Håller på att kolla runt på vad man kan göra för att minska energiåtgången. Så tog mig en titt uppe i taket för att se om man kan göra något där. Men jag skulle behöva lite hjälp för att veta om det finns något att göra där. När jag kikade upp så blåste det en del,

Huset är byggt -74, Har ett platt tak med en sarg runt. När jag tittade upp så blåste det en del, blåste mycket ute också just då. Jag antar att det inte är en sån bra ide att täppa till "lufthålen". Men undrar om det skulle vara värt, eller ens göra någon skillnad att byta ut isoleringen som redan ligger där. Eller om man bara kan lägga på ett lager till av någon sorts isolering?
Eller någon annan ide, eller är det så bra som det kan bli? Jag är väldigt öppen för förslag :)

Upplyst vindsutrymme med isolering och träbjälkar förstärkta med metallplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vindisolering med lösull mellan träbjälkar och takstolar i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isoleringsmaterial och träbjälkar i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy av en vind med synliga träbjälkar, isolering och en ventilationslucka som släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy under golvet visar träbjälkar, isoleringsmaterial och en spricka i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Knallhatt skrev:
Håller på att kolla runt på vad man kan göra för att minska energiåtgången. Så tog mig en titt uppe i taket för att se om man kan göra något där. Men jag skulle behöva lite hjälp för att veta om det finns något att göra där. När jag kikade upp så blåste det en del,

Huset är byggt -74, Har ett platt tak med en sarg runt. När jag tittade upp så blåste det en del, blåste mycket ute också just då. Jag antar att det inte är en sån bra ide att täppa till "lufthålen". Men undrar om det skulle vara värt, eller ens göra någon skillnad att byta ut isoleringen som redan ligger där. Eller om man bara kan lägga på ett lager till av någon sorts isolering?
Eller någon annan ide, eller är det så bra som det kan bli? Jag är väldigt öppen för förslag :)

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
[bild]
Du kan ju lägga på ett lagetr till av samma material (ser ut som rockwool) tex 95 mm

Men håll koll i så fall så miljön inte påverkas så mycket att du får problem med fukt/mögeltillväxt.
Jag har lagt på 95mm på min 70-tals vind (som har avluftning i gavlar + sidor genom hål (som jag numer satt ventiler i - var rakt in förut = mycket getingar)
Skall hålla koll nu framgent så det funkar...
 
Och lägg ett vindskydd över det översta lagret
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag avslutade med att lägga en 45 mm isolering vänd 90 grader och med vindpapp på ovansidan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Låter ju som ett otroligt bra tips att lägga på vindskydd, tånkte jag inte alls på. Så ett lager isolering till och ett vindskydd. Något speciellt vindskydd som rekomenderas som är smidigt att lägga?
Vart är det fukten skulle uppstå i så fall tror ni, som man måste hålla koll på? Är det mot "träbotten" under understa lagret isolering? Vad skulle smidigaste sättet vara att hålla koll på det, någon sorts trådlös fuktmätare kanske, om det fimns någon vettig, eller annat sätt?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Knallhatt skrev:
Låter ju som ett otroligt bra tips att lägga på vindskydd, tånkte jag inte alls på. Så ett lager isolering till och ett vindskydd. Något speciellt vindskydd som rekomenderas som är smidigt att lägga?
Vart är det fukten skulle uppstå i så fall tror ni, som man måste hålla koll på? Är det mot "träbotten" under understa lagret isolering? Vad skulle smidigaste sättet vara att hålla koll på det, någon sorts trådlös fuktmätare kanske, om det fimns någon vettig, eller annat sätt?
Jag har tänkt att köpa en trådlös fuktmätare, men också ockulärbesiktiga med jämna mellanrum så trävirke inte får påväxt osv
Vindskyddspapp är nog en rimlig approack - ingen plast bara (som kan stänga in fukt på fel sida)
 
Smart grej med papp redan monterat på ena sidan. Det är ju liiite trångt dit jag ska med isoleringen så varje moment jag slipper är välkommet :)
Är det ok att lägga på glasull på den stenullen som redan ligger där, eller måste det vara stenull igen? Har svårt att finna stenull med papp här i området.
Och, är det ok att lägga 45mm isolering även över bjälkarna eller ska man hålla sig på områdena där det redan ligger isolering?
 
K Knallhatt skrev:
Smart grej med papp redan monterat på ena sidan. Det är ju liiite trångt dit jag ska med isoleringen så varje moment jag slipper är välkommet :)
Är det ok att lägga på glasull på den stenullen som redan ligger där, eller måste det vara stenull igen? Har svårt att finna stenull med papp här i området.
Och, är det ok att lägga 45mm isolering även över bjälkarna eller ska man hålla sig på områdena där det redan ligger isolering?
Troligen funkar det bra med glasull, stenull och glasull har rätt liknande egenskaper.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har tänkt att köpa en trådlös fuktmätare, men också ockulärbesiktiga med jämna mellanrum så trävirke inte får påväxt osv
Vindskyddspapp är nog en rimlig approack - ingen plast bara (som kan stänga in fukt på fel sida)
Köp ingen smarthub med mätare ... då fastnar du i hemma-automations träsket ;)
(annars är det ett smidigt sätt att få dit sådan mätare för oss som redan sitter fast ;) )
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har lagt över för då täcker du springorna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det ser ut som att det saknas ångspärr?
Då är det mkt riskabelt att isolera extra. Stor risk för mögel.
Då växer projektet iom att ångspärr behöver läggas under isoleringen på råsponten.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det ser ut som att det saknas ångspärr?
Då är det mkt riskabelt att isolera extra. Stor risk för mögel.
Då växer projektet iom att ångspärr behöver läggas under isoleringen på råsponten.
Ej nödvändigtvis om jag förstått det rätt.
men man måste hålla koll på fuktigheten, ventilera bara då det är gynnsamt/ha avfuktare och inte isolera för mycket och bara med hydroskopiska material typ träfiberskivor.
Reservation att jag missförstått
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det ser ut som att det saknas ångspärr?
Då är det mkt riskabelt att isolera extra. Stor risk för mögel.
Då växer projektet iom att ångspärr behöver läggas under isoleringen på råsponten.
Kan finnas risker, det är därför man skall hålla koll.

Men det behöver inte vara riskfritt för att man lägger in en spärr heller, och det kan vara väldigt svårt att få det helt tätt i efterhand, och det är som sagt dyrt att göra...
 
Det är riktigt att det inte är ngn garanti att man slipper mögel med ångspärr, men risken är väsentligt lägre. Fuktbelastningen blir större när det inte finns ett spärrskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.