Hej!
Jag behöver lite hjälp med att välja vad jag skall värma mitt nyinköpta hus med, 250m2 och ligger i skåne.
Där finns en panna från Värmebaronen som heter Comet, årsmodell 2004.
Förra ägaren har kört den på el och olja.
Oljan är så dyr nu så jag tänker inte köpa hem det, vad jag nu funderar på är vilket av följande som är mest ekomomiskt.
Låta den gå på el i fortsättningen eller investera 25000 kr på en pelletsbrännare, skruv och veckoförråd från Värmebaronen.
Värmepump har jag också funderat på men då blir det en helt annan kostnad, 100-120000kr.
Kom gärna med synpunkter om varför det ena är bättre/billigare än det andra.
 
Tja, var i samma sits som du för 6-7 år sedan, kollade bergvärme men valde byta ut till pelletsbrännare i gammal panna. Sedan dess är även pannan utbytt men brännaren är den samma. Har inte ångrat mig en sekund sen jag bytte till pellets. "Billigt" i alla fall i jämförelse med de flesta alternativ problemfritt i alla fall för mig.
 
Vi har just suttit några goda vänner och alla tackat gud för att vi inte gick i fällan med pelletsuppvärmning. Det är verkligen att låsa in sig i ett hörn där man sedan är utlämnad till en relativt liten marknad med pellets. Priserna ökar konstant. Det är billigare än olja, men skillnaden minskar. 25.000kr i ytterligare investering hjälper heller inte kalkylen att gå åt rätt håll.

Det tråkiga för dig är ju att din panna är relativt ny. Det är tuffa beslut att skicka ut den och sätta in en bergvärmepump. Kanske är pellets av just den anledningen försvarbar.

Alternativet är att börja se om kåken är väl isolerad, annars kan det vara mer lönsamt att lägga pengarna på att åtgärda det, instället för värmesystemet.
 
Att påstå att marknaden för pellets är liten är att vara naiv. Flera hundratusen småhus (och även större fastigheter) värms av pellets och antalet ökar ständigt. Att istället investera >100k för en värmepump, som tar åtskilliga år innan man har igen, och man dessutom får en betydligt högre elräkning. Det är vad jag kallar att låsa in sig i ett hörn.
 
Jadu, det var ju inte så lätt med en så ny panna, där du har alla reglerutrustningar och allting serverat redan.
Jag själv valde mellan pellets, bergvärme, eller att sätta in en ny vedpanna, o efter mycket vridande och vändande så blev det en ny vedpanna.
Pelletsen har gått upp kraftigt senaste 2 åren, och enligt en kompis som säljer pellets så kostar det ca 12-15000 kr per år att värma upp en normalvilla nu (och tydligen diskuteras ju någon form av skatt på pellets också), så det är frågan om det är något att satsa på.
En idé är ju att ta kontakt med nån stor firma som installerar värmepumpar o demonterar oljetankar, vissa av dom pumpar ur oljan, renar o vattenavskiljer den och säljer den sedan kraftigt rabatterat, skulle du får tag i en årsförbrukning olja till bra pris har du ju tid på dig att fundera riktigt ordentligt istället för att se elräkningen ticka iväg oroväckande snabbt.
Alternativt kanske komplettera anläggningen med en luftvärmepump??

MVH Kim
 
Ingen kan ge råd till dig vad du ska välja. Du måste fatta ett egetbeslut. Med den pannan så behöver du göra ren pannan var 10:e dag kanske när det är som kallast på vintern. Orkar du det? Den brännare (Viking Bio) som troligen passar bäst i din panna behhöver också göra rent var 10:e dag när det är som kallast.

Ett "veckoförråd" går ofta att göra större billigt. så det håller längre eller mycket längre änn en vecka. Dock så blir det troligen en hel del släpande på säckar.

Om du inte kan tänka dig att gör detta jobb så fundera inte på pellets. Jobbet tar ca 20 min.. Du kommer att bli smutsig. Pannrummet kommer att bli smutsigt. Pelletsen kommer att damma när du fyller i pelletsen i förrådet.

Besparingen är i dag ca hälften eller kanske lite mer mot olja. Så det är fina pengar till en hyffsat låg investering som troligen är betalt innom 3 år.

Skatt på pellets har nog mest diskuterats i såna här forum änn på regerings & politiker nivå. personligen så tror jag inte att man kommer beskatta pellets på lång tid framöver. om man änns kommer att göra det överhuvudtaget.

Priset på pellets har stigit kraftigt de senaste åren. Troligen så kommer det att fortsätta att stiga (exakt som el-priset & olje priset). För ca 2 år sedan betalade jag 1700:/ton nu betalar jag 2350:-/ton pellets.

Problemet som jag ser det är att det importeras alldeles för lite pellets. Sverige har ett utav världens dyraste pellets. Det börjar väll synas lite nu att tex polska pellets tillverkare har börjat få upp ögonen för den svenska marknaden. Bollen har börjat rulla lite... Men blir pelletsen billigare? troligen inte.

El-priset blir det billigare då? Troligen itne. forsätter det att bli varma vintrar med mycket regn, så kommmer nog el-priset att rasa något. Men blir det kallt så kan vi säkert räkna med en 40 öres ökning.

ang elpriset så se nedan länk..
http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?s=pa&a=15701

Om pelletspriset & jämförelser kan vi se här..
http://www.afabinfo.com/bioguiden/pellets/pelletspris/pelletstermometern.htm
 
Nu har jag lite att fundera på, men det lutar faktiskt åt pellets.
Tack för all hjälp och råd.
 
Jag har hittat alla grejer jag behöver på blocket.
Brännare, matarskruv och veckoförråd allt nytt och från värmebaronen.
Han vill ha 12000kr, det är halva priset.
Nu till min fråga. Kan man starta upp en sån brännare själv? Och fixa så att den går effektivt eller måste man anlita kunnigt folk för det.
 
Du kan sjäv göra en grovinställning, med lite hjälp i från folk här (skulle jag tro)..

Sedan anlita en "expert" med rökgas instrument som gör en fin justering vilket kostar runt 1500:-..

Jag tycker att du gör ett bra val..
 
Jag tycker du ska köra pellets när du har en så ny panna, en kompis och jag stoppade in en comet + vikingbrännare hos honom i vintras och det funkar kanon. De 75000kr du får över om du väljer att byta till pellets istället för bergvärme kan du använda till energibesparande åtgärder eller kanske en fin ackumulatortank + solfångare. Jag tycker inte pelletshanteringen verkar vare sig speciellt jobbig eller smutsig, han kör med säckar än så länge, men då eldar jag själv med ved så man har lite perspektiv.:)
 
Andreas_Hansson skrev:
[länk]
13 000. Jag vet inte om detta är med skruv?
Det är endast brännaren.
 
Nu har jag bestämt mig, det blir pellets.
Men vad jag inte har bestämt ännu är om jag skall ge mig på att installera det själv eller anlita nån firma.
Är det någon som vet om det är svårt att installera en VB bio i en VB comet? Hur ansluter man styrningen av brännaren till pannan. Det borde ju va ganska enkelt eftersom båda är från samma tillverkare, eller???
Nån som vet var man kan köpa VB bio till ett bra pris?
Jag skrev tidigare att det var 250m2 uppvärmd yta, jag glömde då garaget så det är 300m2 som skall värmas upp.
Huset är välisolerat och ligger i skåne, undra hur mycke pellets det går åt?? 3m3 olja har det gått åt per år enligt förra ägaren, och då har han värmt vattnet på sommaren också med olja.
Nån som kan hjälpa mig med mina frågor????
 
Om du skall värma huset med pellets så borde du kanske fundera på att komplettera med nåra solpaneler och en acctank, dyr investeringskostnad men sen är det ju gratis, både varmvatten och värme från mars-nov om det är rätt väder.
Och eftersom du bor i skåne, så åk till polen och köp solpaneler och kopplingar.
http://kotly.com/index.php?cPath=38
 
ThomasLindgren skrev:
Att istället investera >100k för en värmepump, som tar åtskilliga år innan man har igen, och man dessutom får en betydligt högre elräkning. Det är vad jag kallar att låsa in sig i ett hörn.
Det säger väl sig självt att man får högre elräkning ?
Man får ju 0 kr i pelletsräkning istället......

Hur är du fri när det gäller pellets ? Alla tar ju närapå lika mycket för pellets och prisökningarna är löjligt synkroniserade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.