Är det ok att klamma ekk-light under skåpen i ett kök? vad är kabeln godkänd för?
 
Det är okej. Kan bli lite svårt att få kabeln och ligga rakt, men ok är det
 
Jag spinner vidare. Vad står egentligen light för? Har det med ljustålighet att göra eller är det aspartam i den? ;) Alltså vad skiljer EKK och EKK-light?
 
EKK-Light är UV beständig och kan därmed användas utomhus eller i soliga fönster...
 
fselin skrev:
EKK-Light är UV beständig och kan därmed användas utomhus eller i soliga fönster...
Tvärtom, EKK light är inte UV skyddad, däremot den gamla vanliga hederliga EKK:n är det.

Men mej veteligen läggs lighten överallt nu även utomhus, den är tunnare och smidigare.
 
Se där, då har det kommit också, då har ju den "gamla" EKK:n spelat ut sin roll egentligen.
 
Mikael_L
Var inte EKK-light i början sällan UV-beständig men under årens lopp har fler och fler leverantörer klarat av att få den UVsäker?
Ähhh, kan inte någon som egentligen verkligen vet, svara istället!!!

Det känns som att alla svar hittills mest är gissningar/hörsägen ... Mitt hör iaf till den kategorin. ;)
 
Det finns både UV-beständig och icke UV-beständig EKK-light på marknaden. Det får kollas hos respektive tillverkare vad som gäller för just deras kabel. Det kan inte antas generellt!

Light är iallafall en lite tunnare version av EKK.
 
Var hittar man den gamla typen av EKK i dag? Jag har inte set en ny sådan på många många år.
Och här är ett typiskt exempel på hur svårt det kan vara för en "oinvigd" att veta att det är skillnad. Den billiga som INTE tål UV ser likadan ut som den dyrare som tål UV och vem hos tex. Biltema kan tala om vad som skiljer dom åt mer än ev. priset.
 
Mikael_L
Så här skriver Biltema om sin egen ledning:
EKK (500/300 V). PVC-mantel, PVC-isolering. Kabel för fast förläggning inom- och utomhus, i rör eller kanal samt hängande i bärlina. I industrilokaler, källare och förråd i fuktiga och dammfria lokaler. Ej avsedd för markförläggning. Solid ledare.

Så här skriver Clas Ohlson om sin:
EKK light
installationsledning. Entrådiga kopparledare med PVC-isolering och rund vit PVC-mantel. För fast förläggning inom/utomhus (kan ej grävas ner). UV-beständig. 500/300V.

Så här beskriver Jula sin:
Installationskabel EKK-S
För förläggnin inomhus, garage, vind mm. Även våtutrymmen inomhus. 500 V.


Ska vi ta det som ett tecken på att dom kan sin egen kabel. Och att Julas inte är UV-beständig, men dom andra två är det?, så skulle jag iaf tolka deras information.
 
Vissa grossister säljer både den nya och gamla EKK:n, t.ex Ahlsell, så tydligen finns fortfarande efterfrågan på den. Den "gamla" är lite tjockare enligt deras lista.
 
Nja, hos Ahlsell kan man köpa en billigare ekk-light och så här står det.
"Dessa ledningar är avsedda för infällt eller utanpåliggande montage i torra, fuktiga och våta utrymmen liksom i murverk och i betong, med undantag för direkt inbäddning i vibrerad betong eller stampad betong
Dessa ledningar är också avsedda för användning utomhus, under förutsättning att de skyddas mot direkt uv-strålning."
Så att den är godkänd för utomhusbruk säger INTE att den är UV tålig, så jag tolkar det nog så att det bara är Clas Ohlsons som är UV tålig.
 
Nja från min sida då också, om du tittar på EKK pvc t.ex 0410901 så är det den "gamla" EKK:n om jag inte är helt galet på det och den du refererar till är lågprismärket dom har EKK light.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.