Hej,
Verkar vara en ny våg av försäljningar av försäkringar kring ID-kapning nu.
I det mesta är jag med på det man skall göra själv (Kolla tex på polisens hemsida:https://polisen.se/utsatt-for-brott/skydda-dig-mot-brott/bedrageri/identitetsintrang/)

Och att personuppgifter inte är så hemliga är jag med på, det jag blir lite oroad över är att har man Kivra så får man en kreditupplysning efter ca 24-28h.
Då kan någon, med tillgång till ditt personnummer, ta ett par snabblån på ett par hundratusen st tex och "dra med pengarna" innan du ens får en "pling" om det.

Det som då finns är tilläggstjänster att man kan få ett SMS direkt när en kreditupplysning tas. detta kan man teckna på de vanliga bolagen (Credisafe, Bisnode, UC osv) men det blir ju ett par st, eller då via dessa "försäkringar". Men då kostar det alltifrån 20-200 kr/mån (!). Och I dessa försäkringar ingår då att man snabbt kan spärra sitt ID mot ytterligare upplysningar/lån.

MEN, förutom att det då är ett "abbonemang" (kostar en del), så är det inte på alla upplysningscentraler man blir spärrad (om man inte tar många olika sådana försäkringar).

Det man blir lite fundersam över är ju just hur stort risk det är, och hur mycket energi man kan behöva lägga om någon annan ger ut snabblån på dig utan att tillräckligt kolla upp att det är jag (tex via bankID/skicka hem papper), och hur stor risken att bli betalningsskyldig för ett lån du inte tagit är ?

Jag förutsätter i detta scenario att man har tillräckligt koll och har gjort de sedvanliga säkerhetsåtgärderna så dom inte kunnat göra en adressändring eller tagit ut ett telefonnr i ditt namn...
 
Så som jag förstått det så länge du har bankid och inte godkännt något via det så är det banken som står för risken/pengarna etc.
Du kan inte hållas betalningsansvarig.

Om bedragarna vittjar din postlåda så du inte ser utskicken om utbetalning då är det annorlunda.
Vittjning av postlåda används även vid fastighetskapningar och la(n)tmäteriet vägrar ändra sina skit rutiner för att förhindra just fastighetskapningar.

Det man kan göra är att skaffa brevlåda med lås så att det inte bara är att öppna lådan o ta just de brev som de behöver o lägga tillbaka resten
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det man kan göra är att skaffa brevlåda med lås så att det inte bara är att öppna lådan o ta just de brev som de behöver o lägga tillbaka resten
En låst brevlåda är nog inget problem för en ID kapare.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det man blir lite fundersam över är ju just hur stort risk det är, och hur mycket energi man kan behöva lägga om någon annan ger ut snabblån på dig utan att tillräckligt kolla upp att det är jag (tex via bankID/skicka hem papper), och hur stor risken att bli betalningsskyldig för ett lån du inte tagit är ?
Jag tror att risken är rätt liten att man i slutänden skall få betala för ett lån man inte tagit. Men det kan bli rätt obehagligt innan alla är klara över att det handlar om ID - kapning.

En släkting råkade ut för det för rätt många år sedan, en liga kom över drygt 50 milj. i hans namn. Som tur är fanns den som utgav sig för att var släktingen på en övervakningsvideo, så polisen kunde avskriva honom som misstänkt rätt snabbt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En låst brevlåda är nog inget problem för en ID kapare.
Inte som sådant då det lätt kan forceras, givetvis
Men det blir lättare att hinna undan med pengarna om man tar nån med brevlåda utan lås.
Ser man att låset blitt forcerat så vet man ju att antingen är det nån som är ute efter bedrägeri eller motsvarande och kan då agera därefter.
Inget lås = man vet inte ens om att nån har vittjat brevlådan och därmed tar det extra tid och bedragare kan komma lättare komma undan.

Nu är det ju dock så det är få bedrägerier som använder av vittja brevlåda som tur är.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.