Jag har idag en livssituation där jag jobbar hemma alla dagar om året.
Jag kan således styra min elkonsumtion lite som jag vill.
Jag har ett rörligt avtal med Eon men från 1/11 går jag över till Tibber.
Solpanelerna på taket levererar ju inga fantstiska mängder så här års men dom gör ändå ett bra jobb varje dag.

Nu till min fråga.
Hur ska jag göra med min produktion från solpanelerna nu när jag går över till timpris.
Låt säga att elen kostar 17öre nattetid och ligger runt 200öre under dagtid, då är det i min värld vettigt att ladda bilen och klappa på disk/tvätt osv för att köpa in all den elen.
Produktionen från panelerna dagtid säljer jag istället för spotpris för stunden.

Tänker jag rätt?
Idag med mitt rörliga hos Eon så vill jag ju bara ladda bil och använda el så länge som solpanelerna levererar men med kommade timprisavtal så antar jag att jag behöver tänka om likt ovan exempel?
Tacksam för input
 
Blir det el över på dagen då? Hur värmer du huset? Jag värmer med luftvattenpump mellan 18-08 och sedan inget 08-18, då går det att sälja överskottet mellan 08-18 då solen ofta är vaken :=)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir det el över på dagen då? Hur värmer du huset? Jag värmer med luftvattenpump mellan 18-08 och sedan inget 08-18, då går det att sälja överskottet mellan 08-18 då solen ofta är vaken :=)
Om det blir el över på dagen beror ju på om jag laddar bilen, har på värmen m.m precis som du beskriver.
Det är ju det som är min fråga, är det smartare rent ekonomiskt att göra som du gör, jag har också luft/vatten.
Dvs köpa billigt på natten och sälja överskottet dyrt på dagen?
 
R rusty skrev:
Om det blir el över på dagen beror ju på om jag laddar bilen, har på värmen m.m precis som du beskriver.
Det är ju det som är min fråga, är det smartare rent ekonomiskt att göra som du gör, jag har också luft/vatten.
Dvs köpa billigt på natten och sälja överskottet dyrt på dagen?
Ja det bör bli mer lönsamt med timpris, det är min amatörmässiga analys iaf! :=)
 
Räkna ut vad du får för elen du säljer och vad det kostar att köpa el inklusive nätavgifter.

Är skillnaden mellan dagpris då du kan sälja el från solpanelerna och nattpris när du kan köpa el och köra värmen tillräckligt stor så kommer det löna sig att sälja och sen köpa.

Min gissning är att det oftast kommer löna sig att sälja elen dagtid och att sedan köpa på natten.
 
Förenklat så lönar det sig att sälja på dagen och ladda på natten om prisskillnaden överstiger den rörliga nätavgiften.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Är det något mer än elöverföring samt energiskatt jag ska ta med i beräkning?
Övriga avgifter är väl fasta ändå och påverkas inte per köpt kWh eller har jag fel?
 
Energiskatten får du ju skatteavdrag för, så den ska du inte ta med.
 
  • Gilla
Hegge_
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Energiskatten får du ju skatteavdrag för, så den ska du inte ta med.
Ah, sant sant, bara elöverföringsavgiften som ska räknas alltså eller missar jag något väsentligt?
 
K
Moms?
 
K K. L skrev:
Moms?
Jo den är redan medräknad på faktura där jag har överföringen specad så den har jag med i beräkningen
 
Har en ganska radikal idé, du lägger laddning av bil och kanske kör lite tvättmaskin och sånt på nätterna och sen lever du ett vanligt liv utan att fundera så mycket mer på "problemet"
 
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
Jag tänker som följer:
TLDR: Varje egenkonsumerad kWh överskottsel gör att jag slipper köpa den från elbolaget samt betala nätbolagets avgifter för överföringen.

--

Med fastpris på min konsumerade el i ytterligare två år och spotpris på överskottselen tills jag hittar något bolag som är villig att lagra min överskottsel i en effektbank istället för att betala mig i en alltmer inflaterad FIAT-krona. Jag skulle hellre lagra mina överskotts-kWh i en "bank" och ta ut dem när jag inte överproducerar.

Då vi jobbar hemifrån så försöker vi förlägga t.ex. tvätt och disk till runt lunchtid när solen står som högst. Men iom fastprisavtalet så lagar vi mat på spis och duschar närhelst på dygnet, oavsett timpris.

Överskottselen ger en timpeng samt skattereduktion om 60 öre (samt några ören/kWh för "nätnytta") men det blir någon hundralapp i månaden utslaget på ett år (och värdet äts hela tiden upp av inflationen) så jag har plockat bort skattereduktionen ur ekvationen.
Skärmdump av elkonsumtion och kostnader med data om nätavgifter, elanvändning och skattereduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fram tills fastprisavtalet löper ut. tid att investera i att bli alltmer självförsörjande på el och därmed i större utsträckning oberoende av nätbolag, elbolag och politikers servicegrad och "välvilja".

Jag tror inte det kommer finnas fastprisavtal om två år och då kommer familjen behöva styra om förbrukningsmönstret. Fram till dess så säljer jag mitt överskott och sparar/örinmärker detta till vinterräkningarna.
 
R rusty skrev:
Jag har idag en livssituation där jag jobbar hemma alla dagar om året.
Jag kan således styra min elkonsumtion lite som jag vill.
Jag har ett rörligt avtal med Eon men från 1/11 går jag över till Tibber.
Solpanelerna på taket levererar ju inga fantstiska mängder så här års men dom gör ändå ett bra jobb varje dag.

Nu till min fråga.
Hur ska jag göra med min produktion från solpanelerna nu när jag går över till timpris.
Låt säga att elen kostar 17öre nattetid och ligger runt 200öre under dagtid, då är det i min värld vettigt att ladda bilen och klappa på disk/tvätt osv för att köpa in all den elen.
Produktionen från panelerna dagtid säljer jag istället för spotpris för stunden.

Tänker jag rätt?
Idag med mitt rörliga hos Eon så vill jag ju bara ladda bil och använda el så länge som solpanelerna levererar men med kommade timprisavtal så antar jag att jag behöver tänka om likt ovan exempel?
Tacksam för input
Du måste ju räkna in kostnaden för elabonnemanget också. Du slipper ju elöverföringsavgift, energiskatt och moms på hela rasket när du kör solpaneler. Du har ju visserligen den fasta kostnaden för abonnemanget men det blir ju betydligt billigare med solelen. Även på natten med ett spotpris på säg 17 öre så slår ju elbolagen på det. Sedan tillkommer ju alla abonnemangskostnader på det. Räkna på det så har du ju svaret. Du vet ju alla kostnader för köpt el.
 
L Lutte skrev:
Har en ganska radikal idé, du lägger laddning av bil och kanske kör lite tvättmaskin och sånt på nätterna och sen lever du ett vanligt liv utan att fundera så mycket mer på "problemet"
Det blir ju nästa så förutom att man tidsstyr värmepumpen bort från de dyraste timmarna. I område 3-4 kan detta slå rätt hårt på höst och vinter. Inte lika mycket hos dig i område 1 såklart.
 
  • Gilla
Fogel74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.