Hej

Jag har idag ett hus på 240kvm som värms upp med vattenburen värme från en gammal oljepanna som byggts om med en naturgasbrännare. Detta är varken billigt eller med nån trevlig verkningsgrad.

Min tanke är att byta ut detta mot en pellets-kamin och solfångare, och då antar jag att jag ska ha ackumulatortank(ar)?

Jag hade tänkte göra det här i flera steg för att kunna hantera det ekonomiskt.

1) Installera ack-tankar (hur mycket? Typ 2x750l?) av nån bra modell som är flexibel och kan användas till det mesta. I första skedet tänkte jag att man kunde bygga om så att gaspannan värmer ack-tankarna, och att ack-tankarna sen i sin tur värmer huset och kranvattnet. Tänker jag rätt då?

2) Sätta upp solfångare på taket. Jag har ett uthus-tak i nästan perfekt söderläge som förmodligen bör passa bra. Ska titta mer på lutningar, kompassriktning osv... Men jag tror att det bör gå. Solfångarna ansluts då till de existerande ack-tankarna. Och iom detta steg så lär det inte gå åt nån gas längre på sommarmånaderna, för solfångar bör väl räcka för att ge kranvatten? (Ingen värme i elementen behövs under sommaren)

3) Kasta ut befintlig gaspanna och stoppa in nåt nytt. Antingen en luft/vatten-värmepump eller (troligast!) en pellets-panna, som värmer tankarna/huset.

Vad en pellets-panna kommer att kosta har jag nog ganska bra koll på, men nu till min egentliga fråga:

1) Vad kommer det att kosta mig ungefär (grovt överslag) att köpa de ack-tankar jag behöver för ovanstående, och att få en röris att bygga om så att gaspannan och element-rören går via tankarna? Allt finns i samma pannrum, så det är inga avstånd att tala om när det gäller att dra rör.

2) Vad kostar solfångare med installation för det som jag beskrivit ovan?

Tacksam för alla tips, jag är helt ny på det här. :)

Mvh Jimmy
 
Hmmm du skriver pelletskamin på ett ställe o pelletspanna på ett annat så vilket alternativ är det du tänkt ha??

Är det en pelletspanna du tänkt så ska vattenvolymen vara max 60 liter för mindre förluster t.ex ecotec econom om du ska köra mot acktank.. Onödigt med 200 liter vatten som ska stå o kylas i pannan.. ;)
Acktanken bör ha minst 90 mm pur isolering el 200 mm mineralull o det räcker med en tank på 750-1000 liter med dubbla vv slingor o solslinga (dessa ska va utdragna typ effektas) http://www.effecta.se/effecta/index.php här finns oxå bra acktankar http://www.solenergiteknik.se/

Har du sol rakt mot taket kl 13:00 så har du söder läge på taket el dit parabolen är riktad..

Kostnaden för solfångare o acktank inkl montering ligger runt 50-60000:-

Här finns billiga solfångare http://sfinxsolar.e-butik.se/
 
Sorry, jag menar pellets-PANNA, inget annat. Jag vill alltså kasta ut min befintliga gamla panna och elda pellets istället. I ett pannrum.

Vad kostar det att "bara" koppla in ack-tankar i ett befintligt system, "mellan" den gamla pannan och det vattenburna värmesystemet / tappvarmvatten? Jag vill alltså göra detta i ett första separat steg. Och SEN koppla på solfångare, och SIST byta ut befintlig panna mot t ex pelletspanna.

/J
 
Det kanske räcker att byta naturgasbrännaren mot en pelletsbrännare, det är nog det vanligaste när man konverterar sitt system.
 
Jimmbo skrev:
Sorry, jag menar pellets-PANNA, inget annat. Jag vill alltså kasta ut min befintliga gamla panna och elda pellets istället. I ett pannrum.

Vad kostar det att "bara" koppla in ack-tankar i ett befintligt system, "mellan" den gamla pannan och det vattenburna värmesystemet / tappvarmvatten? Jag vill alltså göra detta i ett första separat steg. Och SEN koppla på solfångare, och SIST byta ut befintlig panna mot t ex pelletspanna.

/J
Ok då blir de lite lättare att veta vad du vill ha.. :)

En bra acktank med 3 slingor (2 för vv o 1 sol) som är väl isolerad ligger på ca 15-17000:-, laddomat (ta en 21:a med självcirkulation) ca 3500:-, förmodligen nytt exp.kärl på 100 liter för ca 1500-2000:- inkopplingen 15-20000:- inkl rör..

Så totalt blir det runt 40000:-

Det smartaste om du måste byta panna är att ta den smällen samtidigt så är det gjort el kolla om det bara går att sätta i en pelletsbrännare för det blir ändå en del ändringar då ev pannbyte sker vilket oxå kostar en slant..

Solfångarna kan du ev skaffa senare o lägga upp på taket för dessa ger ändå minst då det behövs mest värme..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.