I huset finns nätverk, hur kollar jag har innentemperaturen enklast och billigast när jag inte är där ? Ingen reglerfunktion utan bara koll .
 
T
Jag kör Netatmo från Clas Ohlson. En inneenhet med bla. temperatur, co2, luftfuktighet och dB. Uteenheten har temperatur, luftfuktighet och lufttryck. Fungerat klockret. Ansluts till wifi. Om det finns billigare har jag ingen aning om.
 
slaskman slaskman skrev:
I huset finns nätverk, hur kollar jag har innentemperaturen enklast och billigast när jag inte är där ? Ingen reglerfunktion utan bara koll .
Billigaste webbkameran på nätet som i sin tur filmar en termometer tror faktiskt det blir billigast.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Tänkte tipsa om netatmo jag med, men det är ju redan gjort.... Borde funka bra...
 
Har det hänt något de senaste 2 åren? Hur löste du det @slaskman ?

Är i behov av exakt samma sak.

Så termometer som, out of the box, kan läsa av temperatur i fritidshuset och leverera detta till min mobil på annan ort.

Inget annat än wifi finns tillgängligt.
 
Är ju en äldre tråd men aktuellt.
Jag kollar inte tempen utan tittar på elförbrukningen via en app hos elleverantören. Vet ungefär vad elförbrukningen är vintertid med en llvp med underhållsvärne och det har hänt vid två tillfällen att den stannat, då sticker förbrukningen iväg när tre elelement tar vid. Det räcker för mig som info. Elavbrott blir meddelande från elleverantören.
Men det kanske inte räcker som info beroende av syftet.
 
A AndersS skrev:
Är ju en äldre tråd men aktuellt.
Jag kollar inte tempen utan tittar på elförbrukningen via en app hos elleverantören. Vet ungefär vad elförbrukningen är vintertid med en llvp med underhållsvärne och det har hänt vid två tillfällen att den stannat, då sticker förbrukningen iväg när tre elelement tar vid. Det räcker för mig som info. Elavbrott blir meddelande från elleverantören.
Men det kanske inte räcker som info beroende av syftet.
Syftet är att kunna trimma in värmesystemet, då värmesystemet i sig är ganska dumt.
 
Hej!

Jag använder en vanlig hub (Samsung Smartthings) från mitt wifi till mitt torp. Kör sedan billiga tempsensorer via zigbee-protokollet, vilket har fungerat riktigt bra. . Ger luftfuktighet och temp. Dvs Wifi-router +Hub.

Vidare har jag wifi-element, men där kan ju kostnaden dra iväg något..
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
C creeed skrev:
Hej!

Jag använder en vanlig hub (Samsung Smartthings) från mitt wifi till mitt torp. Kör sedan billiga tempsensorer via zigbee-protokollet, vilket har fungerat riktigt bra. . Ger luftfuktighet och temp. Dvs Wifi-router +Hub.

Vidare har jag wifi-element, men där kan ju kostnaden dra iväg något..
Här är en som är helt novis och behöver lite hjälp.
Har en ny luftvärmepump av märket Thermia men har förstått att det egentligen är en Samsung.
Jag kan styra denna på distans, kolla temperatur o.s.v. via app som heter Smart things. Jag tror dock inte att man monterat någon Hub. Är detta möjligt? (Har Wi-Fi via 4G-router.)
Jag skulle nu vilja montera en utomhusthermometer som jag kan läsa av på distans.
Några tips på hur jag gör enklast?
 
B Byggsnyggen skrev:
Här är en som är helt novis och behöver lite hjälp.
Har en ny luftvärmepump av märket Thermia men har förstått att det egentligen är en Samsung.
Jag kan styra denna på distans, kolla temperatur o.s.v. via app som heter Smart things. Jag tror dock inte att man monterat någon Hub. Är detta möjligt? (Har Wi-Fi via 4G-router.)
Jag skulle nu vilja montera en utomhusthermometer som jag kan läsa av på distans.
Några tips på hur jag gör enklast?
Hej!
Har ingen lvp själv men är det en
Thermia Aura T1? Jag läste lite om den och uppfattade det som att den använder ditt befintliga wifi och styrs via Samsungs app. Då behövs ingen hub

Huben kan vara aktuell
om du vill styra fler grejor eller använda olika sensorer, som använder olika protokoll (zigbee, zwave etc) t. ex en tempsensor. Men för att göra det enkelt borde du kunna hitta en enkel utomhussensor för temp som går på wifi, då slipper du hub där med. Kika på smarta hem, sensorer och filtrera på wifi.

För egen del använder jag hellre zigbee (t. ex samma som Ikea använder) då jag tycker det är mer stabilt och driftsäkert.

Trevlug kväll
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.