T Anna75 skrev:
Tack MathiasS,
Jag tänkte nog försöka ha putsen kvar.
Betongslip låter ju smidigt och att kunna koppla den till dammsugaren är ju ett stort plus.
Jag antar att man inte använder sin Kärcher till detta jobbet utan hyr en för ändamålet.
Såg att man kan hyra allt i ett paket på den lokala uthyraren.

Nu har jag 4 fönstergluggar också. Kan man använda slippapper och liten handhållen slipmaskin där man inte kommer åt med betongslipen?
Jag sågade en hel del med en spårfräs. Den hade jag kopplad till en Kärcher WD6p (en standard amatörgrovis alltså) och det gick utmärkt.

Hyr du en dammsugare kan du förstås få en som filtrera ännu bättre, vilket ju aldrig är fel.

Med en 125mm betongslip kommer du åt på ungefär samma ställen som med en 125mm slipmaskin, men visst måste det väl gå att köra med en mindre maskin och lämpligt slippapper för hörnorna etc. Eller så skrapar man bort färgen där.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Mashe1 Mashe1 skrev:
Betongslipen som du ser på fotot länkar jag till nedan.
Det är lite bökigt pga tyngden men den tar det mesta. Går även att hyra.
Jag köpte min för att jag inte har haft tid att göra allt i ett svep och har fler rum som behöver samma makeover.

[länk]
Jag har också flera rum med fel färg på väggarna men tänkte börja med gillestugan som vi vill ha fräsch och användbar.

Det var ju inte så farligt dyrt om man har många väggar.

En sista fråga.
Blir väggen mycket ojämn? Jag menar, är det svårt att hålla slipen slät mot väggen eller gräver den sig in lite här och var?
 
  • Gilla
Mashe1
  • Laddar…
T Anna75 skrev:
Jag har också flera rum med fel färg på väggarna men tänkte börja med gillestugan som vi vill ha fräsch och användbar.

Det var ju inte så farligt dyrt om man har många väggar.

En sista fråga.
Blir väggen mycket ojämn? Jag menar, är det svårt att hålla slipen slät mot väggen eller gräver den sig in lite här och var?
Jag tyckte det gick ganska bra men man får typ svepa helatiden annars kan den gräva ner
sig och får djupare märken.
Men för min del spelade det mindre roll då jag bredspacklar väggarna släta.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Tack för alla tips, nu känns det som att jag är beredd att ta mig an detta projektet. Blir nog något att pyssla med i vinter.
 
  • Gilla
Mashe1
  • Laddar…
Kolla blocket eller tradera och köp en beg flex om det är mycket som ska slipas bort, skivor finns på tex biltema

Cyklon till dammsugare kan jag också rekommendera, då slipper ni det mesta av dammet i dammsugaren, filter och påse håller mycket mycket längre
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.