T Thomas_Blekinge skrev:
Detta ser jag annorlunda. Hur kan generatorn producera 70 W extra genom att rotera långsammare? Den får inte rotera långsammare för d är den inte synkron med 50 Hz längre.
Du kanske menar rät sak men det är annorlunda ändå.
Om din TV sätts på rubbas balansen mellan produktion och konsumption vilket alltid medför en liten frekvensändring, i detta fall en minskning, eftersom belastningen är större än generering. Systemet känner av frekvensminskning och reagerar med produktionsökning någonstans i nätet tills 50.00 Hz är uppnått.
Det är väl ungefär samma som jag skrivit? Anledningen till att frekvensen minskar är för att generatorn roterar långsammare. Att effekten ökar då generatorn går långsammare är för att rörelseenergin används för att producera mer el.

T Thomas_Blekinge skrev:
Detta ser jag också annorlunda. Det finns det s k N-1 kriteriet som innebär att elsystemet ska även fungera om 1 komponent faller bort. Du kan även kalla det redundans.
Jag tror dock att Svk menar något annat. Om man har en kraftig ledning mellan exv SE2 och SE3 som exporterar 1 GW så uppfattas ledningen som en generator i SE3. Om den ledningen faller bort så faller 1 GW produktion bort med en gång och detta kan ledda till kraftig obalans mellan produktion och konsumtion i SE3. Se svaret innan. Därför vill man inte gärna har för stora överföringsmängder i en enda ledning.
Tycker att vi tänker ganska lika här också. Om 1 GW faller bort så blir det obalans mellan produktion och konsumption i SE3, vilket gör att man måste få strömmen via en annan ledning (som då måste klara den ökade belastningen). Notera att elsystemet ska klara bortfall av 1 GW produktion (störningsreserven ligger på 1350 MW).
 
T Thomas_Blekinge skrev:
.
Tack för dina utförliga svar.

Hittade en intressant föreläsning på Youtube som pratar om "vinkelbalans".

Är detta möjligtvid ännu en av anledningarna?

(341) Power system angular stability - YouTube
 
Svängmassan behövs för att hålla frekvensen stabil. Det kan ses som en dämpare av frekvensvariationer. Här är frekvensen i det nordiska elnätet när OL3 snabbstoppade. Det är alltså inget som påverkar frekvensen lokalt, hela nätet är synkront.
Graf över frekvensstörning i elnätet med dramatisk dip och återhämtning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektronik är inte känslig för frekvensvariationer. De flesta prylar är gjorda för frekvenser från 50-60Hz. Men de klarar även utanför det. Frekvensavikelser är snarare ett tecken på problem i elnätet än ett problem i sig.

Generatorerna i vindkraftverk är inte infasade mot elnätet. De går via kraftelektronik för att kunna variera farten på turbinen. Vindkraften skulle kunna stötta elnätet med diverse störtjänster. Men det finns inte mer än på försöksnivå i dag.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Okej, har nu läst på lite och lärt mig något grundläggande:

Enligt SVK kräver kraftsystemstabiliteten att tre distinkta typer av stabilitet upprätthålls [1]:

  • Frekvensstabilitet
  • Spänningsstabilitet
  • Rotorvinkelstabilitet

Nu till min följdfråga:

Vilken stabilitet är det som främst begränsar överföringskapaciteten från SE1/2 till SE3/4?

[1]: Kraftsystemstabilitet | Svenska kraftnät (svk.se)
 
J Johrnak skrev:
Det är väl ungefär samma som jag skrivit? Anledningen till att frekvensen minskar är för att generatorn roterar långsammare. Att effekten ökar då generatorn går långsammare är för att rörelseenergin används för att producera mer el.
Det är ett lite konstigt sätt att beskriva det på som jag ser det.

Den relevanta parametern här är ju hur snabbt förändringarna sker. Svängmassan gör att alla förändringar sker så långsamt att man hinner kompensera för förändringarna i produktionen.

Om någon startar TVn som drag 70W så kommer kollektivet av svänghjul i elnätet snurra pyttelite långsammare tills någon ökar produktionen. Detta visar sig som en långsamt sjunkande frekvens tills produktionen ökat.

Är detta konstigare än så? I min värld svarar det även på ursprungsfrågan. Vi har för lite svänghjul i norr för att kunna reglera hela sveriges elnät på önskat vis, dvs vidhålla stabilitetsmålen.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är detta konstigare än så? I min värld svarar det även på ursprungsfrågan. Vi har för lite svänghjul i norr för att kunna reglera hela sveriges elnät på önskat vis, dvs vidhålla stabilitetsmålen.
Din förklaring är nog riktig vad beträffar varför svängmassan är viktig för frekvensstabiliteten. Det är jag med på.

Fast jag tror inte det stämmer att överföringskapaciteten från norr till söder begränsas av rörelseenergin i norr. I debatten sägs det konsekvent att problemet ligger på mottagarsidan. See t ex videon i trådstarten.
 
Älskar denna tråd!
Tack till alla!(y)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Är det inte så enkelt att ledningarna inta kan ta större ström utan att spänningen sjunker?
 
D davost skrev:
Okej, har nu läst på lite och lärt mig något
Vilken stabilitet är det som främst begränsar överföringskapaciteten från SE1/2 till SE3/4?

Ulltand Ulltand skrev:
Är det inte så enkelt att ledningarna inta kan ta större ström utan att spänningen sjunker?
Jo, jag tycker det lutar åt det. Har nu läst på i Svenska kraftnats systemutvecklingsplan 2018-2027 [2].
Måste säga att det lutar åt att det främst är spänningsstabiliteten och rotorvinkelstabiliteten som begränsar överföringskapaciteten. De är marginalerna för spänningsstabiliteten som kräver att produktionen är nära förbrukarna.

Reaktiv effekt kan inte överföras från norr till söder på grund av det långa avståndet och "fysikens lagar" [2]. Den reaktiva effekten måste produceras där den förbrukas. Eftersom vi lagt ner kärnkraft, så har vi brist på reaktiv effekt där den behövs.

Några klipp från [2] angående spänningsstabiliteten

Skärmdump av en PDF om energiöverföring, markerande text om spänningsstabilitet och reaktiv effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skärmdump av dokument med markerad text om nedläggning av kärnkraft och dess påverkan på nätstabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[2] *svenska-kraftnats-systemutvecklingsplan-2018-2027.pdf (svk.se)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
En liten reflektion över det här med roterande massa. Det handlar inte om att "ge mer el genom att rotera långsammare".
Det handlar om att "ta ut mer effekt medan generatorn bromsas ner och går långsammare och långsammare.".
Sedan måste man snabbt köra ikapp genom att producera mer än aktuellt uttag för att varva upp generatorn/nätet till rätt frekvens igen innan det sjunkit för mycket.
Ökas inte produktionen snabbt nog hinner frekvensen sjunka så mycket att automatisk frånkoppling görs på olika ställen i nätet.

Samma sak som att man stoppar in energi för att accelerera en bil. Den rörelseenergin är lagrad i bilen så länge man kör i konstant hastighet på platt mark. Motorn övervinner bara friktion, luft- och rullmotstånd. Rörelseenergin kan återvinnas när man bromsar. Om det plötsligt blir stark motvind bromsas bilen sakta medan massan avger energi och föraren kan trycka mer gasen för att först återställa hastigheten och sedan lätta gasen lite för att hitta det nya jämviktsläget. Eftersom bilen är så pass tung kan föraren enkelt reglera utan att det stör passagerarna att hastigheten åker jojo.

Inte lika mycket energi går att lagra i en cykel så om man plötsligt får motvind måste man trampa hårdare direkt för att behålla hastigheten. ;)

Även en HVDC-länk måste kunna ta energi någonstans ifrån för att kompensera. Skillnaden är att det inte behöver vara samma frekvens på båda sidor så den kan ta ut eller stoppa in energi fritt mellan två system med olika frekvens.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Jag ser fram mot svaren du kommer få på dina frågor.
Vore det inte bättre att du svarade.
Jag tror du är en av de på forumet som har mest koll på de här sakerna ...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D davost skrev:
Reaktiv effekt kan inte överföras från norr till söder på grund av det långa avståndet och "fysikens lagar" [2]. Den reaktiva effekten måste produceras där den förbrukas. Eftersom vi lagt ner kärnkraft, så har vi brist på reaktiv effekt där den behövs.
Detta är ganska fel även om det kanske står i Svk papper.
Man kan överföra hur mycket reaktiv effekt över långa längder med HVDC tekniken.
Skickar du istället växelström över långa längder t e med kablar så är det den aktiva effekten som begränsas i överföringen, inte den reaktiva effekten.
För att öka andelen aktiv effekt som kan transporteras i en ledning används faskompensering, en teknik äldre än mig.
Balansen mellan aktiv och reaktiv effekt har inget med kärnkraft att göra.
 
Läste i nåt tidigt inlägg att det är kapacitansen som orsakar fasvridning, är det inte induktans som orsakar den ?

Vet att man har en stor kondensator station i Gästrikland, var för har man i så fall den ? Den borde väl finnas för att rikta tillbaka fasvridningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.