D
För övrigt, om man räds fukt och mögel på kallvind är det vettigaste enligt mig att hålla den välventilerad. Äldre kåkar har ofta för dåligt luftombyte där uppe. Om man bara ser till att luften flödar bra där behöver man inte oroa sig vilken isolering man använder, eftersom fukten blåser bort.
 
Kan det vara ett alternativ att byta isolerglas i fönster? Eller är det bara att sminka grisen? Fönstren är original (tror jag) med isolerglas i nu. Ca 50 år gamla i så fall.
 
D datja skrev:
För övrigt, om man räds fukt och mögel på kallvind är det vettigaste enligt mig att hålla den välventilerad. Äldre kåkar har ofta för dåligt luftombyte där uppe. Om man bara ser till att luften flödar bra där behöver man inte oroa sig vilken isolering man använder, eftersom fukten blåser bort.
Är det inte bättre att endast ha luftflöde på vinden på den absoluta fuktigheten är högre på vinden än ute?
Dvs då det är i gram / kubikmeter luft fuktigare på vinden än ute?
Då tar man ju inte in mer fukt utan får bort fukten
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
J juanxxx skrev:
Kan det vara ett alternativ att byta isolerglas i fönster? Eller är det bara att sminka grisen? Fönstren är original (tror jag) med isolerglas i nu. Ca 50 år gamla i så fall.
gammalt 2glas har u-värde på 3, nytt på 1.2
säg 15-20kvm fönster gör att du sparar ca 2000 -2500 kWh / år. Mycket iofs, men då kostnaden är ca 100-200tusen så även med dagens elpriser tar det lång tid innan man tjänat igen kostnaden.
Så oftast byter man fönster pga bristande underhåll, man vill ha nytt utseende eller kunba öppna dem på annat sätt än i dag
 
M MrDizzy skrev:
gammalt 2glas har u-värde på 3, nytt på 1.2
säg 15-20kvm fönster gör att du sparar ca 2000 -2500 kWh / år. Mycket iofs, men då kostnaden är ca 100-200tusen så även med dagens elpriser tar det lång tid innan man tjänat igen kostnaden.
Så oftast byter man fönster pga bristande underhåll, man vill ha nytt utseende eller kunba öppna dem på annat sätt än i dag
Nu har jag kollat lite mer noggrant och isolerglaskassetten som sitter nu är 40 år gamla. Att byta alla våra sådana 18 st skulle kosta ca 30000kr (inkl arbete). Inte så stor kostnad men frågan är om det skulle ge någon effekt…
 
D
M MrDizzy skrev:
Är det inte bättre att endast ha luftflöde på vinden på den absoluta fuktigheten är högre på vinden än ute?
Dvs då det är i gram / kubikmeter luft fuktigare på vinden än ute?
Då tar man ju inte in mer fukt utan får bort fukten
Vi driver offtopic och utanför vad jag egentligen kan men i moderna hus byggs kallvinden helt begränsad från huset nedom (mha plastbarriär) och så öppet som möjligt i takfoten så att i princip är vinden utomhus med ett regnskydd. När vi flyttade in i vårt hus var det några mörkare fläckar på virket på vinden och då var det bara en liten ventil i varje väderstreck. Vi byggde senare ut och i den nybyggda delen hade vi helt öppen takfot. Sedan dess slutade det fullständigt bli mörka fläckar.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Gamla hus som saknar ångspärr mot vinden ska man inte tilläggsisolera utan eftertanke. Och i så fall med organiskt material som kan buffra över säsongen.

M MrDizzy skrev:
Är det inte bättre att endast ha luftflöde på vinden på den absoluta fuktigheten är högre på vinden än ute?
Dvs då det är i gram / kubikmeter luft fuktigare på vinden än ute?
Då tar man ju inte in mer fukt utan får bort fukten
Ja. Det finns ventilationsautomatik som kan mäta temperaturen inne/ute respektive luftfuktigheten inne/ute och starta mekanisk ventilation av vinden vid dom tillfällen det är fördelaktigt (vilket det inte alltid är).
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Jag föreställde mig direkt ett 70 tals hus, dom brukar ha modern isolering och hyggliga fönster.
Jag hade tveklöst satsat på isolering.
 
Excel
J juanxxx skrev:
Nu har jag kollat lite mer noggrant och isolerglaskassetten som sitter nu är 40 år gamla. Att byta alla våra sådana 18 st skulle kosta ca 30000kr (inkl arbete). Inte så stor kostnad men frågan är om det skulle ge någon effekt…
Jag gjorde så, blev varmare inne. Dessutom.var de gamla glasen lite immiga vilket de brukar bli efter 40 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.