Är det någon som har gjort det?
Med vad, hur blev resultatet?
 
Varför måla och få problem i framtiden med mera måla.
 
Fasaden är torr, tråkig och har ful färg..
 
M moore skrev:
Fasaden är torr, tråkig och har ful färg..
Funderat på slamfärg?
 
F fribygg skrev:
Funderat på slamfärg?
målade en nybyggd friggebod och staket med Beckers slamfärg med rötskydd. Inte ens ett år senare var det grönt. Påväxt och såg riktigt horribelt ut .. men värst va ju att man alltid blev svart när man kom åt den. så det känns inte kul att gå loss på huset med sån färg.
 
Allt trä blir torrt och kan spricka när det utsätts för solljus. All slamfärg och Falu oxiderar på ytan och släpper ifrån sig när man drar med handen på den. Det med grönt eller svarta prickar är påväxt som blir av organisk färg. Vet inte hur du har det men är det placerat i en skuggig miljö och kanske fuktigt där så kan det bli så. Jag har vitrol sen 25 år och tänker inte på att måla någonsin mer. Det går att smörja med vitrol en gång till, det som kan hända är att det kan bli flammigt.
 
M moore skrev:
målade en nybyggd friggebod och staket med Beckers slamfärg med rötskydd. Inte ens ett år senare var det grönt. Påväxt och såg riktigt horribelt ut .. men värst va ju att man alltid blev svart när man kom åt den. så det känns inte kul att gå loss på huset med sån färg.
Jag tänker att de flesta trähus som är >100år gamla och har kvar sin orginalfasad är målade med slamfärg eller linoljefärg. Med bra mtrl val, korrekt montage, ordentliga takutstick bör en ny byggd friggebod eller fasad åtminstånde överleva sin byggherre.
 
M moore skrev:
Är det någon som har gjort det?
Med vad, hur blev resultatet?
Fick du nåt svar? Jag funderar på att täckmåla en friggebod behandlad med järnvitriol.
 
E Ekke_Boo skrev:
Fick du nåt svar? Jag funderar på att täckmåla en friggebod behandlad med järnvitriol.
Tjära ska fungera! Finns några olika men kolla på tex Tjaeralin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.