Hej!

Går i planer att bygga en attefalls-snickeriverkstad på 30m².
Har hittat en lämplig stomme att utgå ifrån, se ritning.

Leverantören anger inte hur infästningen ska ske mellan golvbjälklaget och plintgrunden.
Enligt ritningen ska plintarnas ytterkant tangera bjälklagets ytterkant, så tanken kan ju inte vara att man ska gjuta in några järn. Vad anser ni vara en lämplig metod?
 
Man vill ju inte ha plintarna utanför fasaden av estetiska skäl, kanske finns funktionella skäl med.
Det blir ju väldigt noga att få plintarna exakt rakt och i vinkel när man ska göra sådär. Enklare är att köra med bärlinor under och lägga bjälklaget ovanpå, då kan man dra in plintarna 30cm från ytterkant.

Men vill du göra exakt enligt ritningen så hade jag gjutit plintarna, sen lagt på bjälklaget och bultat fast med vinkeljärn i plinten. Alltså med en expanderbult ner i plinten.
 
maah maah skrev:
Man vill ju inte ha plintarna utanför fasaden av estetiska skäl, kanske finns funktionella skäl med.
Det blir ju väldigt noga att få plintarna exakt rakt och i vinkel när man ska göra sådär. Enklare är att köra med bärlinor under och lägga bjälklaget ovanpå, då kan man dra in plintarna 30cm från ytterkant.

Men vill du göra exakt enligt ritningen så hade jag gjutit plintarna, sen lagt på bjälklaget och bultat fast med vinkeljärn i plinten. Alltså med en expanderbult ner i plinten.
Förstår hur du tänker att det hade underlättat monteringen, men blir det inte lite kaka på kaka att lägga ett golvbjälklag på bärlinor? Det borde också innebära att bygghöjden växer med dimensionen på bärlinan och jag måste isåfall minska takhöjden för att klara 4-meters-kravet?

Gillar idén med vinkeljärnen. Antar att de behöver vara ganska rejäla? Finns det någon speciell typ för ändamålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.