvet. 1990 var ju ganska länge sen, så det kanske ändå är läge att betrakta det som att en nybyggnad av badrummet behövs?
Tack för svar. Sant att kakel väger en del. Jag ska kolla upp lite om golvbjälklaget. Ja, vi bryta upp både golv och spånskivan på väggarna för vi behöver dra om elen och flytta golvbrunnen dit vi tänkt att ha duschen. Jag ser det som en nybyggnad :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det enklaste är väl i så fall att ha våtrumsmatta eftersom byggreglerna för klinker måste uppfyllas oavsett om man duschar på golvet eller i en duschkabin. Man vill ju inte att fogarna mellan plattorna ska spricka.
På golvet hade vi tänkt ha en våtrumsmatta men en dröm är att kunna sätta kakel på väggarna. Jag har hört att det finns vissa "dukar" man kan sätta bakom teglet som hjälper mot eventuella rörelser i huset som kan göra att kaklet spricker :)
 
BirgitS
Erik_Pettersson Erik_Pettersson skrev:
På golvet hade vi tänkt ha en våtrumsmatta men en dröm är att kunna sätta kakel på väggarna. Jag har hört att det finns vissa "dukar" man kan sätta bakom teglet som hjälper mot eventuella rörelser i huset som kan göra att kaklet spricker :)
"Bakom teglet"?
Det finns en godkänd väggkonstruktion från Säker vatten som är en träregelkonstruktion med vissa dimensioner, 15 mm konstruktionsplywood och 13 mm gipsskiva.

Du behöver läsa branschreglerna från Säker vatten, GVK och BKR.
 
Oj, bakom kaklet skulle det såklart stå. Exakt så som du beskriver hade jag tänkt, plywood, gips, och på gipset har jag hört att det kan finnas en fuktspärr/folie som har lite "dämpande" egenskap som gör att kaklingen klarar rörelse i huset lite bättre och inte spricker lika lätt
 
BirgitS
Det är nog gipset som ser till att husets rörelser inte sprider sig tror jag. Tätskiktsfolien är till för att se till att vattnet som kommer igenom kakel och fogar inte tar sig vidare in i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.