Har fått en stor buske på vår tomt nån som vet vad det är för en växt? Växer väldigt snabbt å spridder sig med långa rotsystem.
 
  • Bild 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
[länk]
Jag föreslår att du tar bort otyget med grävmaskin. Att handgräva är troligen omöjligt.
 
ser ut som bambu tycker jag, hur höga är dom?
 
4-5 meters höjd. Längs mitt morgonpromenadstråk klipptes de närmaste metrarna med maskin i slutet av juni - det partiet är nu 'bara' 1,5 m högt ...

Det finns två sorter, parkslide och jätteslide. Jag har inte kollat skillnaden - lika illa bägge sorter ändå för trädgårdar.
 
Funkar inte RoundUp på *slide om man vill ha bort det ur trädgården?
 
ylven skrev:
Funkar inte RoundUp på *slide om man vill ha bort det ur trädgården?
Om det vore så enkelt. Risken är att du förstör marken för framtiden om du använder dig av det hårdare roundupmedlet. Nej, jag tror faktiskt inte att det räcker. Rotsystemet kan ta sig 15 m bort från ursprungsplantan. Uttröttningsmetoden kan man använda sig av efter det att man grävt bort alla rötter. Om det nu verkligen är slide - stabb har inte återkommit med konfirmation.
 
kan det vara någon bambu kanske?
 
seblad skrev:
kan det vara någon bambu kanske?
Nej.

(Enstavigt svar får man tydligen inte skriva i forumet ;))
 
  • Gilla
KarinAr
  • Laddar…
Tycker att det ser ut som syren faktiskt. Det har ju en tendens att sprida sig oerhört med rotskott som tittar upp lite överallt. Gräv ut det ordentligt och se om du kan hejda spridningen. Får du väck de stora moderplantorna så kanske småslyt ryker med det att de inte är tillräckligt självförsörjande.
 
Som Yonna säger:
Det är Parkslide! Punkt
 
  • Gilla
KarinAr
  • Laddar…
Tack, Ankan ;)
 
Hej pratade med grannen han kallade den bambu-blomma, de hade haft problem med den innan.
Vi har grävt upp busken med grävmaskin men är lite rester kvar som vi tänkte sputa med round-up.
Ska ändå ha gårdsplan där sen.
 
Det var så här jag blev döv på ena örat då jag ställde samma fråga till min fru, jag misstänker att det rör sig om Bambu. Bästa sättet att bli av med eländet är att släpa ut tvn och sätta The Last Samurai med Jack Reacher på loop, om den efter 3-4 timmar överlevt & inte krypit iväg över till grannen så är det inget att göra, då är det bara att lägga upp den på AliBaba som diy project o hoppas att nån asiat öppnar plånboken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.