Ska bygga en hundkoja. Isolerad och med lite ventilation är tanken, men ingen uppvärmning. Förväntad livslängd ca 10 år. Har byggplast hemma, men ingen vindduk. Har underlagspapp men ingen takpapp. Vad tror ni?

Kan man bygga panel, luftspalt, byggplast, isolering, innervägg (troligen panel, annars masonit)? Och liknande system i golv och tak (kanske extra riskabelt med plast i botten om det söker sig in regn eller vatten från blöt hund?) Ovanpå taket, hur mycket sämre är underlagspapp än takpapp? Kan man lägga dubbla lager?
 
Y YuGi skrev:
Ska bygga en hundkoja. Isolerad och med lite ventilation är tanken, men ingen uppvärmning. Förväntad livslängd ca 10 år. Har byggplast hemma, men ingen vindduk. Har underlagspapp men ingen takpapp. Vad tror ni?

Kan man bygga panel, luftspalt, byggplast, isolering, innervägg (troligen panel, annars masonit)? Och liknande system i golv och tak (kanske extra riskabelt med plast i botten om det söker sig in regn eller vatten från blöt hund?) Ovanpå taket, hur mycket sämre är underlagspapp än takpapp? Kan man lägga dubbla lager?
Underlagspapp bör funka fint, det går ju att komplettera med ytpapp, plåt eller tegel senare
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Finns det fler inspel att få på mitt hundkojebygge?
 
Jag skulle inte bygga med byggplast på utsidan. Hellre då utan något alls.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle inte bygga med byggplast på utsidan. Hellre då utan något alls.
Håller med, vill du vindskydda med något billigt häfta upp täckpapp eller tidningae eller dylikt.
 
H hapazard skrev:
Håller med, vill du vindskydda med något billigt häfta upp täckpapp eller tidningae eller dylikt.
Täckpapp? Alltså sådan man brukar skydda golvet med?
 
Jag har nog masonit över, ”remsor” som passar cc45 tror jag. Skulle kunna dra några sådana istället för vindduk/byggplast.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Täckpapp? Alltså sådan man brukar skydda golvet med?
Ja, funkar som vindskydd och stänger inte inne fukt. Håller väl inte för evigt (men säkert så länge som behövs) men det var ju inte vad som efterfrågades
 
Redigerat:
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Tänk också på att det är ingen idé att övergöra med isolering. Antar att du planerar en lucka eller dyl? Isf kommer det mesta av värmen sticka där, och har du ingen uppvärmning kommer temperaturen i vilket fall vara marginellt högre än ute.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Tänk också på att det är ingen idé att övergöra med isolering. Antar att du planerar en lucka eller dyl? Isf kommer det mesta av värmen sticka där, och har du ingen uppvärmning kommer temperaturen i vilket fall vara marginellt högre än ute.
Tänkte ändå att hundens kroppsvärme skulle värma upp lite grann, och hålla kojan ganska liten = liten volym att värma…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.