Vi har möjlighet att köpa en takfläkt till bra pris men det kommer inte med något reglage som ska sitta i spiskåpan.

Fläkten är avsedd för spis och radon och allmänt utsug.

Motorn kan varvtalsstyras genom att sänka spänningen (t.ex. 5 stegs trafo) eller med frekvensomformare.

-Finns det spiskåpor med varvtalsstyrningen inbyggd eller finns det separata reglage boxar som ser snyggt ut i köket?

Fläkt tillverkaren har inte nått alternativ om jag förstått rätt.

Länk till fläkten:
http://www.sktuote.fi/Default.aspx?ID=353409&ProductID=52
 
Det finns spiskåpor med inbyggd trafo och reglage för takfläkten. De är ganska få och brukar kosta lite mer än en vanlig spiskåpa, trots att den inte innehåller egen fläkt.

Jag hade en sådan i köket innan renoveringen. Den byttes ut mot en separat trafo från Systemair så att ventilationen bibehålls när spiskåpan togs bort. Den separata trafon är dock inte så snygg att ha i köket.
 
Kanske man ska hoppa över fläkten tills man vet vilken spiskåpa man ska ha.. Jag har surfat lite efter köksfläktar och urvalet är inte speciellt stort när det gäller frihängande kåpor utan fläkt.
 
Varför ska du hoppa över fläkten tills du vet vilken spiskåpa du ska ha? Det är två separata enheter som inte behöver vara av samma märke.
 
it-snubben skrev:
Varför ska du hoppa över fläkten tills du vet vilken spiskåpa du ska ha? Det är två separata enheter som inte behöver vara av samma märke.
Bara ifall jag inte hittar nån snygg utan motor utan köper en med. ;)
 
jakim skrev:
Fläkten är avsedd för spis och radon och allmänt utsug.
Men då tappar du den allmänna ventilationen i huset.
 
it-snubben skrev:
Men då tappar du den allmänna ventilationen i huset.
Nä, vi ska ha en FTX ventilations lösning.

Det är endast fläkten till matoset jag undrar över.

Jag var aningen otydlig i min ursprungsfråga, fläktmotorn KAN användas till spisen, radon eller allmänt utsug men jag avser använda den endast till spiskåpan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.