Hej.
Vi ska just till att köpa en liten kolonistuga på 12 kvm.
Men tyvärr upptäckte vi sättningar i grunden, stolparna/plintarna/pålarna har blivit sneda/lutande. Två hade t o m släppt helt och hållet och är lösa.
Säljaren (äldre pensionär) sade att han upptäckte det första gången för över tjugo år sedan när det var vatten under huset som han åtgärdade och därefter har det varit torrt och att han därför inte tänkt, tittat eller brytt sig så mycket om det.
Det kanske håller i tjugo år till, vem vet? Men jag tycker det är onödigt att chansa.
Så vad tror ni? Vad behöver göras? Hur gör man och vad mellan tummen och pekfingret kan det kosta? Kan jag fixa det själv?
Håkan





Hej.
Vi ska just till att köpa en liten kolonistuga på 12 kvm i Södertälje.
Men tyvärr upptäckte vi sättningar i grunden, stolparna/plintarna/pålarna har blivit sneda/lutande. Två hade t o m släppt helt och hållet och är lösa.
Säljaren (äldre pensionär) sade att han upptäckte det första gången för över tjugo år sedan när det var vatten under huset som han åtgärdade och därefter har det varit torrt och att han därför inte tänkt, tittat eller brytt sig så mycket om det.
Det kanske håller i tjugo år till, vem vet? Men jag tycker det är onödigt att chansa.
Så vad tror ni? Vad behöver göras? Hur gör man och vad mellan tummen och pekfingret kan det kosta? Kan jag fixa det själv?
Håkan
 
  • Rödmålad stuga med diverse byggmaterial staplat under husgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av ett trädäck med stödpelare och spillror på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörmokningsmaterial under hus: rördelar och plastbackar blandat med träspill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
A o L och 1 till
  • Laddar…
Ta bort plinten.
Gräv ut för ny plint.
Gjut med plintjärn. Låt härda en vecka.
Höj huset några mm med en domkraft eller tills det är rakt (-ish).
Skruva fast
Sänk sakta och gå till nästa infästning.
Eventuellt är det lättare med två domkraft men det är ett litet hus.
Andra varianter finns t ex justerbara fästen som du skruvar uppåt lite I taget så där kan du justera hela huset. Höj, skruva, höj, skruva osv.

De gamla plintarna blir perfekta till en pergola.
 
  • Gilla
Håkan Persson4
  • Laddar…
köp en domkraft på biltema och och några meter tryckt virke till stolpar och några betong plattor så är det löst på en dag
 
  • Gilla
Håkan Persson4
  • Laddar…
Tack för tips och råd.
Har nu grävt upp en plint som inte alls satt så djupt som jag trodde. Ca 50 cm bara. Den var sönderrostad och dåligt förankrad i botten. Stabiliserande med grus och större stenar och stampade och packade sandig jord runt det hela. Sitter som berget. Ett par till och sedan lyfta huset lite i rätt våg och lägga mellan en träbit. Klarrt
 
  • En upptagen plint under ett rött hus, med synliga grus, stenar och jord som används för stabilisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd plint vid husgrund med skottkärra, spade och material för grundförstärkning på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.