Det är så att jag ska beställa Easee Home laddbox från Tibber. Man kan ju köpa till Pulse som fungerar som lastbalanserare. Min fråga är nu hur jag vet ifall jag behöver en? Är det alltid bra att ha?

Mitt hus har för kännedom 3x20 i säkring.

När jag ändå är här kanske jag också kan fråga om ni rekommenderar att man har 2 laddkablar eller om det räcker med 1? En kommer ju alltid vara i laddboxen hemma...men vet inte om det är onödiga pengar att köpa en till som man alltid har med...
 
  • Gilla
balloo
  • Laddar…
Beror ju lite på vad du ska ladda. Men om det är en elbil som klarar 11 kW så är det ju 3x16A som utnyttjas. Då är det inte mycket mer som ska till för att du ska dra en av dina säkringar. Så jag hade köpt en Pulse. Kör det själv och är nöjd.

Har en kabel i bilen och en i laddaren. Lite dyrt kanske men skönt!
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Det beror snarare på hur du behöver ladda.
Jag har 16A huvudsäkring och har haft en elbil i 2 år. Laddboxen kan ladda max 11kW (3-fas 16A), men den har varit nedställd till 6A sen den installerades. Det fungerar ypperligt med mitt kör/laddmönster. Kopplar in laddsladden varje dag och bilen laddas på timer under natten. Aldrig löst en huvudsäkring.

Bara för att bilen klarar 11kW måste man ju inte ladda med den effekten...
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
B BrokenArrow skrev:
Det beror snarare på hur du behöver ladda.
Jag har 16A huvudsäkring och har haft en elbil i 2 år. Laddboxen kan ladda max 11kW (3-fas 16A), men den har varit nedställd till 6A sen den installerades. Det fungerar ypperligt med mitt kör/laddmönster. Kopplar in laddsladden varje dag och bilen laddas på timer under natten. Aldrig löst en huvudsäkring.

Bara för att bilen klarar 11kW måste man ju inte ladda med den effekten...
Absolut, bra poäng! Det är ju en enkel och primitiv lösning som fungerar i många fall. Men eftersom TS kör Tibber är det ju extra viktigt att kunna ladda när det är billigast. Dessutom är det kul att kunna följa förbrukningen i realtid i Tibber-appen.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Jag har likt @grogge två kablar, en i laddboxen och en i bilen. Visst kostar de ett par tusenlappar styck, men räknar man med att ha elbil ”för evigt” är det en liten kostnad och i den mån kablarna slits behöver man ju ändå köpa en ny någon gång och då kan man lika gärna ha två parallellt.
 
P Prophet85 skrev:
Min fråga är nu hur jag vet ifall jag behöver en? Är det alltid bra att ha?
Lastbalanseringen är bra att ha om man vill kunna plugga in bilen utan att tänka så mycket på andra förbrukare och när man inte har riktigt koll på sin förbrukning i allmänhet och inte riktigt vet hur snabbt man behöver tanka. Mao låter det som att du behöver en sådan. Lastbalanseringen är en bekvämlighetsfunktion.
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar alla! Kör nog med en Pulse (kostar ju inte speciellt mycket och verkar ju fungera bra).

Köper med en extra kabel till. Såg att Tibber hade ett setpris med laddbox och kabel och då blev kabeln relativt billig ändå.
 
P Prophet85 skrev:
Tack för svar alla! Kör nog med en Pulse (kostar ju inte speciellt mycket och verkar ju fungera bra).

Köper med en extra kabel till. Såg att Tibber hade ett setpris med laddbox och kabel och då blev kabeln relativt billig ändå.
Kör med fast kabel på boxen och så får bilens originaltitel ligga i bilen. Hat inte riktigt begripit varför man ska ha lös kabel hemma.

Lastbalansering ? Ja absolut.
 
E Elajomannen skrev:
Kör med fast kabel på boxen och så får bilens originaltitel ligga i bilen. Hat inte riktigt begripit varför man ska ha lös kabel hemma.

Lastbalansering ? Ja absolut.
Verkar som att Easee Home alltid säljs utan fast kabel. Däremot kan man visst låsa den med appen så att den i princip blir som en fast kabel. Men ja det låter väl rimligast att alltid ha kabeln i boxen hemma.
 
P Prophet85 skrev:
Det är så att jag ska beställa Easee Home laddbox från Tibber. Man kan ju köpa till Pulse som fungerar som lastbalanserare. Min fråga är nu hur jag vet ifall jag behöver en? Är det alltid bra att ha?

Mitt hus har för kännedom 3x20 i säkring.

När jag ändå är här kanske jag också kan fråga om ni rekommenderar att man har 2 laddkablar eller om det räcker med 1? En kommer ju alltid vara i laddbox hemma...men vet inte om det är onödiga pengar att köpa en till som man alltid har med...
Jag skulle rekommendera dig att skaffa Pulse oavsett om du behöver eller inte. Du får ju kontroll på din elförbrukning i Tibber appen. Köper du laddbox med grönt avdrag får du ju 50% på allt så jag skulle rekommendera 2 ladd kablar så kan du ha en som alltid sitter i boxen och en som alltid är i bilen.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Jag skulle rekommendera dig att skaffa Pulse oavsett om du behöver eller inte. Du får ju kontroll på din elförbrukning i Tibber appen. Köper du laddbox med grönt avdrag får du ju 50% på allt så jag skulle rekommendera 2 ladd kablar så kan du ha en som alltid sitter i boxen och en som alltid är i bilen.
Jo jag har redan bestämt mig för att göra precis allt som du säger :)
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Behöver du en sladd så har tesla mycket bra pris på 4 meters sladd.
[länk]
Ja mycket bra pris på en Mennekes.(y)
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Behöver du en sladd så har tesla mycket bra pris på 4 meters sladd.
[länk]
Ja det var billigt! Nu köpte jag ett laddboxpaket från Tibber och då ingick bland annat en 7.5 m kabel för ungefär samma pris som Teslas.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
P Prophet85 skrev:
Ja det var billigt! Nu köpte jag ett laddboxpaket från Tibber och då ingick bland annat en 7.5 m kabel för ungefär samma pris som Teslas.
Var det en Mennekes ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.