Köpte igår en Optima PHEV, första elbilen.

Förstod att man kan ladda dem med stickpropp, men att det inte är att rekommendera. Så jag tänkte köpa en laddstolpe och låta installera i carporten.

Vilken laddstolpe är mest prisvärd och kommer att fungera i framtiden för oss i framtiden, med en ev. "riktig" elbil ? Vi har fast elpris många år framöver. Så inget behov i dagsläget av att schemalägg laddningen, mer än att för fördela ut förbrukningen för själva fastigheten.
 
S salkin85 skrev:
Köpte igår en Optima PHEV, första elbilen.

Förstod att man kan ladda dem med stickpropp, men att det inte är att rekommendera. Så jag tänkte köpa en laddstolpe och låta installera i carporten.

Vilken laddstolpe är mest prisvärd och kommer att fungera i framtiden för oss i framtiden, med en ev. "riktig" elbil ? Vi har fast elpris många år framöver. Så inget behov i dagsläget av att schemalägg laddningen, mer än att för fördela ut förbrukningen för själva fastigheten.
De flesta från tex GARO eller Easee funkar. Ta en med 11-22 kw, vilket brukar vara det man mest klarar av att ladda hemma om man inte kraftigt uppgraderar sitt elsystem. Måna elbilar, även en "riktiga", tar inte mer än 11-22kw AC heller.
 
  • Gilla
salkin85
  • Laddar…
Undvik Garo. Dyr box som elektrikern vill sälja för att den finns på Ahlsell där han har rabatt på boxen..
Den är rätt dum oxå.
Easee är ett säkert kort.

Ett tips är att inte använda sig av lokala elektriker utan välja installation från någon online säljare, typ Skårebro, tibber , eways.
Då får du ett konkurenskraftigt pris och slipper den lokale elektrikerns ocker.
 
Va i kontakt med den lokala firman idag, de säljer Easee, skulle komma ut på måndag och kolla och lämna pris.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Laddboxar är rätt enkla saker, den egentliga laddaren sitter i bilen, så det boxen gör är att reglera hur mycket el bilen får ta. Så viktigare än märke är nog vad man vill att boxen ska klara av.

Först skulle jag rekommendera en trefasbox. Även om nuvarande bil bara kan ta emot laddning på en fas så är det lika bra att förbereda för en riktig elbil som du säger.

Nästa steg är hur kraftig box. 11 kW räcker. Det gör att den max kan dra 16 ampere per fas. Få bilar kan ta emot mer och få svenska hem kan ge mer. Att gå upp till 22 kW är att slösa bort pengar. Det här innebär att hybriden kommer ladda på max 3,7 kW (en tredjedel av 11, alltså vad en fas 16 A ger). Det kommer kännas mer begränsande än vad 11 kW gör för en elbil – ju mindre batteri, desto fortare vill man ladda hemma då det oftare är tomt.

Lastbalansering är nästa steg. Behöver du kunna begränsa hur mycket el bilen (tillfälligt) får dra pga. annan förbrukning och storleken på huvudsäkring? Det går utmärkt att ladda en elbil även om man bara har 16 A huvudsäkring, men den måste då dela elen med annat. Ju mindre huvudsäkring eller större mängd andra svårplanerade stora förbrukare, desto större behov av lastbalansering.

Slutligen appar och planerad styrning av laddning. Vill man kunna styra laddningen efter pris, tid på dygnet eller bara manuellt pausa laddningen för att man ska dra igång bastun istället så har vissa laddboxar appar och integrationer med annan automatisering som gör det enkelt, andra inte. Å andra sidan kan mycket av det här också styras av bilens app. Och vissa föredrar att själva dra ur eller sätta i sladden för att styra det här. Hur mycket automation man förväntar sig att boxen ska klara varierar alltså.

Med det sagt tror jag att Easee är ett bra val.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Energimyndigheten har bra allmän info om laddning.

Jag har kört elbil 10 år. Jag skippar laddbox och kör 1-fas på vanlig schucko kontakt. Man ställer in bilen eller laddkabeln på den ström uttaget tål. Man kan känna på kontakt, kabel, uttag om det blir varmt vid tex 6A som brukar vara lägsta inställbara ström.

Sedan en billig hematomation plugg eller kontaktor med energimätare som man kan styra på tid eller manuellt.

Generellt kan man slå på vid midnatt och slå av kl 07:00 så täcker man in 99% av det låga priset.

Helger i kombination med storm är elen ofta gratis. Jag kör kinesiska Tuya, (om man litar på säkerheten förståss), även kan slå på saker efter meterologisk information som vindstyrka, temperatur.

Vill man leka själv kan man utan en extern optimering för lägsta elpris kan man generellt programmera laddning på när det blåser över 8 m/s och är lö/sö. Eller om det blåser storm aktivera laddning alla veckans dagar.

Nordpool har ju nästa dags elpris på sin webb redan kl 12 dagen innan om man vill hålla koll själv.

windy.com kan man förutspå elpriset en vecka i förväg om man tittar på vinden över nordeuropa och vilka länder som får elkris eller elöverskott.

Just nu styr vinden i tyskland och södra sverige elpriset.

Totalt vindstilla nordeuropa = undvik laddning.

Som en kul grej i hematomationen har jag strömsnål fillament-lampa som lyser i hemmet när bilens laddare drar mer än 1 Ampere.

Om man kör bara 10 mil per dag hinner man lätt fylla på även med klen laddning.

Laddar på stan bara i absoluta nödfall och bara så lite som behövs för förflyttning.

Elbil ska vara billigt att köra.

Har man behov av snabbare laddning och inte vill leka är laddbox med fasbalansering mm såklart ett bra val, men jag tillhör kategorin innovatörer som bara blir ledsen när man köper färdigt som saknar viktiga funktioner.

Man ska inte låta sig bländas av laddboxar. De är i huvudsak en strömbrytare som gör att de tre växelströmsfaserna dyker upp i kontakten som ska sättas in i bilen. Lådorna är till större delen fyllda med jordfelsbrytare, säkringar och kontaktorer inklämda i ett litet utrymme och ett moderkort med någon CPU som kopplar upp sig mot internet och mot bilens enkla laddinterface.

Laddboxar genomgår samma process som när värmepumpar blev populära. Just nu börjar de värsta prylarna gallras bort i tävlingen, men många ser fortfarande hemgjorda ut om man tittar inuti.

:cool:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.