Hej,
Har lite problem inför vintern som jag hoppas ni kan hjälp mig med.
Har spillröret från vvb kopplad till avloppet från handfatet. Eftersom det kommer någon droppe då och då så är det för lite för att vattnet ska åka hela vägen ner till avloppsbrunnen. Jag har fall på avloppsrören men det verkar inte hjälpa.
Efter att inte ha varit i huset på några veckor förra året, så märkte vi när vi kom att det hade byggts upp en ispropp i avloppsröret från handfatet och vvb-n under huset.
Har tänkt isolera rören men med vad och antar att jag måste isolera avloppsrören hela vägen eller har ni annan idé?
Hur har ni andra gjort som har oisolerad grund och varmvattenberedare?
 
C
Fryser det även när huset är uppvärmt?
Annars skulle jag stänga av inkommande vatten när jag inte är där. Inte så kul att komma till stugan och inset att det stått och sprutat vatten några veckor, i synnerhet inte mitt i vintern.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om det bara är enstaka droppar som kommer så räcker det nog inte med isolering. Den mängden vatten kommer ju inte värma upp rören nämnvärt, så när det står oanvänt en längre tid lär det bli ungefär samma sak igen, bara att det tar en liten stund till innan det börjar frysa.

Hur mycket får ni i spillröret?
Det ska ju inte vara några enorma mängder, så det kanske kan räcka med att ställa en bytta under det istället, om eventuellt överflöd kan hanteras på ett säkert vis i våtrum.

Läcker den hela tiden även när huset står tomt kanske rätt lösning dock är att byta ventilen.
 
Det fryser inte inne i huset utan i avloppsröret under huset. Inne i huset är det varmt och allt är som det ska


C cpalm skrev:
Fryser det även när huset är uppvärmt?
Annars skulle jag stänga av inkommande vatten när jag inte är där. Inte så kul att komma till stugan och inset att det stått och sprutat vatten några veckor, i synnerhet inte mitt i vintern.
 
Har precis bytt vvb så osäker nu hur mycket det blir men ja, kanske lättast att låta det hamna i en bytta. Men detta borde väl vara något alla med plintgrund och vvb råkar ut för, löser alla det med bytta?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det bara är enstaka droppar som kommer så räcker det nog inte med isolering. Den mängden vatten kommer ju inte värma upp rören nämnvärt, så när det står oanvänt en längre tid lär det bli ungefär samma sak igen, bara att det tar en liten stund till innan det börjar frysa.

Hur mycket får ni i spillröret?
Det ska ju inte vara några enorma mängder, så det kanske kan räcka med att ställa en bytta under det istället, om eventuellt överflöd kan hanteras på ett säkert vis i våtrum.

Läcker den hela tiden även när huset står tomt kanske rätt lösning dock är att byta ventilen.
 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Har precis bytt vvb så osäker nu hur mycket det blir men ja, kanske lättast att låta det hamna i en bytta.
Stäng av inkommande vatten så har jag extremt svårt att tro att det inte skulle räcka med en vanlig hink. Droppar det mer än så utan inkommande vattentryck måste något vara rejält fel.

Och även om du har varmt inomhus tycker jag det är en "billig" försäkring att stänga inkommande vatten om man är borta en längre tid.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ja, kanske lika bra att börja stänga av. Men då antar jag att du menar i fördelarskåpet dit inkommande går in, eller menar du stänga av ute på gatan?


Alfredo Alfredo skrev:
Stäng av inkommande vatten så har jag extremt svårt att tro att det inte skulle räcka med en vanlig hink. Droppar det mer än så utan inkommande vattentryck måste något vara rejält fel.

Och även om du har varmt inomhus tycker jag det är en "billig" försäkring att stänga inkommande vatten om man är borta en längre tid.
 
Rickard.
Förbrukar du inget vatten så ska det inte droppa något och är ni hemma ”borde” ni spola tillräckligt med vatten för att hålla isen borta så egentligen bör det inte bli problem om allt fungerar som det ska.

Jag vet egentligen inte hur stor skillnad lite isolering skulle göra då jag antar att värmen har svårt att komma dit ändå.
 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Ja, kanske lika bra att börja stänga av. Men då antar jag att du menar i fördelarskåpet dit inkommande går in, eller menar du stänga av ute på gatan?
Jag menar "första" kranen inomhus.

Själv har jag ett fritidshus som är helt kallställt och "övergivet" vintertid och där stänger jag "ute på gatan", eller snarare mitt på en åker, men det känns lite överdrivet och besvärligt för ett uppvärmt hus som används då och då vintertid.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.