Hej,

Jag bor i en fastighet där man värmer upp lägenheter med gas.

Jag försöker bilda mig en uppfattning om vad en förbrukning på 14000 kwh gas för uppvärmning motsvarar i direktverkande el.

Någon som vet?

Vi använder en gaspanna av modell Viessmann Vitodens 200w.
 
R
14MWh energi från gas motsvarar förstås 14MWh energi från el.

Frågan känns felställd. Vill du egentligen veta hur mycket gas som går åt för att producera 14MWh energi?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Gissningsvis har pannan en verkningsgrad runt 90% nånstans. Skulle du sluta elda gas och bara värma med el så skulle du behöva köpa i storleksordningen 13 000-ish fler kWh än idag.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Är det priset du undrar över?

Direktverkande el är effektiv, men oekonomisk och mindre lämplig än såväl värmepumpar och biobränsleeldning för uppvärmning.

Fosilgas borde inte användas av miljöskäl då det är en ändlig resurs, men du kanske har biogas?
 
  • Gilla
RutigaRutger
  • Laddar…
Skulle kanske gett mer information.

Vi ska börja använda värmepump istället, och fick en offert på en värmepump som tillsammans med gaspannan skulle sköta uppvärmningen. Uppskattade användningen av gas i den lösningen skulle hamna på ca 14000 kwh. Men nu har världssituationen än en gång förändrats och jag litar mycket mindre på gaspriset jämfört med elpriset. Så, vi funderar på att använda elpatron(er) istället. Det är möjligt att vi kör på flera värmepumpar för att försöka täcka så mycket behov som möjligt, men är ändå nyfiken på hur man ska tänka om man vill översätta kwh gas till direktverkande el i kwh. Kanske är så att det går att översätta direkt som RoAd föreslog.

Är inte intresserad av priset eftersom det förändras hela tiden. Speciellt dessa tider.
 
useless: Du menar alltså att vi skulle behöva köpa ca 27000 kwh el?
 
Han menar att ni behöver köpa knappt 13000 kWh direkt-el för att ersätta 14000 kWh gas. Är det en luftluftvärmepump ni tittar på? Är det inte bättre med luftvattenvärmepump?
 
J Josth skrev:
Han menar att ni behöver köpa knappt 13000 kWh direkt-el för att ersätta 14000 kWh gas. Är det en luftluftvärmepump ni tittar på? Är det inte bättre med luftvattenvärmepump?
Han skrev visserligen "13 000-ish fler kWh än idag." Därför blev jag osäker.

Vi kollar på en eller flera luftvattenvärmepump(ar).
 
Luft/vattenvärmepumpar har man bara en per hus, så det verkar onödigt att fundera på att ha flera?
 
Han sa förmodligen så för att ni redan har en viss hushålls-el nu och total elförbrukning kommer att bli hushålls-el plus 13000-ish kWh.
 
Då det är spetsvärme det handlar omså är det sannolikt att lasten inträffar när elen är som dyrast. Så räkna med ett högt elpris.
 
useless useless skrev:
Luft/vattenvärmepumpar har man bara en per hus, så det verkar onödigt att fundera på att ha flera?
Vi är en BRF med flera lägenheter. Har ett maxbehov på ca 37 kW. Om vi kör två värmepumpar är det tänkt att båda värmer vatten till radiatorer, men vid behov går en av dem över till att värma kranvatten.
 
D Daniel 109 skrev:
Då det är spetsvärme det handlar omså är det sannolikt att lasten inträffar när elen är som dyrast. Så räkna med ett högt elpris.
Japp, ska tänka på detta. Tack.
 
14 000 kWh gas är orimligt lite om effektbehovet är 37 kW. Vad värms med gasen? hur mycket el gör ni av med (för värme och varmvatten)?
 
useless useless skrev:
14 000 kWh gas är orimligt lite om effektbehovet är 37 kW. Vad värms med gasen? hur mycket el gör ni av med (för värme och varmvatten)?
Ja, med gaspanna använder vi om året just nu ca 84000 kwh. Det värmer både vatten för radiatorer och varmvatten för kran.

Vi funderade på en lösning med en luftvattenvärmepump med gas som spets. Med denna lösning beräknade dem att det skulle hamna på ca 29700 kwh för värmepumpen och 14000 kwh för gasen. Därför frågade jag om 14000 kwh.

En annan lösning vi funderat på är en lösning med 2 luftvattenvärmepumpar + 2 elpatroner som spets. Ingen gas. Behåller dock gaspannan som backup.

Det lutar mot den sistnämnda lösningen just nu.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.