Orientexpressen
Om du har en syster, bror, förälder eller en vän som kan hjälpa dig och stötta dig när du går över och pratar med grannen, men ta inte med någon som kan bli aggresiv, vilket kan få oanade konsekvenser och i värsta fall göra saken värre.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om det är tillåtet (jordbruksmark) kan du ju inhängna din mark och släppa ut får eller getter på bete.
Eller en tjur kanske.
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag är också konflikträdd och hade lätt hamnat i samma situation som ts. Men efter vad han skrivit har ju grannen sagt att han tycker att han har nån rättighet att använda ts mark eftersom han, grannen, har mycket mindre mark och ts har så mycket. Det skulle vara svårt för mig som fegis att argumentera emot. Så jag avundas inte ts och är så glad att vi inte kan hamna i samma situation pga inga grannar.
Jag har inga konkreta råd att komma med, vill bara berätta för ts att alla inte är beredda att gå och slå grannen på käften. Det är annars den känsla man får när man läser svaren här.
Ibland får man sålla lite i trådar men uppmaningar om olika sätt att hämnas på är utomförträffligt anser jag, det är just där man börjar i den situation ts befinner sig i! Men man gör det hemma/i bilen /m fl ställen under så pass lång tid som man behöver för pysa ut lite ånga men inte så länge att man hamnar i ätandet.

Så, när man nu byggt en mur runt växthuset givetvis med elektrisk taggtråd högst upp och ser framför sig hur grannen brinner upp tillsammans med nämda vhus eller ett eller fler av de förslag som presenteras här drar man ett djupt andetag, räknar till 10 (eller 1000 om man nu behöver det) och smider planer för hur man på listigaste sätt skall sätta stopp för parasiten next door utan att det mynnar ut i total härdsmälta.
Lindar in de argument man behöver för att stoppa grannen på ett sådant sätt att grannen tror att han gått ur striden utan att tappa ansiktet. Inga svordomar eller otrevligheter med bestämt! Det är inte lätt och det kan krävas lite träning men det är två val man ställs inför, antingen vågar man inte utan fortsätter att älta och skriva i olika forum (vilket inte alls är någon kritik, det fyller också ett syfte) eller så bestämmer man sig för att man verkligen har fått nog och gör något åt saken.

En del avråder och trycker på den viktiga grannsämjan men i det här fallet har ts en granne som förmodligen inte ens kan stava till det ordet och att då inte agera kommer bara att nöta på ts och hans familj och bördan blir ännu tyngre. Om grannen blir sur so what? Man behöver inte komma överens med alla ens om man bor grannar. Kylig neutral artighet är bättre än att få migrän över allt grannen ställer till!
 
  • Gilla
marieed2 och 3 till
  • Laddar…
PixieEddie PixieEddie skrev:
Ibland får man sålla lite i trådar men uppmaningar om olika sätt att hämnas på är utomförträffligt anser jag, det är just där man börjar i den situation ts befinner sig i! Men man gör det hemma/i bilen /m fl ställen under så pass lång tid som man behöver för pysa ut lite ånga men inte så länge att man hamnar i ätandet.

Så, när man nu byggt en mur runt växthuset givetvis med elektrisk taggtråd högst upp och ser framför sig hur grannen brinner upp tillsammans med nämda vhus eller ett eller fler av de förslag som presenteras här drar man ett djupt andetag, räknar till 10 (eller 1000 om man nu behöver det) och smider planer för hur man på listigaste sätt skall sätta stopp för parasiten next door utan att det mynnar ut i total härdsmälta.
Lindar in de argument man behöver för att stoppa grannen på ett sådant sätt att grannen tror att han gått ur striden utan att tappa ansiktet. Inga svordomar eller otrevligheter med bestämt! Det är inte lätt och det kan krävas lite träning men det är två val man ställs inför, antingen vågar man inte utan fortsätter att älta och skriva i olika forum (vilket inte alls är någon kritik, det fyller också ett syfte) eller så bestämmer man sig för att man verkligen har fått nog och gör något åt saken.

En del avråder och trycker på den viktiga grannsämjan men i det här fallet har ts en granne som förmodligen inte ens kan stava till det ordet och att då inte agera kommer bara att nöta på ts och hans familj och bördan blir ännu tyngre. Om grannen blir sur so what? Man behöver inte komma överens med alla ens om man bor grannar. Kylig neutral artighet är bättre än att få migrän över allt grannen ställer till!
Håller med dig, men det jag skulle vara rädd för handgripliga hämndauktioner från grannen. Är han tillräckligt tokig finns det nog risk för det!
 
  • Gilla
TommyK72 och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Håller med dig, men det jag skulle vara rädd för handgripliga hämndauktioner från grannen. Är han tillräckligt tokig finns det nog risk för det!
De flesta människor är inte så tuffa när det väl gäller, tack och lov! Han har ju nyligen blivit pappa så jag antar att han ändå har empati v g sin egen bakgård. Om inte annat har hans fru visat andra sidor. Dessutom anser jag att han redan gör det, han beter sig ju som han gör för att ingen stoppar honom! Sedan får man göra en avvägning och en egen bedömning, ts säger själv att familjen är konflikträdd och det utnyttjar grannen naturligvis. Ska man låta sig bli trampad på för att man är rädd för hämnd eller ska man ta tag i det som gör att man inte mår bra? Ts verkar ju inte må så bra i den sits han befinner sig utan letar efter ett sätt att ta sig ur den och då måste man våga lite också. Men självklart kan man ju aldrig vara säker på något. Men den enda som kan få till en förändring är ts själv!

Ytterligare en aspekt är att ts redan har en trumf på hand, han äger något som grannen suktar efter!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
Han har uppenbarligen inget bygglov så polisanmäl honom. Egenmäktigt förfarande.
 
Nu tror jag inte att han har bygglov. Men vad har det med saken att göra?
Jag kan söka, och få bygglov på din fastighet. Men det medför ju inte att jag får bygga.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu tror jag inte att han har bygglov. Men vad har det med saken att göra?
Jag kan söka, och få bygglov på din fastighet. Men det medför ju inte att jag får bygga.
Dålig formulering från min sida, bygglovet är ointressant för kontentan är att han kan polisanmäla för egenmäktigt förfarande.
 
O Oxr skrev:
Det är just det som de gör. Lantmäteriet finansieras till största delen av avgifter och inte skatter. Du behöver alltså inte betala skatt för mina gränsregleringar.
Jag var kanske lite oklar där, men vad jag menar är att de skall klara sig på enbart skattepengarna (de pengar man redan har betalt dem). Och då menar jag naturligtvis att vi inte skall betala mer skatt till dem än vad vi redan gör. Har de svårt med finansieringen får de se över sina kostnader och byråkrati.
 
A Arne_Planka skrev:
Jag var kanske lite oklar där, men vad jag menar är att de skall klara sig på enbart skattepengarna (de pengar man redan har betalt dem). Och då menar jag naturligtvis att vi inte skall betala mer skatt till dem än vad vi redan gör. Har de svårt med finansieringen får de se över sina kostnader och byråkrati.
Hur tänker du dig att man ska effektivisera en icke-skattefinansierad verksamhet på ett sådant sätt att de obefintliga skattemedlen ska räcka till att täcka verksamhetens kostnader?

Själva grejen med att en verksamhet inte är skattefinansierad är liksom att det inte finns några "redan betalda skattepengar" att använda...
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
A
T TommyK72 skrev:
jag tror han kommer hävda att det står på hans mark. Men om han går med på att mäta och därefter inser att det står på vår mark så kanske det blir annat ljud i skällan :thinking:

Jo ska testa spela in med frun först och se hur det låter!
Spela in vad? En liten film?
 
T
electroluxaren skrev:
Spela in vad? En liten film?
om du läser vad jag svarat på så kommer du förstå.
 
A
T TommyK72 skrev:
om du läser vad jag svarat på så kommer du förstå.
Aha!
jo jag läst det
men det kunde lätt missförstås till något ekivokt...
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Som jag förstått är det olagligt att röra hans saker även om de är på vår mark, och att flytta hela växthuset känns ju inte jättelätt heller ☹️
Om du googlar flytta/slänga cyklar i BRF så hittar du bra info. Tricket är att anmäla något som typ upphittat till polisen, sedan vänta en viss tid och därefter flytta objektet. Då kan du t.om få sälja det som finns på din tomt.
 
B byggahus1 skrev:
Om du googlar flytta/slänga cyklar i BRF så hittar du bra info. Tricket är att anmäla något som typ upphittat till polisen, sedan vänta en viss tid och därefter flytta objektet. Då kan du t.om få sälja det som finns på din tomt.
Fast detta är inte hittegods eftersom du vet vem ägaren är.
 
  • Gilla
TC76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.